Kes sügavalt ohkab, peab rohkem õhu eest maksma

Seadus kui lapse joonistatud auto
Seadus kui lapse joonistatud auto

"Cipollino seiklused" raamatus kehtestati õhu maks, sest õhk nagu kõik loodusvaradki kuuluvad ju riigile. Ja, kes sügavalt ohkas, pidi rohkem maksu maksma, sest kasutas rohkem õhku..., kirjutas ITuudistele anonüümsust palunud Eesti IT-sektori ettevõtja.

Ja siis me imestame, et inimesed Eestist ära lähevad või ostavad oma autod Lätis oleva firma nimele. 17 000 eurot viie aasta lõikes paneks iga eluterve inimese natuke mõtlema. Ja, kui tragimad lähevadki Lätti firmat looma, aga ülejäänud maksud siiski Eestile maksavad, siis need, kes nii tragid või nupukad pole ja virelevad maapiirkonnas ots-otsaga toimetuleku piiril, siis nendel paraku pole valikut. 

Maksukirves lööb valusalt ja küllap ei jää nii mõnelgi perel üle muud, kui jälle Soome kolida, kus automaks on kolm korda väiksem. Jah, ametlikult Eestis automaksu ei ole, aga see sõidupäeviku nõue on oma olemuselt maks, sest sellest pole kellelgi pääsu. Soomes on auto pidamise kulu kõigile ca 100 eurot kuus. Eestis paneb uus erisoodustusmaks keskmiselt kõigile firmaautodele 200-300 eurot lisakulu. Ma olen rääkinud paari ettevõtjaga sel teemal, kes peavad (ausalt – üllatus, üllatus!) sõidupäevikut ja maksavad kinni erasõite. Nad ütlesid, et nemad erisoodustust välja ei vea. Nad, kas panevad firma kinni ja lähevad käsi pikas töötukassa järjekorda (aga oh üllatust, ettevõtjad ei saa ju sealt midagi!) või siis peavad paratamatult petma hakkama. Näitavad 100% firmakasutust ja loodavad, et keegi kontrollima ei tule või kui tuleb, tõestavad ära et ei teinudki erasõitu.

See sõidupäeviku eelnõu on nagu lapse joonistatud auto või nagu mingi ametniku tehtud koomiks, see ei ole päriselu. Selles pole arvestatud isegi elektriautodega - pesuehtne varjatud maksutõus, mis tõstab üldist maksubaasi ettevõtjatele.

Ja siis räägitakse, kui hea ettevõtluskliima meil on, saab 100 miljonit eurot dividende välismaa emafirmale muretult ära laenata. Teadmiseks, et Eesti väikeettevõtjal pole sellist emafirmat ja kasumit. Tema võtab dividende ja maksab tulumaksu …

Poolas, näiteks, kehtib kord, kus ettevõte, mis rakendab 50% käibemaksu meedet, siis talle mingit muud "karistust" enam ei rakendata, ka mitte "kilometrowkat" ehk sõidupäevikut. Poolest käibemaksust ilmajäämine on meede omaette. Tundub, et vähemasti selles riigis on see piisav.

Eesti kiirendusega tühjenevat riigieelarvet vaadates, tundub, sõidab nii mõnelgi poliitikul katus täiega ära ja keegi ei vaevugi enam mõtlema, kuidas mingid meetmed tulevikku mõjutada võivad.

See, et ma eelmises kvartalis 13 000 eurot oma väikefirma pealt riiklikke makse maksin, kusjuures ausalt, ilma optimeerimata, kõik nagu küsiti, see ei ole nagu miskit väärt. Äkki saaks ikka veel kusagilt pigistada - sellise suhtumise tundmine on see, mis tigedaks teeb. Mind paneb sügavalt ohkama see, et riigijuhtidel on jumala savi kõigest ja kõigist. Nagu röövlibande mentaliteet - vaadake - väikeettevõtjatel on, võtame neilt veel.

Ah, ma parem ei frustreeri oma aju selle kõigega rohkem. Ega see vingumine ka edasi ei vii. Küllap leian ka vahendid see ära maksta, aga kindel on see, et 70 000 ettevõtjat sellist asja ei unusta, ja võib ütelda et tahame või ei, aga igal oinal on oma mihklipäev. Ja ega need järgmised valimised enam nii kaugel ka ei ole…

Osale arutelus

  • Eesti IT-sektori ettevõtja

Toetajad

Jälgi ITuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tallink is looking for a SENIOR DEVELOPER

Tallink Grupp AS

31. oktoober 2017

ERPLY otsib SÜSTEEMIADMINISTRAATORIT

Majandustarkvara OÜ

01. november 2017

Derivco is looking for a SENIOR JAVASCRIPT DEVELOPER

Derivco Estonia OÜ

22. oktoober 2017

Arvamused

Teabevara