19. juuni 2007
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Juhita auto läbis esimese sõidutesti veatult

Autonoomne auto nimega Junior läbis edukalt esimese vooru teste ning valmistub aasta lõpus toimuvaks võistluseks Urban Challenge.

Junior on Volkswagen Passat, mida ei juhi mitte inimene, vaid arvuti. Auto peab iseseisvalt linnaliikluses hakkama saama, vähemalt ideaalis. Eesmärgiks on DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) korraldatud võistlus nimega Urban Challenge, kus juhita autod peavad liiklema linnatänavail, tegema seda vastavalt liikluseeskirjale ning mitte ohustama teisi autosid. Äsja toimunud testid olid Juniorile esimeseks avalikuks esinemiseks. Testide edukas sooritamine annab õiguse võistlusele kvalifitseeruda, vahendas Technology Review.

Urban Challenge'i mõtteks on motiveerida teadlasi ja insenere looma ohutumat tulevikuautot, mis oleks vaba inimlikest vigadest. "Nagu me kõik teame on autod väga ohtlikud – autoõnnetustes hukkub umbes miljon inimest aastas üle maailma," ütles Stanfordi infotehnoloogiaprofessor Sebastian Thrun, kes juhib Juniori arendavat meeskonda. Lisaks on inimesed sunnitud istuma liiklusummikuis ning autosõit kulutab palju aega, sest juht ei saa autojuhtimise kõrvalt millegi muuga tegeleda või vähemalt parem oleks, kui ta seda ei üritaks. Stanfordi meeskonna eesmärgiks ongi valmistada auto, mis oleks ohutum ning annaks inimestele tagasi nende aja. "Minu arvates on idee iseennast juhtivast autost revolutsiooniline ning muudab otsustavalt maailma," arvas Thrun.

Kahe aasta eest võitis Stanfordi auto nimega Stanley DARPA võistluse Grand Challenge, mis peeti kõrbetingimustes. Auto oli varustatud GPS-seadme, laserite, kaamerate ning muu säärasega, mis aitas tal õigel teel püsida. Junior on põhimõtteliselt sarnane, kuid teda on oluliselt edasi arendatud.

Arendustöö on vajalik peamiselt seepärast, et Junior ei pea hakkama saama kõrbe, vaid keerulise linnaliiklusega. Auto on varustatud kaheksa LIDAR-seadmega, mis mõõdavad kaugust teiste objektideni. Kogu hangitavat informatsiooni töötleb 2,3 gigahertsise taktsagedusega Inteli protsessor.

Thruni sõnul on Junior oluliselt "intelligentsem" kui Stanley. Juniori juhtiv arvuti peab hakkama saama ka ristmike ületamise ning liiklusmärkide eduka interpreteerimisega. Stanleylt seda ei nõutud, sest kõrbes lihtsalt pole mingeid liiklusmärke. Junior on varustatud umbes 500 algoritmiga, mis ütlevad talle, kuidas erinevais olukordades tõenäoliselt käituda tuleks. Otsus tehakse 300 millisekundi jooksul, mis peaks olema küllaldane, et jõuaks muutunud olukorrale piisavalt kiirelt reageerida.

Eelmisel neljapäeval toimunud DARPA testi läbis Junior veatult. Ülesanneteks oli jääda sõites sõiduridu eraldavate joonte vahele, peatumine stopp-märgi ees, U-kurvi võtmine ning takistustest möödapõikamine.

Järgmine test toimub oktoobris ning kui seal läheb kõik hästi, hakkab auto oma võimeid näitama 3. novembril peetaval võistlusel Urban Challenge.

Loe ka teisi Novaatori uudiseid.

Autor: ituudised.ee - Äripäeva IKT uudiste teemaveeb

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755