3. september 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tark auto kasvatab juhti säästlikkusele

Kui soovid autoga säästlikult sõita, siis püüa pidada piiri nii asjatute pidurdamiste kui ülemäärase kiirendamisega. Autotootjad on välja mõelnud kaks uut tehnoloogilist lahendust, kuidas auto saab juhile säästlike sõidumaneeride omandamisel appi tulla.

Nissan on välja töötanud lahenduse Eco Pedal, mille puhul liigselt gaasi vajutav juht saab autolt õppetunni: pedaal surub vastu. Audil on valminud sõiduabi Travolution, mis võimaldab juhil valida täpselt õige kiiruse, et järgmisest fooriga ristmikust ilma pidurdamata läbi sõita, kirjutas LiveScience.

Maailmas on tehtud lugematu arv kampaaniaid, kus on püütud selgitada juhtidele säästlikke sõiduvõtteid. Vähem kulutatud kütust tähendab vähem kahju loodusele, juht aga tunneb sõiduvõtete mõju otseselt oma rahakotis.

Kuid kampaaniad ei pruugi siiski anda soovitud tulemit. Seega on autotootjad astumas samme, et autole lisatud tehnoloogilised lahendused aitaksid juhil säästlikumalt sõita.

Nissani Eco Pedal on mõeldud välja selleks, et aidata juhil oma sõiduvõtteid optimaalsemaks muuta. Tihtipeale näeb liikluses juhte, kes stardivad foori alt gaas põhjas nagu oleks käsil kiirendusvõistlus. Mõnisada meetrit eemal järgneb äkilisele kiirendusele äkkpidurdus. Niimoodi sõites on juht vihane nii enda rahakoti kui ka looduse peale.

Eco Pedal saab aru, kui juht gaasipedaaliga liialdab ning vajutab tagasi, andes juhi jalale mõista, et pole vaja nii palju kiirendada.

Agressiivset sõidustiili vältides on võimalik Eco Pedali abil saavutada kütusekokkuhoiuks 5-10 protsenti, väidab Nissani uurimiskeskus. Tehnoloogiat hakatakse kasutama 2009. aastal müügile tulevates autodes.

Samas on küsitav, kui paljud juhid on nõus laskma autosse lisatud elektroonilisel kasvatajal öelda, kuidas peaks tegelikult sõitma. Neile, kes seda ei soovi, on autos olemas ka nupp, kust Eco Pedali saab välja lülitada.

Audi on mõelnud aga nende juhtide peale, kes fooride vahel lihtsalt kimada armastavad ja siis kogutud kiiruse on sunnitud maha pidurdama.

Kontrollsüsteemi Travolution on Saksamaal Ingolstadtis testitud juba kaks aastat. Pilootprojekti käigus on 46 fooriga ristmikku viidud ühtsesse süsteemi, mis peaks muutma liikluse sujuvamaks. Kolmel ristmikul edastavad foorid signaali, mis teatab, millal hakkab põlema roheline tuli. Autod, millel on vastavad seadmed, saavad pardaarvuti kaudu infot ning juht näeb, millist kiirust tuleb hoida, et ristmikult ilma peatumata läbi sõita.

Mõlema tehnoloogia eesmärk on üks: näidata, et kütuse kokkuhoid ei alga mitte ainult aina säästlikumatest uutest autodest, vaid ka juht ise saab oma sõiduvõtete valikuga paljugi ära teha.

Autor: ituudised.ee - Äripäeva IKT uudiste teemaveeb

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755