18. november 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kommentaar: iPhone sunnib Soome sõpradelt defitsiiti lunima

Apple’i nutitelefoni uusversioon iPhone 3G on paljudes maades järjekordi tekitanud nagu kultusobjektile kohane. Eestis saab EMT esindustes iPhone omanikuks juba ilma igasuguse järjekorrata aga…

Tarvis vaid sõlmida liitumisleping 24 kuuks ja teha liitumismakse, mis iPhone ostjale võib tunduda nutitelefoni soodushinnana. EMT on iPhone'i ainuke ametlik edasimüüja Eestis. Kas ametliku edasimüüja teenusepaketiga liitumine annab kliendile võimaluse nutitelefoni kõiki võimalusi kasutada ja eelise nende ees, kes internetiportaalidest iPhone hankimiseks sooduspakkumisi otsivad? Liitumislepingut sõlmides jääb petlik mulje, et nii see tõesti on.

Stiilses karbis on koos telefoniga eesti keeles kirjapandud näpunäited, kus esimese sammuna soovitatakse Apple'i internetikeskkonna iTunes uusim versioon alla laadida. Tõepoolest, iTunes’ist saab Eesti kasutaja alla laadida sünkroniseerimistarkvara, mis, tõsi küll, on piiratud funktsioonidega.

Sünkroniseerida saab kontakte ja kalendrit, kuid mitte näiteks märkmeid nagu enamikus teistes nutitelefonides. Sünkroniseerimistarkvaraga Apple'i veebipõhine tugi Eesti kasutajatele praegu piirdubki. iTunes’isse koondatud nutitelefoni võimalusi avardavaid tarkvaralahendusi ühegi Eestis tegutseva panga poolt väljastatud krediitkaardi omanik alla laadida ei saa, erinevalt näiteks El Salvadori, Ungari või Soome kasutajatest.

Apple'i poliitika viib meid tagasi Nõukogude Liidu lagunemise aega 1980ndate aastate lõpus, kui Soome sõpradelt kingituseks kohvipakke või muud defitsiiti sai. Ka iPhone'i eestlasest omanik võib tuttaval soomlasel paluda hankida kinkekaardi, millel oleva summa piires ta iTunes’i lisatarkvara või muusika omanikuks saab. Millegipärast EMT esindustest või EMT veebipõhisest iseteenindusest neid kinkekaarte osta ei saa.

Tähelepanuväärne on see, et ei EMT infotelefonilt ega Apple'i teiste toodete nagu iPod edasimüüjatelt Eestis ei saa konkreetset informatsiooni, kas ja millal Eesti kasutajad suguvendade ungarlaste või soomlastega samaväärseks tunnistatakse.

EMT esindustes on üles pandud iPhone'i kujutavad ekraanid, kus jookseb ilus reklaamijutt toote omadustest. Kuid puudub konsulteeriv müük nendele, kelle jaoks nutitelefon ei ole ainult iPhone väline disain ja värvilised ikoonid telefoni ekraanil, vaid mitmekülgne tarkvaratugi.

Apple on aastate jooksul silma paistnud klientidele innovaatiliste terviklahenduste pakkujana, kuid jääb mulje, et praeguseks omaksvõetud turunduspoliitikaga on asutud saagime oksa, millel istutakse. Väiksematel turgudel poolikut ja samas kliente "sunnismaiseks" muutvat ärimudelit rakendades asetatakse piinlikku olukorda ka lepingupartnerid nagu EMT ja valmistatakse pettumus klientidele, kes on harjunud hankima legaalset tarkvara ja kasutama selleks ametlikke kanaleid.

Õnneks on EMT siiski piisavalt soliidne, et võimaldada iPhone'i lepingust seitsme esimese päeva jooksul loobuda. Seda võimalust kasutasin ka mina ja olen nüüd Windows Mobile operatsioonisüsteemi rakendava HTC nutitelefoni õnnelik kasutada. Saan enda mobiilis jälle kasutada näiteks Skype’i, mis iPhone’is ei toiminud.

Apple on iPhone’is rakendanud kliendisõbralikke tehnoloogiaid, mis lisaks noortele trenditeadlikele ostjatele võiksid huvi pakkuda vanematele inimestele, kelle silmanägemine jätab soovida. Näiteks saab kiire sõrmenipsuga ekraanil veebibrauseri teksti mitu korda suuremaks muuta. Kes teab, võib-olla muutub vanemas eas ka mulle silmade säästmine telefoni ostu puhul määravaks. Kuid esialgu eelistan nutitelefoni, mis mind pikaks ajaks ei seo Eesti klienti lisatarkvara hankimisel diskrimineeriva pooliku teenusepaketiga.

Veel üks soovitus. Kui siiski soovite EMTst iPhone'i osta, siis ärge tehke seda kuu viimasel tööpäeval, vaid uue kuu esimesel tööpäeval. Muidu maksate topelt – lõppeva kuu viimase tööpäevani kasutatud varasema teenusepaketi eest ja lisaks tasute iPhone'i paketi oluliselt suurema kuutasu lõppeva kuu kõigi päevade eest.

Autor: ituudised.ee - Äripäeva IKT uudiste teemaveeb

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755