10. mai 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Apple tõukas troonilt Google'i

Apple suurendas oma kaubamärgi turuväärtust läinud aastal 84 protsenti 153 miljardile dollarile ning tõukas lõpuks troonilt Google.

"Apple edu ei tulene mitte ainult tooteinnovatsioonist, vaid ka asjaolust, et Steve Jobs ja tema töötajad muudavad brändi võlu käega katsutavaks,“ ütles Millward Browni Saksa tegevjuht Bernd Büchner ajalehele Financial Times Deutschland.

Apple on suurendanud oma kaubamärgi väärtust viimase viie aastaga ehk siis alates aastast 2006 137 miljardi dollari võrra ehk 859 protsenti. Iga-aastase kaubamärgi turuväärtust hindava BrandZ juht Millward Brownis Peter Walshe usub, et Apple edu taga on fakt, et tooted pole populaarsed mitte ainult eraisikutest tarbijate, vaid ka firmade juures.

"Kõlab anekdoodina, aga sellest annab tunnistust fakt, et töötajad valivad võimaluse korral töö firmas, mis pakub oma töötajatele kasutamiseks paremat tehnoloogiat, nagu näiteks iPadi," ütle Walshe ajalehele Financial Times. Ühtlasi on Apple suutnud muuta oma märgi luksusbrändiks, mis teeb tooted kallimaks ja ihaldatavamaks, lisas Walshe.

Neli viimast aastat maailma väärtuslikeimate kaubamärkide edetabelit juhtinud Google on uues edetabelis 2. kohal, turuväärtuseks 111 miljardit dollarit. Ka kolmandal kohal on IT-kontsern IBM. Kolmandiku esisajast moodustavadki tehnoloogiafirmad. Traditsiooniliselt kuuluvad kõige väärtuslikumad kaubamärgid ameerika firmadele. Üheksa esikümnes olevast brändist on ameerika taustaga, erandiks vaid maailma suurim mobiiliteenuseid pakkuv China Mobile. BRIC-riikidest (Brasiilia, Venemaa, India ja Hiina) lisandus maailma 100 parima kaubamärgi edetabelisse seitse uustulnukat üheteistkümnest, kokku on BRIC-riikidest on esisajas 19 brändi. Veel 2006 oli neist riikidest 100 väärtuslikuima seas vaid üks.

Euroopa edukaimad on telekommunikatsioonifirmad, nagu Vodafone ja Deutsche Telekom. Tehnoloogiabrändide kõrval kasvasid tugevalt ka kindlustusfirmade, kiirtoidu ja luksusfirmade kaubamärgid. McDonald'si turuväärtus kerkis 23 protsenti, Louis Vuittonil samuti 23 ning hispaanlaste Zaral 15 protsenti.

Ülemaailmne majanduskasv peegeldub ka 100 väärtuslikumas kaubamärgis. Kõigi brändide turuväärtuste summa kasvas aastaga 17 protsenti. Enamikes majandusharudes, välja arvatud autod ja luksuskaubad, suutsid ettevõtted oma kaubamärkide turuväärtust kasvatada koguni võrreldes kriisieelse ajaga. "Ettevõtted, kellel on tugev bränd, suudavad kriisiaegadest kõige kiiremini välja tulla," ütles Büchner.

Facebook ja Baidu suurimad tõusjad

Interneti suhtlusvõrgustik Facebook suurendas oma kaubamärgi väärtust läinud aastal 246 protsenti, tõustes esmakordselt ka top 100 hulka, kohale 35. Teine suurim tõusja 141 protsendiga oli Hiina otsingumootor Baidu. Järgnesid Wells Fargo (97%), Burberry (86%) ja Apple (84%).

Esimese 20 hulka tõusis aga ka Amazon, samuti Siemens ja Canon. Hiina otsingumootor Baidu tõusis pingereas 29. kohale 75ndalt aastal 2009. Baidu tugevuseks on Hiina eri kultuuride ja keelte nüansside tabamist. Seda, kui tugevalt on ostuharjumused muutunud, näitab Amazoni etteminek Walmartist. Amazon on pidevalt juurde lisanud uusi kategooriaid, viimati ka toidu näol.

BrandZ on aastast 2006 kaubamärkide väärtuse väljaselgitamiseks korraldatav uuring, mida viib läbi USA firma Millward Brown. Pingerea koostamiseks küsitletakse sadu tuhandeid inimesi, uurides nende suhtumisest brändidesse ning analüüsitakse firmade kasumiväljavaateid. BrandZ indeks arvutab brändiväärtust mitmete erinevate faktorite põhjal, näiteks brändi hinnanguline osa kasumist, tarbija hinnang ja hinnanguline kasvupotentsiaal. Edetabel katab kõike autodest riiete, pankade ja telekommunikatsiooniteenuste pakkujateni.

10 maailma kõige väärtuslikumat brändi, väärtus mln $, aastane väärtuse kasv %

1. Apple 153,284 miljonit, + 84%2. Google 111,498 mln, -2%3. IBM 100,849 mln, +17%4. McDonalds 81,016 mln, +23%5. Microsoft 78,243 mln, +2%6. Coca-Cola 73,752 mln, +8%7. AT&T 69,916 mln

8. Marlboro 67,522 mln, +18%

9. China Mobile 57,236 mln, +9%10. General Electric 50,318 mln, +12%

Euroopa 10 väärtuslikeimat kaubamärki:

1. Deutsche Telekom 29,774 mln2. Movistar 27,2493. SAP 26,078, +7%4. Louis Vuitton 24,312, +23%5. BMW 22,475, 3%6. Orange 17,597, 11%7. L'Oreal 15,719, 11%8. Mercedes 15,344, 12%9. Carrefour 13,754, -8%10. H&M 13,006, 7%

Allikas: Millward Brown

Autor: ituudised.ee - Äripäeva IKT uudiste teemaveeb

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755