22. juuli 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Fortumo edu saladused

Fortumo OÜ asutaja Rain Rannu ja juhatuse liige Martin Koppel selgitasid, mida on vaja selleks, et alustava ettevõtjana maailmas läbi lüüa.

Eesti mobiilmaksete firma Fortumo on alates asutamisest 2007. aastal oma käivet iga aastaga järjest kasvatanud. Emaettevõttest Mobi Solutions OÜ sündinud firma on laienenud üle maailma ning nende vahendatavaid teenuseid kasutatakse 70 riigis, mille nimekiri täieneb.

Rannu ja Koppel rääkisid, mida nende meelest peaks infotehnoloogiaga tegelevad ettevõtted tegema, et sama edukad olla.

Tee spetsiifilisemaid asju. Mujal on kergem läbi lüüa nišitoodetega, mis on oma kitsal alal väga tegijad, kui laiatarbe-teenustega (nagu tarkvaraarendus), mida läheb vaja paljudel, aga kus on raske unikaalsust saavutada. Enamasti on mõistlik disainida toode-teenus kohe mingi suurema turu vajadustest lähtuvalt, kui et käivitada "lihtsuse mõttes" kõigepealt Eestis ning siis minna Lätti ja Leetu.

Alusta müügiga varakult. Paljud teevad vea, et viimistlevad toodet viimase nüansini ilma kliendiga suhtlemata ning tulemusena ei vasta tehtu täpselt klientide vajadustele ning lisaks on raisatud oluline hulga aega ja raha. Toode pole küll kunagi valmis, kuid müügiga tuleks alustada võimalikult vara. Tooted-teenused on mõeldud kliendi probleemide lahendamiseks, aga ainus võimalus selle väljaselgitamiseks on proovimine, mis annab võimaluse oma väärtuspakkumist koos tootega edasi arendada.

Väärtusta müüki. Naljaga pooleks öeldakse, et Eesti müügimees läheb kontorisse ja hakkab kohe hommikust peale agressiivselt klienti ootama. Samuti arvatakse, et kui sul on hea toode, siis see "müüb end ise". Müüki peetakse ebavajaliku kraami pähemäärimiseks, seda ei õpetata ülikoolis. Müük on aga õpitav ja õppimist vajav oskus. Samuti on välisturule minemise algfaasis väga keeruline müüki kuhugi "ära" delegeerida - näiteks panna sellega tegelema äsja palgatud müügimees või ekspordijuht. Maailmas löövad sagedamini läbi need firmad, kus juht on ise firma ja selle toodete esimene müügimees. Otse suhtlemata kaotatakse side nii oma klientide ja turuga ja tekib oht, et toote ja ettevõtte arendus hakkab liikuma klientide vajadustega võrreldes teise suunda.

Õpi teistelt ja vaata Eestist kaugemale. Kõik edukad tooted-teenused laenavad teistelt. Enamik asju, mida peame innovatiivseks, ei põhine mitte maailma muutval ideel, vaid kopeerivad oma valdkonna edukaid enamikus aspektides - välja arvatud need üks või kaks, milles on tehtud teadlik otsus erineda. Kui idee on liiga unikaalne, on suur tõenäosus, et seda pole kellelgi vaja. Eesti on internetiäri tegemiseks suurepärane koht. Siin on motiveeritud ja kompetentsed äriarendajad ja Euroopa üks parimaid startup-kultuure. Ainus miinus (mis tegelikult on pluss), on see, et koduturg on väike. Tundub, et pea kõik Eestist välja murdnud ettevõtted on jõudnud oma suure ideeni igal võimalusel (potentsiaalsete) klientide, mentorite ja konkurentidega rääkides, käies turuspetsiifilistel messidel, konverentsidel ning lihtsalt kliendil külas. Vahel tuleb selleks maailma teise otsa lennata. See võib tunduda suure kuluna, aga on mitu korda odavam kui aasta aega kontoris vale toodet arendada.

Autor: ituudised.ee - Äripäeva IKT uudiste teemaveeb

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755