Autor: Marek Mühlberg • 24. oktoober 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Piiriüleste e-ostudega seoses sel aastal 150 kaebust Eestist

Jätkuvalt põhjustab e-kaubandus tarbijatele probleeme, selgub täna Brüsselis avaldatavast uuringust, millega kaardistati ning analüüsiti internetiostudega seotud tarbijakaebusi üle Euroopa.

Euroopa tarbijakaitsekeskuste võrgustiku European Consumer Centres’ Network (ECC-NET)*  läbiviidud uuringust selgub, et üle Euroopa laekus nii 2010. aastal kui 2011. aastal piiriüleseid e-oste puudutavaid kaebusi üle 30 000.

Peamiseks probleemiks on, et makstud ning tellitud kaubad ei jõua tarbijani, tellitud kaubad on puuduliku kvaliteediga või ei vasta kättesaadud tooted tellitule.  Ka Eesti tarbijate poolt esitatud piiriüleste kaebuste hulgas on enim probleeme just internetikaubandusega. 2012. aastal on Eesti tarbijatelt laekunud 150 kirjalikku abipalvet seoses teise riigi e-kauplejalt sooritatud ostudega.

Tarbijakaebusi analüüsides jääb silma asjaolu, et e-kaubandusega tegelevad  ettevõtted ei täida alati seadusest tulenevaid kohustusi, mis vastaval tegevusalal  kehtivad.  Näiteks ei ole alati tagatud tarbija õigus tellitud kaubast teatud aja jooksul loobuda ning saada makstud raha tagasi. Uuringu andmetel põhjustab vaidlusi ning tarbijates pettumust  kauplejate soovimatus müüa kaupu teatud Euroopa Liidu riikidesse, samuti liba e-kaubamajad ning võltsitud toodete müük.

Samas saab tõdeda, et hoolimata antud sektoris varitsevatest ohtudest ning esinevatest probleemidest, kasvab e-ostude populaarsus tarbijate seas pidevalt. Täna avaldatud uuring sisaldab muu hulgas näpunäiteid nii e-kauplejatele kui ka tarbijatele, neist peamised on:

- tee alati kindlaks kellega sa tehingu sõlmid;

- jälgi, et kasutad turvalisi makseviise;- oska ära tunda pettust ning libapakkumisi;- teadvusta endale seadusjärgseid õigusi ja kohustusi enne tehingut sõlmimist

Uuringu inglisekeelse verisooniga saab tutvuta järgneva lingi vahendusel -http://www.consumer.ee/public/E-commerce_Report_2012.pdf.

 

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755