Autor: Fredy-Edwin Esse • 9. november 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kolm suurt internetfirma börsiletuleku fopaad

Viimase aastaga on turule tulnud kolm suurt internetifirmat, mis kõik on hädas ühe ja sama murega - kuidas teenida raha internetist? Hädaliste seas on nii Facebook, viimasele mänge tootev Zynga kui ka vautšerite pakkuja Groupon.

Alustame halvimast, kes tuli börsile mullu 4. novembril. Groupon pole börsil oldud aja jooksul õnnestunud sisuliselt millegi positiivsega hakkama saada. Seda kinnitas eilne, kui firma tuli välja oodatust palju halvemate majandustulemustega.

Kui firma paistis alguses tõelise rahamasinana ja firma juhid ennustasid kasvu, mida ükski teine ettevõte pole ajaloos varem kogenud, siis tegelikkus on hoopis vastupidine olnud. Firma on küll käivet kasvatanud, kuid kulude kasv on tulude kasvu suurelt ületamas ning eksperdid leiavad, et praegune majandusmudel pole firma puhul jätkusuutlik.

Selel tulemusel on suur hulk juhtivaid töötajaid firmast lahkunud ning eile teatas Groupon 80 töötaja koondamisest, peamiselt müügiosakonnast. Häda on ka selles, et tarbijad enam ei pööra päevastele sooduspakkumistele suurt tähelepanu.

Aasta tagasi börsile tulnud firma on toonasest väärtusest kaotanud üle 80%. Kui börsidebüüti alustati 20-dollarilise aktsia hinnaga, siis eilsete tulemuste järel on aktsia hind täna eelturul kukkunud 17% ning maksab 3,25 dollarit.

Huvitav on veel fakt, et firma oli IPO ajal sisuliselt maksevõimetu. Riskikapitalistidelt kogutud 1,12 miljardist dollarist maksti rahas enne börsile minekut 940 miljonit välja. Ainuüksi firma kaasasutaja Eric Lefkofsky teenis 2011. aasta alguses üle 300 miljoni dollari, seda nädalaid enne IPO paberite esitamist börsile.

Palju ilusam ei ole ka internetimänge tootva Zynga elu. Firma baseerub sisuliselt Facebookil, kes omab sotsiaalvõrgustikus kontot, teab kindlasti mängu FarmVille. Paraku on Facebooki pidev uuenduste juurdevool kahjustanud Zynga tegevust.

Firmal on üha raskem leida uusi mängijaid, sest kasutajate seintele enam ei kuvata sõprade mängude infot. Lisaks on kallimaks läinud ka reklaamimine Facebookis ning ühe kliki hind on teinud olulise tõusu. Zynga üritas trügida mobiilidesse, kuid see strateegia muudatust osutus läbikukkumiseks.

Börsidebüüdi 10-dollarilise aktsiahinnaga teinud Zynga on praeguseks kukkunud ligi 80%, 2,16 dollarini. Vahepeal maksis aktsia ligi 15 dollarit, mis teeb languse veelgi trööstitumaks.

Samas võib firmal olla veel lootust. Firma on uuesti ette võtnud mobiilsete seadmete turu, teatas kulude kokkuhoiust ning plaanib minna online-hasartmängu turule. Kes on julge spekulant, siis praegu on hea aeg Zynga aktsiat osta, sest aktsia on 52 nädala madalaimal tasemel.

Ja lõpuks Facebook. Juba avapäev börsil ennustas tõelist läbikukkumist, kuid seni veel mingi lootus säilib. Börsile tuldi aktsiaga, mis maksis 38 dollarit. Praeguseks on sellest järel 19,99 dollarit ehk 52%.

Samal ajal on juhtkond eesotsas Mark Zuckerbergiga müünud suurel hulgal aktsiaid ning madalale aktsiahinnale ikkagi teeninud suuri kasumeid. Zuckerberg müüs ainuüksi IPO käigus üle miljardi dollari eest aktsiaid. Insaiderite müük on seni investoritele pinnuks silmas olnud ja piiranud aktsia hinda.

Pole enam mingi uudis, et Facebookil on raske õigustada enda üle 40 miljardi dollarilist turuväärtust, mis on kordi suurem kui firma aastane käive. Eriti valusalt on firmale mõjunud kasutajate kolimine mobiiltelefonidesse, kus reklaami müümine pole mitte ainult Facebookile, vaid enamikele internetis tegutsevatele firmadele raske väljakutse.

Üldiselt paistab siinkirjutajale, et lahti on läinud mingisugune anti-dotcom mull. Kui aasta ja enam tagasi olid netifirmad suures soosingus ning prognoositi suuri tegusid, siis praegu on investorite meelestatus ristivastupidine. Ja seda kogu tehnoloogiasektori vastu.

Apple on kukkunud juba karutule (aktsia hinna langust 20% viimasest tipust), Google on kuu ajaga kaotanud 15% enda turuväärtusest ja LinkedIn sama ajaga 18%. Ilmselt ei ole praegu veel õige aeg tehnoloogia ega internetifirmasid osta, kuid ma ise olen juba väga lähedal soetama nii Apple'i kui Google'i aktsiaid, kui langus peaks veel veidi aega kestma.

Ilmselgelt on praegu kari liikvele aetud ning paraku pole tegu pullikarjaga, vaid vastu talve on karud ärkvele aetud.

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755