Autor: Romet Kreek • 20. november 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Uus trend: Poes passib sind luurav mannekeen

Benetton Group on üks, kes kasutab poodides ostjate jälgimiseks moodsa tehnoloogiaga varustatud mannekeene, mis olid seni vaid lennujaamades kriminaalide tuvastamiseks, kirjutab Bloomberg.

Jaekaupmehed võtavad järjest kasutusele Itaalia mannekeenitootja Almaxi toodet EyeSee. 4000eurone seade on pannud poode vaateaknaid, sisekujundusi ja sooduspakkumisi ümber tegema, et panna kliente uksi kulutama ja ostma.

„See on õudne,“ ütles Exane BNP Paribasi luksuskaupade analüüsijuht Luca Solca. „Sa ei eelda, et mannekeen jälgib sind.“

EyeSee näeb välja piisavalt tavalise plastikmannekeeni moodi, kuid ta sees on kaamera, mis kasutab näotuvastuse tarkvara, mida kasutab ka politsei. Ta tuvastab mööduja vanuse, soo ja rassi.

„Igasugune tarkvara, mis aitab inimesi profileerida, hoides nende identiteedi salajas, on fantastiline,“ ütles konsultatsioonifirma Luxe direktor Uche Okonkwo. „See tõesti muudab ostukogemust, tootevalikut ja aitab brändidel paremini oma ostjaid mõista.“

Kuigi osad poed kasutavad laes rippuvaid turvakaameraid, pakub EyeSee paremaid andmeid, kuna asub silmade kõrgusel ja pälvib ostjate tähelepanu.

Mannekeenid, mille müüki alustati mullu detsembris ja mida kasutatakse kolmes Euroopa riigis ja USAs, on aidanud ümber kujundada vaateaknaid ja seisukohti. Näiteks andis mannekeenikaamera kahe päevaga kinnituse, et mehed kulutavad naistest rohkem raha, teatas Almax. Rõivatootja tõi poodi lasterõivad, kuna üle poole pärastlõunastest poekülastajatest olid lapsed. Teine pood leidis, et üht sissepääsu ummistasid pärast kella 16 paljud aasialased, mistõttu pandi sinna sissepääsu juurde hiinlastest töötajad.

Benettoni pressiesindaja keeldus selgitamast, kus või miks EyeSee’d kasutatakse.

Mannekeenitootja keeldus konfidentsiaalsusnõudele viidates nimetamast klientide nimesid, kuid viis ettevõtet, sealhulgas juhtiv moebränd, kasutavad paari tosinat mannekeeni ning uusi mannekeenitellimusi on vähemalt sama palju. Burberry ja Nordstrom teatasid, et nemad selles nimekirjas ei figureeri.

USAs üle saja kaubamajaga tegutsev Nordstrom teatas, et näotuvastustarkvara kasutamisega võidakse olla mindud liiga kaugele. „Maastik muutub, kuid me oleme alati tundlikud selles suhtes, mis puudutab klientide piiride puutumatust,“ ütles pressiesindaja Colin Johnson.

Samuti tõstatab see õigluslikke ja eetilisi teemasid. USA ja Euroopa Liit nõuavad turvakaamerate jaoks luba ning jaemüüjad peavad panema poodidesse hoiatussildid, et neid võidakse filmida. Inimeste jälgimine ärieesmärkidel võib rikkuda reegleid, sest tegemist on isikuandmete loata kogumisega, kommenteeris õigusbüroo Field Fisher Waterhouse partner Chritopher Mesnooh.

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755