10 elulist soovitust e-teenuse arendajale

Eelmisel nädalal valiti Eesti parimad e-teenused 2013. Konkursi žürii liige ja IT Kolledži ning Tallinna Ülikooli dotsent Kaido Kikkas annab kümme soovitust, mida enne uue teenuse loomist kaaluda.

1. Mõtle enne alustamist kas ja kellele teenust vaja on.

2. Pane paika ärimudel ehk mõtle läbi, mismoodi teenust jätkusuutlikult majandatakse. Kui rahastamine toimub riigieelarvest, siis mõtle ette rohkem kui käimasolev valimisperiood. Kui teenust hoiavad üleval kasutajad, siis pane selgelt paika, mismoodi teenus rahaliselt toimib.

3. Arvesta kasutajate privaatsusega. Kui esimese asjana küsitakse teenuse kasutajalt hulka isikuandmeid, siis ei pruugi see paljudele meeldida. Seda, et kasutajate spämmimine on Paha Asi, ei pea loodetavasti üldse meenutama.

4. Võta arvesse, et mitte kõik veebikasutajad pole seaduskuulekad. 100% turvalisust ei ole võimalik saavutada, ent kui esimene teismeline kräkker suudab paroolid ja/või kogu andmebaasi kätte saada, jätab see tegijatest kehva mulje.

5. Mõtle läbi kasutatavad (veebi)tehnoloogiad. Kui mõned ajad tagasi olid popid nähtused Flash ja Silverlight, siis nüüd räägitakse peamiselt HTML 5-st ja CSS 3-st. Iga hinna eest "latest and greatest" tagaajamine ei ole vajalik, ent teatava piirini tuleks ajaga kaasas käia. Kui külastajal tekib tahtmine veebilehele tulles "Jaba-daba-duu!" hõigata, siis on asi natukene liiga ajast maas.

6. Mõtle läbi tehniline teostus. Mismoodi on teenus jagatud erinevateks komponentideks, kuidas seonduvad eri tehnoloogiates realiseeritud osad, kuidas toimib süsteem mingi komponendi puudumise/vea korral.

7. Pane paika juriidilised sätted (eeskätt autorsus ja litsentsid).
Igasugune võrku pandud materjal, mille juures ei ole märgitud teisiti, allub esialgu veel kõige rangemale autoriõiguse käsitlusele (inglise k. all rights reserved). See aga ei pruugi e-teenuse juures olla alati parim lahendus, mistõttu peaks selle valdkonna tegijad tundma tarkvara- ja sisulitsentside kogu spektrit.

8. Veebireegleid järgiv (valideeruv) e-teenus on Hea Asi. Veelgi parem kui teenus on testitud erinevatel platvormidel ning ka puuetega kasutajatele ligipääsetav.

9. E-teenus peaks olema tehnoloogiliselt neutraalne. Lahendused, mis eeldavad kasutajalt mingi platvormispetsiifilise komponendi arvutisse installimist ning ütlevad teiste platvormide kasutajatele "Vabandust, sina meid ei huvita!", on nii üheksakümnendad. Mobiilteenused on natuke iseasi, ent ka siis tuleks rakenduse versioon luua kõigile peamistele platvormidele.

10. Kõige selle juures tuleks jääda väljenduslaadilt tagasihoidlikuks.
"Oleme kõige vingem asi peale laulvat revolutsiooni!" võib küll olla lahe hüüdlause, kuid mõõdutundetu eneseupitamine lõpeb enamasti ninapidi porilompi maandumisega. Meenutame muinasjuttu: kui vanamees ja tema eit oma soovidega puhta ära keerasid, saatis Vägev Vähk mõlemad sealauta...

Osale arutelus

  • Marek Mühlberg

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi ITuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Cleveron otsib VANEM-TARKVARAARENDAJAT

Cleveron AS

02. juuni 2018

Arvamused

Teabevara