2. august 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Eesti nokia on jonn ja järjepidevus

Kui Ameerikas peetakse tihti õigeks ettevõtjaks seda, kes on mitu pankrotti üle elanud, siis eestlaste sümpaatia kaldub pigem nende poole, kes on suuremate või väiksemate raskuste kiuste oma asja ajanud.

Toimetuse hinnangul väljendubki eesti nokia teatud mõttes just nimelt püsivuses ja järjepidevuses, mitte mõnes konkreetses idees ja eduloos. Teatavas talupoeglikus jonnis, millega oma asja kindlameelselt aetakse ja ettevõtmist edendatakse. Kui meie reliikvia on vabadus, siis meie nokia on järjekindlus.

Loomulikult on vaja ka Skype´i laadseid edulugusid, mis suuremal või vähemal määral maailma muudavad ning loojatele ja omanikele ka kena kopika teenivad. Eeltoodu Eesti nokiate hulgas on selliseks näiteks üle maailma mobiilitarkvara ja -teenuseid pakkuv OÜ Mobi Solutions, kelle käive on kümne aastaga kasvanud 74 korda. Paraku tuleb nii suuri edulugusid harva ette. Ettevõtliku vaimu edasikandmise põhiraskus lasub tahes-tahtmata märksa väiksema lennuga ettevõtjatel.

Võib ju mõelda, et äkki õnnestus Äripäeval kümne aasta eest võimalike nokia-kandidaatide hulgas valikut tehes lihtsalt n-ö õigesti pihta saada. Äriideede otsimisel oli toona vaatluse all enam kui 120 põnevat ideed, valikukriteeriumiks olid idee erakordsus, tasuvus ja kodumaine kapital. Kindlasti oleks võinud toonastest ettevõtjatest kokku sattuda ka mitte nii edukas nimekiri, ent küllap siis paistsid need 40 juba tookord oma entusiasmi ja õhinaga teiste seast silma.

Kui vanasti kutsuti tõeliseks maa soolaks külakooliõpetajaid, siis nüüd võikski liialdamata anda selle tiitli ka ettevõtjatele. Eeskätt väiksemates paikades tegutsevatele ettevõtjatele, kes tegelevad asjaga, mida nad tahavad ja oskavad ning mis on neile südamelähedane. Enamasti annavad nad oma piirkonnas tööd ja leiba veel teistelegi. Ning sageli annavad tooni kogu piirkonna ühiskondlikus elus, osaledes näiteks kohaliku omavalitsuse töös. Samas on Eesti linnadki üldjoontes nii väikesed, et maa soola mõistet võib rahumeeli laiendada ka linnadesse, see ei ole mõistagi ainult maapiirkonnaga seotud.

Loomulikult tuleb ettevõtluses ette paremaid ja halvemaid aegu. Järjekindlat peaga vastu seina joosta pole mõtet ning pidevalt kahjumis olles ei püsi üksi ettevõtmine kaua. Olgu see idee või valdkond kui tahes südamelähedane . Kuid taas saab meie nokiate näitel öelda, et vähemasti väiksematest langustest saab järjekindluse ja pühendumusega kindlasti võitu.

Ehk nagu ütles kümme aastat tagasi üks nokia-ettevõtjatest, kanuumatkade korraldaja OÜ Karuskose omanik ja juht Aivar Ruukel: „Ära kunagi hakka pikalt juurdlema, miks seda või teist asja teha ei saa. Keskendu sellele, et ettevõetud asi ikka ära teha. Julge midagi ette võtta ja ära karda probleeme.“

Just sellises järjekindluses on kätketud tõeliselt ettevõtlik vaim. Usutavasti pidas ka toonane president Lennart Meri silmas taolist laiemat vaadet ettevõtlusele ja ettevõtlikkusele, kui ta 1999. aastal väljendit "Eesti Nokia" esimest korda kasutas.

Autor: Äripäev, Peep Talimaa

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755