16. august 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kosmilise lennuga leiutaja

Ajujahil pisut utoopilise ideega alustanud Click & Grow juht Mattias Lepp püüdleb oma taimede eest hoolitseva lillepotiga üha suurematesse kõrgustesse.

USA kosmoseagentuuri NASA taimekasvatuse tehnoloogiast huvitunud Lepa ideed ei võetud alguses soojalt vastu. "Kutsume ta kohale, siis saab vähemalt nalja," meenutas Lepp muigelsui suhtumist 2009. aasta Ajujahi ajast. Kui saade lõppes, oli valmis töötav prototüüp ning esimene investorgi leitud.

Eesti äriinglite WNB Projectilt saadud 250 000eurone investeering andis võimaluse hakata toodet arendama. "See oli kohutavalt raske. Kui keegi peaks minu juurde tulema jutuga, et ta tahab hakata füüsilist toodet tegema, siis ma soovitaks tal kolm korda järele mõelda. Kõik, mis vähegi sai valesti minna, see ka valesti läks. Me pidime praktiliselt kõigis asjades 10, 100, 200 vale sammu tegema enne, et jõuda õige asjani," kirjeldas Lepp arendamise perioodi.

Esimene partii valmis sügisel 2011 ning läks tellimusena Rootsi. "Rootsi partner sõitis Eestisse, rahapakk kaasas ja nõudis meilt tooteid," selgitas Lepp, kui hästi oli Click & Grow endale selleks ajaks nime teinud.

Kuidas osati Rootsis toodet tahta, kui ettevõte oli asutatud vaid kaks aastat varem, sai tuule tiibadesse kodumaisel konkursil ning esimene lillepott alles hiljuti valminud? Lepa vastus on lihtne: üleilmne meediakajastus. Lepp saatis kirju ning helistas toimetustesse, kirjeldades toodet. Ettevõttest kirjutati Wired Magazine'is, Fast Companys ja isegi New York Timesis.

Idufirma võttis kohe alguses suuna USAsse. Tänu heale meediakajastusele oldi Click & Grow'ga tuttavad ning huvi toote vastu suur. Tänavu kevadel postitas firma ühisrahastusplatvormile Kickstarter üleskutse toetada neid uue toote arendamisel.

Arendusraha neil nii väga vaja polnudki, olulisem oli turu testimine. Test osutus äärmiselt edukaks, üleskutsele reageeris 15 000 inimest ning küsitud raha ületati kaheksakordselt.

Nii tõi Click & Grow esimene poolaasta tegutsemist 120 000eurose käibe 10 000 lillepoti müügist. Mullu müüdi intelligentseid potte juba 90 000. Kasumisse küll ei jõutud, kuid arendama hakati uut toodet – intelligentset taimeaeda, millega saadi taas kinnitust, et ollakse õigel teel.

Tänavu loodetakse, et idufirma jõuab kasumisse. Numbrit ei soovi Lepp täpsustada, kuid käivet oodatakse 6-6,9 miljonit eurot. Potte loodab Click & Grow müüa 300 000 ning järgmisel aastal see hulk kahekordistada.

Kes on ingelinvestorid ja kuidas neid leida, loe Äripäevast.

Autor: Indrek Kald, Kadri Põlendik

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755