Autor: Romet Kreek • 4. september 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Jeff Bezos plaanib ajalehtede uut kuldajastut

Washington Posti uus omanik Jeffrey Bezoz ütles intervjuus väljaandele, et  tal pole vastuseid, mis aitaks ajalehti kui tööstusharu. Samas soovib ta hakata esitama küsimusi ja teha ajalehes eksperimente, et luua lehele uus kuldaeg.

See oli Bezose esimene intervjuu ajast, kui ta augusti alguses teatas 250 miljoni dollariga meediaväljaande ostust. Ta plaanib juurutada lehes sama filosoofiat nagu 1995 loodud amazon.comis, mille kasvatas 61 miljardi dollarise aastakäibega äriks.

"Meil oli Amazonis kolm suurt ideed ja me hoidsime nendest kinni 18 aastat ja see on põhjus, miks me oleme edukad," ütles ta. "Klientide huvid on esmatähtsad. Leiuta. Ole kannatlik. Asendage sõna klient sõnaga lugeja ja see lähenemine võib olla ka ajalehele edukas," rääkis Bezos.

Meediatööstust šokeerinud tehing peaks lõpule jõudma oktoobris.

Bezose põhipanuseks on pakkuda diskussioonis ajalehe juhtkonnaga mõttekohti teemadel, kuidas väljaanne võiks areneda. Samuti lubas ta lehele rahalist tuge pikaks ajaks, kuni juhtkond eksperimenteerib, et leida valemit, kuidas kasumlikult uudiseid edastada.

Washington Post on esimene ajaleht, mida Bezos omab. Ta laseb ettevõttel tegutseda eraldi ärina amazon.comist. Bezos kavatseb jääda edasi igapäevaselt Amazoni juhatuse esimeheks ja jääb elama Seattle'isse.

"Tähtis ei ole vaid see, et The Post mitte ainult ei jääks ellu, vaid ka kasvaks," jagas Bezos senise omaniku Grahamite perekonna vaadet, kelle kontrolli all on leht 80 aastat. "The Post on tootena suurepärane. Ainus asi, mis segab on see, et ta on keerulises tööstusharus. Ükski äri ei saa lõputult kahaneda."

"Don(ald) Graham oli intervjuudes abivalmis öeldes, et mister Bezos on ärimees, mitte mustkunstnik," viitas ta lehe müüjale. "Sa uurid, vaidled, korraldad ajurünnakuid ja vastused hakkavad tulema. Mitte miski ei toimu kiiresti. Kiiresti tähendab minu mõttes aastaid."

Bezos ütles, et ajalehtede praegune ärimudel on internetiajastul läbi kukkunud.

"Washington Post on kuulus oma uuriva ajakirjanduse poolest. Nad panevad enegiat, higi ja investeeringuid, et paljastada olulisi lugusid. Ja siis tuleb kari veebilehti, kes võtavad lühidalt loo kokku umbes nelja minutiga ja lugejad saavad uudisele ligi tasuta. Küsimus on, kuidas sellises keskkonnas elatist teenida? Isegi digitellimuste korral saavad veebilehed võtta loo kokku ja muuta seda tasuta kättesaadavaks. Lugeja nägemus on – et miks ma pean maksma kogu selle ajakirjandusliku püüdluse eest, kui ma saan selle kätte tasuta teiselt veebilehelt?"

Bezosi sõnul kulutas ta kaks kuud Grahami veenmiseks, et suudab luua ärile lisaväärtust. Ta veenis, et ajaleht on oluline institutsioon ja et ta on tuleviku suhtes optimistlik.

"Pidin iseennast veenma, et ma suudan midagi lisada," ütles ta. "Rääkisime Doniga pikalt. Ma arvasin, et ma suudan rahastada ja lisada mõningaid teadmisi tehnoloogiast ja internetist ning pikajaalist mõtlemist, fookust lugejatele ja soovi eksperimenteerida."

"Üldiselt ma olen optimist," ütles Bezos. "Mulle on öeldud, Jeff, sa teed end lolliks – see probleem on lahendamatu. Seda ma ei arva. See võtab lihtsalt aega, nõuab kannatlikkust ja eksperimenteerimist."

Küsimusele, kas ta näeb Washington Posti kohaliku, üleriigilise või rahvusvahelise uudisteorganisatsioonina, ütles Bezos, et nendele küsimustele tuleb leida vastused koos ajalehe juhtkonnaga.

"Ükskõik, milline on missioon, Washington Postile on kõige tähtsamad lugejad. Olen skeptiline mistahes missiooni suhtes, mis asetab keskmesse reklaamiandjad. Uudised on selle süda," ütles Bezos.

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755