Ärge Facebooki peale lootma jääge, vaadake parem Twitterit

Facebooki aktsia on aegade tipu lähedal, kuid see ei tähenda, et täna kvartalitulemused avaldava sotsiaalmeedia väärtpaber oleks praegu kindel ostukandidaat. Mobiilseadmete reklaamid, Twitteri börsiletulek ning isegi lapsed on osa põhjusest, miks tasuks Facebooki suhtuda ettevaatlikkusega.

Facebooki aktsia hind on kolme kuuga kahekordistunud ning aastaga on aktsia umbes 130% plussis. Firma suutis läinud kvartalis näidata paremaid mobiilseadmete reklaaminumbreid ning läinud aastal täiesti mutta tambitud aktsia on ühtäkki investorite üks lemmikuid.

Ilmselt ühena vähestest ei usu mina enam aktsia märkimisväärsesse kallinemisse ja olen Facebooki karude kambas. Põhjuseid selleks on mitmeid ja ma toon need ka välja.

Üks põhjusi on firma nõrk kasutajate juurdekasv Põhja-Ameerikas ning Euroopas. Esimeses kasvas igakuiste aktiivsete kasutajate arv teises kvartalis võrreldes esimesega alla 1% ning aastases võrdluses vaid 6%. Euroopas oli kvartaalne kasv samuti 1% ning aasta peale kasvas kasutajate hulk kõigest 10%.

Miks on see mure, kui näiteks Aasiast või Lõuna-Ameerikast tuleb kasutajaid juurde? Asi on kasutajate kulutustes. Teises kvartalis teenis Facebook Põhja-Ameerikas 4,32 dollarit ühe kasutaja kohta ning Euroopas oli see number 1,87 dollarit. Aasias saadi kolme kuuga ühelt kasutajalt kätte vaid 75 senti (ligi 6 korda vähem kui Põhja-Ameerikast) ning ülejäänud maailmast ühe kasutaja kohta teenitud tulu oli vaid 63 senti.

Facebooki ligi 1,2 miljardit igakuisest aktiivsest kasutajast oli teises kvartalis 198 miljonit pärit Põhja-Ameerikast, mis moodustas 17,1% kõikidest kasutajatest. Need 17,1% tootsid ligi 50% ehk 848 miljonit dollarit käivet firma 1,8 miljardi dollarilisest kogukäibest. Seega on põhjust muretsemiseks küll, sest kui Facebook ei leiuta mingit imelist viisi, kuidas mitmekordistada Aasia või kasutajatelt teenitavat tulu, siis firma käive ja ka kasum hakkavad stagneeruma.

Käibe järel tuleb kasum. Ka kasum on minu silmis ohus. Kõik teavad, et mobiilseadmete ekraanid on väiksemad, mis omakorda tähendab, et ruumi reklaamiks on palju vähem. Marginaalid mobiilreklaamidest on väiksemad ning nende klikitavus ja efektiivsus on samuti väiksemad võrreldes tavaarvutitega.

Tõestuseks võib tuua, et Facebook teenis läinud kvartalis 41% enda reklaamikäibest mobiilseadmetelt, kuigi 71% sotsiaalvõrgustiku kasutajatest tulid neilt seadmetelt. See tähendab, et 29%-lt tuli 59% käivet.

Praeguseks pole vast enam kahtlustki, et mobiilseadmed võtavad veebisurfamises dominantse rolli ning sealt hakkab enamik liiklust tulema. Värskelt avalikustatud Ühendriikide valitsuse uuring leidis, et 8aastaste või nooremate lastega peredes on tahvelarvuti omamine kahe aastaga kasvanud 8% pealt 40%ni. Nutitelefonile ligipääsuga laste hulk on samas kasvanud 52% pealt 75%ni ning nende kasutusaeg on kolmekordistunud, olgugi, et on nüüd vaid 15 minutit päevas (samas see on kõigi 0-8aastaste laste keskmine).

Need on kõigi sotsiaalmeediafirmade tulevased kliendid ning nende tehnoloogiakasutus määrab suurel hulgal ära praegu plaanitavad suunad. Juba mõned aastad on suund olnud mobiilseadmetele ning siin Facebook kaotab selgelt Twitterile.

Twitter on palju varasemast arengufaasist alates olnud suunatud mobiilile erinevalt Facebookist, mis alles suhteliselt suure firmana pidi ümber orienteeruma mobiilidele. Twitter teenib juba praegu ligi kaks kolmandikku enda käibest mobiilseadmetelt ja eelmise mõtte juurde tagasi tulles ehk veelgi olulisem punkt – Twitter on noorte seas oluliselt populaarsem. Haarates praegu noori, suudab firma paremini kandideerida nende toodavale tulule tulevikus. Ma ei hakka praegu diskuteerima, kui eetiline see on. See vajaks täiesti eraldi lugu. Kuid kasvuväljavaadetelt on Twitter märksa atraktiivsem tänu mobiilseadmete võimaluste paremale realiseerimisele ning firma „laheduse-faktorile” nooremate hulgas.

Ja viimaks põikame ka aktsia juurde. Twitter võib hakata ära varastama Facebooki investoreid, kuigi muretsema ei pea, et raha aktsiaturgudel võiks otsa saada. Sotsiaalmeediasse investeerida sooviv inimene võib leida Twitteri märksa atraktiivsema investeeringuna.

Bloombergi andmeil otsib novembri alguses börsile tulev Twitter turuväärtust, mis oleks 9,5 korda nende 2014. aasta prognoositavast käibest. See on koguni 27% odavam võrreldes Facebooki 12,9kordse 2014. müügiga ning 29% odavam LinkedIni 13,4kordsest tuleva aasta müügist. Rääkimata, et paljude analüütikute hinnangul on Twitteri IPO hinnavahemik 17-20 dollarit väga hea pakkumine.

Samal ajal on Facebooki turuväärtus kasvanud 122,3 miljardi dollarini ning ettevaatav kasumi-hinna suhe (P/E) on üle 50, mis viitab selgelt, et investorid ootavad endiselt tugevat kasvu. Apple’i ettevaatav P/E on kõigest üheksa.

Investor, kel raha seisab praegu või otsib üht sotsiaalmeedia ettevõtet investeerimiseks, siis kindlasti tasuks ära oodata Twitteri IPO, mitte paigutada praegu kõigi aegade tipus olevasse Facebooki. Saab näha, mis täna õhtul pärast Facebooki kolmanda kvartali tulemusi juhtuma hakkab, kuid juba praegu on näha, et osa investoreid on hakanud kasumeid välja võtma. Aktsionärina soovitaksin teha sama ning minna keskpikas plaanis Twitterisse.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi ITuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Derivco is looking for an ANIMATOR

Derivco Estonia OÜ

01. märts 2018

Derivco is looking for a QA SPECIALIST

Derivco Estonia OÜ

01. märts 2018

Nortal is looking for a HEAD OF MARKETING

Nortal AS

28. veebruar 2018

Arvamused

Teabevara