23. jaanuar 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Dividendide TOPi suurim üllataja

Reedel ilmuva Äripäeva Dividendide TOPi üks üllataja on noor ettevõtja Marko Mänd, kes kerkis uustulnukana edetabelis 29. kohale.

Endine Hansapanga töötaja Marko Mänd (35) alustas koos oma sõbraga ettevõtjana tegevust 2008. aastal. Firma äriidee on pakkuda elamusi meestele ning sihtturgudeks valitud jõukamad riigid ehk Põhja-Ameerika ja Lääne-Euroopa. Aalates 2010. aastast on Männi ettevõte maksnud omanikele dividende kokku 1,5 miljonit eurot.

Möödunud aasta novembris asutas Mänd veel teisegi ettevõtte ja mõni nädal tagasi kaasas omanikeringi firma võtmetöötajad. Kui edulugu jätkub, siis on tema uued äripartnerid paari aasta pärast samuti uustulnukatena Äripäeva dividendide edetabelis.

"Meeldib pakkuda teistele inimestele elamust," võtab Hypesteri omanik ja juht Marko Mänd kokku edu toonud äriidee.

Internetiäri

Hypester tegeleb internetimängude tootmisega, sihtrühmaks on mehed ning peamisteks turgudeks ingliskeelsed jõukad riigid ehk Põhja-Ameerika ja Lääne-Euroopa, aga ka Ladina-Ameerika ning Aasia maad.

Hypesteri mängud on free-to-play loogikaga ehk neid saab mängida tasuta Facebookis, kuid mängijad saavad osta lisateenuseid mängus kiiremini edasi liikumiseks. Männi sõnul on Facebook hea arendusplatvorm, kus mänge luua. Põhimängijad on mehed vanuses 18 ja enam. Noorem keskiga on Männi sõnul ka parem maksja. Põhisuund on USA mängijaid, seda seetõttu, et saada klientideks jõukamate ühiskondade mängijaid.

Kontoris ainult mehed

Kohtun Hypesteri meeskonnaga aasta viimasel päeval Tammsaare ärikeskuses viiendal korrusel, kus asub ettevõtte kontor. Büroo seinad on kaunistatud selles samas ruumis loodud mängutegelastega. Kuigi tegemist on aasta viimase tööpäevaga, käib kontoris tihe töö. Hetkel töötavad meil ainult mehed ja seetõttu pole ka üllatuslik, et meie tooteks on meestele suunatud rallimängud, räägib Mänd. Ta lisab naljatledes, et kui tulevikus hakatakse tegema naistele suunatud mänge, siis hakatakse palkama ka naisi. Praegu on ettevõte tooteportfellis kaks rallimängu.

Hypesteri asutas Marko Mänd koos sõbra Artur Nikitiniga, kelle pärijatega ta jagas ka 2012. aastal omanikele makstud miljoni euro suurust omanikutulu. Hypester alustas tegevust 2008. aastal. Küsimusele, kas masu ajal ettevõtte alustamine ei olnud liiga riskantne, vastab Mänd, et alustada tuleb tasa ja targu. "Ma ei soovita kellelgi päevapealt tundmatuses vette hüpata," sõnab ta. "Huvi interneti vastu on mul kogu aeg olnud ning vaikselt olen kogu aeg ka midagi teinud."

Alustas veebikülgede arendamisega

Mänguäri käivitamiseks teenis ettevõte alguses raha veebilehekülgede arendamise ja optimeerimisega. Männi sõnul on mänguäri veebilehekülje tegemisest riskantsem ja eeldab suuremat algkapitali. Raha peab olema piisavalt kohe alustades ehk enne mängu tegema asumist. Veebilehekülge on teha lihtsam ja võimalik on ka rohkem ideedega katsetada.

"Veebis saab üles panna ka prototüübi ning hiljem funktsionaalsust lisada. Kui külastajate huvi on juba alguses leige, siis järelikult pole põhiidee piisavalt paeluv. Veebirakenduste puhul on vigade tegemine majanduslikult talutavam kui mängude puhul. Mänguarendust tehes tuleb muidugi ka prototüüpida, aga lansseerima peab ikkagi valmistoote," räägib Mänd.

Töötas Hansapangas

Enne ettevõtlusega alustamist töötas Mänd umbes neli aastat Hansapangas. Panka läks ta 2004. aasta augustis projektijuhiks ning hiljem töötas seal andmekvaliteedi programmijuhina. Hea sõbra utsitusel otsustas ta aga palgatööst loobuda. "See vabadus, mis eraettevõtlusega kaasneb, kaalub minu jaoks kõik üles," märgib Mänd.

Männi peres kasvab ka väike laps ning olles internetiettevõtja, saab ta olla paindlik, saab palju asju teha kodus ja ka ringi liikudes. "Meie ettevõtte projektide taga on alati olnud hea meeskond. Üksi ma ei teeks midagi ära," tõdeb ta. "Olen olemuselt projektijuht ning toetun tugevale meeskonnale."

Teeb töötajatest ettevõtjad

Selleks, et meeskonnavaimu veelgi tugevdada, otsustas Mänd eelmise aasta novembris mängu StreetRace Rivals arendamiseks luua eraldi ettevõtte StreetRace Rivals OÜ ning jaanuaris kaasas selle omanikeringi ka teised meeskonna liikmed. Ta on nõus tulevikus teenitavat omanikutulu töötajatega jagama.

Mänd on alustanud programmeerijana ning tõdeb, et tal on omad nõrkused. "Mind täiendavad meeskonnas turundusinimesed ja teised programmeerijad," lausub ta. Männi sõnul ei ole ta kontoris kõige targem inimene. "Iga inimene on siin mingis asjas targem kui mina," sõnab ta. "Kui ma näen probleemi, siis teeme koosoleku ja räägime asjad ära, et ei mindaks vales suunas. Vaatan üldpilti, et ei kalduks kokkulepitud kursilt kõrvale," selgitab Mänd.

Hindab initsiatiivi ja loomingulisust

Mänge tootvas firmas hinnatakse initsiatiivi ja loomingulisust. Männi sõnul inimesed ise ütlevad, mida võiks idee edasiviimiseks teha ning siis koos otsustatakse, kas see läheb üldpildiga kokku. Karmi kätt ei saa kasutada, sest tööl on loomingulised inimesed, räägib Mänd. Ta lisab, et alguses koosnes meeskond sõpradest, hiljem lisandusid teised tötajad, kellest on ka ajapikku sõbrad saanud.

Meeskond ei tööta aga ühes kohas koos. Lisaks Tallinnale on osa töötajaid Tartus ning teeb tööd kodus. "Tartus on head programmeerijad, Eesti parimad arendajad ja mängudisainerid," lausub Mänd. Hea koostöö on ka Inspired Studio OÜ-ga.

Mänd ise on õppinud programmeerimist juba 8. klassis ning lõpetanud hoopis Tallinna Ülikooli telerežii eriala. Oma meeskonna liikmeid tunneb ta Tallinna Tehnikaülikooli aegadest, kus ta hiljem õppis võrgutarkvara valdkonda.

"Üks asi on oma unistusi ellu viia, teine asi on kellegi teiste unistusi ellu viia," räägib Mänd ettevõtjaks olemise eelisest. Tal on olnud kogu aeg soov teha internetis midagi suurt ära. "Mulle meeldib, kui inimesed kasutavad veebi, mobiili või mis iganes IT-lahendust, mida me oleme loonud," märgib Mänd. "Kui nende arenduste taga on ka kasutajanumbrid, siis see tekitab hea tunde. Kui sellega ka lisaks raha teenib, siis on asjad omal kohal."

Lisalugu

Kiirelt kasvav ettevõte

Hypester OÜ 2012. aasta käive kasvas 20% ja oli ligi miljon eurot. Kasumit teenis ettevõte ligi 300 000 eurot. Omanikud võtsid 2012. aastal ettevõttest dividendina välja eelneva kahe aasta kasumi ehk miljon eurot. Aasta varem maksis Hypester omanikele dividende 300 000 eurot ja 2010. aastal 192 000 eurot. "Kasum tuleb investeerida uutesse projektidesse," ütleb Mänd ja lisab, et ei tunne ennast näiteks fondidesse ja aktsiatesse investeerides hästi.

Ettevõtte edu põhjuseks on esimese automängu StreetRally populaarsus ning tulu teeniti ka veebireklaami vahendusest. "Internetiäris tegutsev ettevõte peab olema paindlik ning kergesti hallatav ja pidevalt tuleb testida uusi asju," räägib Mägi. Ta lisab, et firma kiire kasvatamine ei ole eesmärk omaette. "Ei saa töösse panna kõiki projekte, peame tegema korraliku eeltöö ja analüüsi. Enne mõtleme mitu korda, kui teeme," lausub Mänd.

Möödunud aasta tulemusi ei osanud ta veel kommenteerida, kuid täpsustas, et ilmselt ei tulnud eelmine aasta äriliselt nii hea kui 2012. aasta.

Google määrab suuna

Männi sõnul on internetiturundus palju muutunud ja seda suuresti tänu Google'ile, kes on valdkonna suunaja. "Muudatused, mida teeb Google, mõjutavad kõiki veebiarendajaid ja turundajaid," selgitas Mänd. Tema firma fookuses on praegu eeskätt Facebook, sest seal on hetkel asjad selgemad. "Tuleb teha sisukaid asju, siis hakkavad need ka Google'is hästi tööle," märgib Mänd.

Tema sõnul tuleks veebilehti arendades mõelda eeskätt mobiiltelefonide peale. "Pigem tee leht mobiili jaoks," soovitab Mänd.

Küsimusele, kas ta ei karda, et tema loodud mänge kopeeritakse või tekib konkurents, vastas Mänd, et kopeerimine on kompliment äriidee omanikule. "Alati on kohta teisele ja ka kolmandale tegijale," tõdeb ta.

Männi sõnul pärsib ettevõtlikkust hirm ebaõnnestumise ees. Inimestel on küll palju ideid, aga neid kardetakse teoks teha. Tema peab edu aluseks pealehakkamist ja tegutsemisjulgust. "Ajastus ja õnn on ka oluline," lisab Mänd.

Taust

Hypester on loonud kaks mängu

StreetRally

600 000 MAU (Monthly Active Users)

Hypester esimene Facebooki platvormile tehtud mäng aastast 2010. Pealtvaates linna vahel autoga võidusõitmine.

StreetRace Rivals

2 600 000 MAU (Monthly Active Users)

Käivitati betana 2013. aasta augustis Facebooki platvormil. Aastavahetusel täitus 1 miljon Facebooki like'i. Mäng on traditsioonilises kiirendusvõistluse vormis.

Mängijad ostavad krediitkaardi/SMS-ga virtuaalset raha, mida mängus edevamate autode ja autoosade peale kulutada.

Tasub teada

Sel reedel ilmub ajakiri Äripäeva dividendide TOP, kus on reastatud 250 suurema omanikutulu teenijat. Äripäeva lugejaks registreerijad saavad aga TOP 300 lugeda juba homme pärastlõunal Äripäeva veebileheküljelt.

Autor: Aivar Hundimägi, Alyona Stadnik

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755