Autor: Kadrin Karner • 6. juuni 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

iPantvangikriis ehk kuidas tunda ära õngitsusrünnakut?

RIA intsidentide käsitlemise osakonnajuhataja Tarmo Randel annab hiljutise Apple’i seadmeid tabanud väljapressimislaine näitel nõu, kuidas tunda õngitsusrünnakut.

Viimastel nädalatel on meedia ilmutanud uudiseid pantvangi võetud Apple’i seadmetest, kus ‘Oleg Pliss’ nime all esinev küberkurjam Austraalia ja Uus-Meremaa iPhone kasutajatelt 55 naela nõuab seadme vabastamise eest, vahendab blog.ria.ee

Pakutud on välja ka põnevaid teooriaid, kuidas seade on pantvangi sattunud, põhjus on sedapuhku üsnagi triviaalne – pantvangi sattunud on klikkinud veebilingil, mis saabus postkasti õngitsuskirjaga, ning avanenud veebivormile sisestanud enda iKonto andmed. Ka Eesti kasutajatele on Apple kontode õngitsuskirju saadetud – vihjeid selle kohta leiab juba selle aasta algusest – ent saadetud kirju on seni olnud väga vähe.

Seadmed lähevad lukku

Küberkriminaalid on kasutaja saadetud andmeid kasutanud konto ülevõtmiseks Apple portaalis ning sealtkaudu lukustanud seadme. Lukustamiseks kasutakse sõnumit, mis pakub “pantvangikriisi” lihtsat lahendadamist mõõduka summa kandmisega härra Plissile.

Raha vahendaja on hetkel küll lubanud kõik maksed arvatavale pantvangistajale kinni pidada, ent varem või hiljem valivad kriminaalid ilmselt sellise rahaliigutamise meetodi, mida on raskem jälitada ja tõkestada.

Õngitsuskiri võib kanda pealkirja “Apple ID expired” ning juhatada läbi mitme vahendaja veebilehele, mis näeb välja üsnagi sarnane Apple’iga seotud veebilehtedega. Üks CERT-EEle saabunud õngituskirja näidistest suunab innsaa.com veebilehe kaudu appcostumers.com veebilehele, millelt avanev leht on äravahetamiseni sarnane itunesconnect.apple.com’ga.

Erinevus pärislehega – õngitsusleht ei kasuta HTTPS meetodit (veebisirvikus ei ole veebiaadressi riba roheline või puudub tabalukk) ning veebiaadress ei ole apple.com’ga mingil moel seotud (lisatud pildil alla joonitud punasega).

Mida teha, kui kõige hullem on juba juhtunud?

Kui oled saanud siin kirjeldatud tunnustega kirja ning sisestanud enda Apple’i konto andmed veebi, mille internetiaadressil ei ole seost apple.com’ga, siis logi sisse Apple’i iseteeninduskeskkonda ning vaheta ära oma parool. Pantvangi võetud seadet aitab vabastada juba Apple’i klienditeenindus, ent see on mõnevõrra pikem ja keerulisem protsess.

Vältimaks konto andmete jõudmist küberpättide kätte soovitatakse Apple toodete kasutajatel kasutusele võtta turvalisem autentimisviis. See meetod paraku Eestis veel ei toimi, seega tuleb Eesti kasutajatel tervet talupojamõistust kasutada ning jätta tähelepanuta kirjad, mis meilitsi teavitavad konto aegumisest või andmete muutmisest ning lisavad viite, millel ei tundu mingit seost olevat teenusega.

Kui meilis toodu tundub klikkimiseks ikka väga ahvatlev, siis üks kindlaid viise vältida õngitsejate püünistesse sattumist on tippida teenusepakkuja veebiaadress veebisirviku aadressireale käsitsi, mitte klikkida meilis olevat.

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755