Autor: Merlin Mägi • 1. oktoober 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Riigi avalikke e-teenuseid saab muuta kasutajasõbralikumaks

Mitmed riigiasutuste e-teenused oleks otstarbekas ühte teenuse protsessi kokku panna ja hästi toimivaid e-teenuseid saab disainida veelgi paremaks, selgus MKMs lõppenud 20 avaliku sektori e-teenuse detailianalüüsi pilootprojektist.

Ministeeriumi infoühiskonna teenuste arendamise osakonna juhataja Janek Rozovi sõnul on riigisektoris probleemiks, et e-teenuste hankimisel ei ole pööratud piisavalt tähelepanu eelanalüüsile, vaid on keskendatud kohe lahenduste tegemisele. “Projekti eesmärk oli, et riigist saaks targem tellija ja arendajate ning analüüsi teostajate põhipartner juba varases faasis,” ütles ta.

"Enne e-teenuse väljatöötamist ja realiseerimist on väga kasulik viia läbi ärianalüüs, et veenduda teenuse loomise vajalikkuses ja võimalikkuses. Asutustel on piisavalt häid ideid e-teenuste loomiseks, kuid nad vajavad tehnilist ressurssi ning seda on mõistlik kaasata väljastpoolt,“ rääkis analüüsi läbi viinud Trinidad Consultingu juhtivanalüütik Andrus Sarv.

Projekti valiti osalema 20 e-teenust tuludeklaratsiooni esitamisest ja autojuhilubade eksamiaja broneerimisest kuni maksuvõla ajatamiseni ja ehitusloa taotlemiseni. Kõiki teenuseid analüüsiti ühtsetel väljatöötud alustel ning sellest lähtuvalt valmis teenustele tulevikuvaate kirjeldus ning prototüüp.

Näiteks leiti analüüsis, et ehituse valdkonna teenused nagu projekteerimistingimuste taotlemine, ehitusloa taotlemine ning ehituste kooskõlastamine tuleks liita ühte protsessi. Kaotada tuleks majandustegevuse teate esitamine majandustegevuse registris ning viia teenus ettevõtjaportaali. Mahepõllumajandusega tegelevate ettevõtete tunnistust võiks aga taotleda hoopis e-PRIA kaudu, mitte läbi eraldiseisva Põllumajandusministeeriumi e-teenuse.

Mitmeid pilootprojektis osalenud teenused nagu maksuvõla ajatamise teenust  Maksu- ja Tolliametis, numbrimärgi tellimise ja sõidueksamile registreerumise teenuseid Maanteeametis ongi nüüd kavas ka reaalselt edasi arendada ning nii kodanikele kui ka ametnikele kasutajasõbralikumaks muuta.

Kasutajasõbralikum e-teenus tähendab, et see on testitud nii teenuse sisu kui ka kasutaja vaatepunktist ja võimaldab tulevikus kõiki teenuseid senisest lihtsamini hallata. Pärast pilootprojekti vaadatakse üle teisedki riigi pakutavad e-teenused. Avaliku sektori e-teenuste arendamist toetatakse aastatel 2014-2020 Euroopa Liidu struktuurifondidest kokku ligikaudu 90 miljoni euroga.

Projektis osalesid: Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium, Maanteeamet, Tehnilise Järelevalve Amet, Konkurentsiamet, Veeteede Amet, Lennuamet, Põllumajandusamet, Riigi Infosüsteemi Amet ja Maksu- ja Tolliamet. Projekt valmis 30.09.2014. Projekti teostajaks oli disaini ja ärianalüüsi ettevõte Trinidad Consulting OÜ, allhankijana osales PricewaterhouseCoopers Advisors OÜ.

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755