18. juuni 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Big Datast saab uus tööstusrevolutsioon

Kui 19. sajandi tööstuslik pööre ehk tööstusrevolutsioon algas masinate kasutuselevõtuga, siis 21. sajandi tööstusrevolutsiooni vedurid on ülisuured andmemassiivid ehk Big Data.

Big Data mõiste kirjeldab niivõrd suuri andmemassiive, et seda ei saa traditsiooniliste andmebaasi haldussüsteemide ega -tarkvaraga töödelda. Alles nüüd on meie käsutuses tehnoloogia, mis võimaldab koguda ja ülikiirelt töödelda tohutuid andmekoguseid.

Big Data muutus oluliseks viimase viie aastaga, kui plahvatuslikult võeti kasutusele nutitelefone. Nii tekkis tohutul hulgal kasutajaandmeid. PricewaterhouseCoopersi (PwC) hinnangul luuakse iga päev 2,5 kvintiljonit (1 kvintiljon = miljard miljardit) baiti andmeid. Näiteks hindab PwC riiklikes andmebaasides olevate andmete väärtuseks juba praegu 10 miljardit dollarit. 2017. aastaks on andmebaaside väärtus 53 miljardit dollarit.

Üha rohkem tööstusettevõtteid on hakanud kasutama uusi andmemassiivide töötlemise ja analüüsisüsteeme ning -platvorme. Seni on Big Datat kasutatud põhiliselt müügiorganisatsioonide töö tõhustamiseks. Andmekogumid, näiteks müügitehingud ja kliendiandmed, pakuvad ettevõtetele olulist infot oma klientide ostuharjumuste kohta. See võimaldab müügipakkumisi ja reklaami isikustada. Näiteks kasutab USAs asuv Amazon oma veebilehel soovitusmootorit, mis põhineb klientide ostuajalool. Ettevõtete jaoks on Big Data muutunud sama oluliseks otsustusprotsessi sisendiks, nagu kogemused ja intuitsioon, ütleb John Studley, PwC andmeanalüüsi juht Austraalias. “Uued  tarkvararakendused võimaldavad võtta olemasolevad andmed ning lahata ja analüüsida neid täiesti uuel viisil. Need tarkvaralahendused on suhteliselt odavad, võrreldes potentsiaalse tuluga. Umbes kolmandik ettevõtetest, kes kasutavad oma otsustusprotsessides rohkem Big Datat on kasvatanud oma tulu keskmiselt kuni kolm korda,” lausus ta.

Tänapäeval saavad tootjad koguda oma äri- ja tootmisprotsessidest suure hulga andmeid. Kui seni on seda kasutatud põhiliselt komponentide liikumise jälgimiseks tarne- ja tootmisprotsessis, siis täiendava töötlemise ja analüüsiga aitab Big Data oluliselt tõsta tootlikkust ja vähendada tootmiskulusid.

Vaatamata ülisuurte andmemassiviide kasvule lähtuvad paljud ärijuhid endiselt sisetundest. See võib osutuda ettevõttele suisa kahjulikuks: näiteks PwC hinnangul oleks Austraalia ettevõtete tulu 2013. aastal olnud vähemalt 33 miljardi euro võrra suurem, kui nad oleksid osanud paremini ära kasutada Big Datas peituvaid võimalusi.

Vaasan Grupp on Põhja-Euroopa pagaritööstus, millel on tootmine mitmes eri riigis. Ettevõte kasutab tootmise paremaks planeerimiseks ja laovarude paremaks kasutamiseks andmemassiivide analüüsi.

Big Data analüüs võimaldas ettevõttel oma tootmisvajadusi paremini prognoosida ja muutuda paindlikumaks. Tänu sellele suudetakse täita 30% rohkem tellimusi. Muu hulgas saavutati tähtajaliste tarnete eesmärgist 98,5%, mis on ettevõtte ajaloo kõrgeim tase. Vahendeid optimeerides vähendati ka riske.

Allikas: SKFI äri ja tehnoloogiaajakiri Evolution

Autor: ituudised.ee - Äripäeva IKT uudiste teemaveeb

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755