10. november 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Rohkem mahtu, teenuseid aga kõike madalama hinna eest

Foto: Pixabay
Telekommuniatsiooniturg muutub kiiresti. Inimesed tahavad rohkem teenuseid vähema raha eest. Muutuvad nii inimestevahelised suhtlemisharjumused, kui ka sisutarbimise eelistused, rääkisid ettevõtjad Äripäeva telekommunikatsioonifirmade TOP 2015 nimekirjast.

Messente Communications OÜ juhatuse liige Lauri Kinkar toob välja, et telekomisektoris juhtub palju huvitavat ja üsna kiiresti. “Inimeste kommunikatsioonimustrid ja -kanalid muutuvad väga kiiresti,” selgitas ta. Näiteks paljud ettevõtted ei kasuta sisesuhtluseks enam e-maili, inimeste eelistuseks on kõne asmele järjest rohkem erinevad tekstipõhised kanalid jne. “Sama moodi, kuigi pisut aeglasemalt, muutub see, millise kanali kaudu ettevõtted oma kliendidele midagi ütlevad. Kui mitmel Eesti Ettevõttel on täna Snaphchat'i konto?” lisab ta. Selles maailmas otsivad tänased mobiilioperaatorid aina uusi ja uusi lõppkasutajateenuseid ning täiendavaid tuluallikaid.

“Kuna nii inimesed kui ettevõtted toimetavad järjest rohkem rahvusvaheliselt, aga iga riigi mobiilioperaatorid on oma olemuselt lokaalsed ettevõtted ehk füüsiline mobiilivõrk asub ühel kindlal turul, siis on operaatorite kihi peale tekkinud omakorda uus kiht tarkvara kaudu rahvusvahelisema haardega telekommunikatsiooniteenuste pakkujad, kellel on võrreldes operaatoriga omad tugevused,” selgitab Kinkar. Ka Messente kuulub sellesse kihti.

Kõige selle ja veel palju muu aset leidva keskel kujunevad välja järjest uued ja uued ärimudelid ning ka koostöömudelid erinevate turuosaliste vahel.

Kõigi nende arengute toimumise kiirus ajas pigem ei kahane vaid kasvab. “Suurim väljakutse on leida häid inimesi - mitte ainult tehnilistesse rollidesse vaid ka äripoolega tegelevasse tiimi. Mida suuremaks kasvab tiim, seda keerukamaks see muutub,” lisab Kinkar.

Telekomisektori TOP on alati huvitav, kuna selles figureerivad väga eriilmelised ettevõtted - ühelt poolt lokaalsed võrguoperaatorid, teiselt poolt erinevad telekommunikatsiooni riistvaratootjad ja kolmandalt poolt laiemalt IKT valdkonda paigutuvad tarkvara arendusettevõtted.

Starmani juht Aivo Adamsoni sõnul on tipus püsimiseks kõige olulisem on usk sellesse, mida teed ja oma tegevuses taotleda alati parimat.

Aga selleks, et tipus püsida tuleb pühendatult pidevalt arendada ja areneda, tooteid ja teenuseid täiustada ning klientide vajadusi ette aimata. “Oleme sellest lähtuvalt sõnastanud ka Starmani pohiväärtusena eesmärgi olla oma kliendile eelistatuim telekommunikatsioonipartner,” lisab ta.

Linxtelecom Balti ja Skandinaavia piirkonna juht Asse Hang lahkab edu saladusi: “Keskendume Linxtelecomis klientide soovidele ning oleme enda teostuses kiired ja paindlikud. Me väärtustame oma töötajaid sest head tulemused tulevad justnimelt motiveeritud inimeste panustest ja tegudest. Kokkuvõtvalt teevad meie tublid töötajad enda igapäevase töö korralikult ära ja on vajadusel valmist panustavad enamgi veel.”

Wide Media OÜ Juhatuse esimees Risto Rosimannuse sõnul tuleb tipus püsimiseks suhelda ja kuulata. “Me kohtume enamuse oma partneritega vähemalt 2 korda aastas, lisaks igapäevasele telefoni ja e-kirja tasandil suhtlusele ning see annab meile väga hea ülevaate turuseisust ja ka konkurentide tegevusest.  Sellest suhtlusest saab väga hästi selgeks, mida konkurentid teevad valesti või halvasti ning analüüsides seda püüame ise samu vigu vältida.  Meie eesmärk kõikidel läbirääkimistel on jõuda kokkuleppele, mis sobib kõigile osapooltele,” lisab ta.

Piiramatud võimalused

“Telekomisektori võimalused on teenuste osas sisuliselt piiramatud ja igapäevaselt avarduvad, mistõttu ainuõiget tõde on raske kuulutada ning tegelikult seda polegi. Küll aga usume, et üha tähtsamat rolli mängib kvaliteetse sisu pakkumine. See omakorda tingib edasise “bittide mahu” kasvu, mida ükskõik milline võrk – olgu fikseeritud voi üle õhu toimiv - peab välja kandma,” lahkab Adamson turu trende. “Praegugi täheldame aastas internetimahtude kahekordset kasvu. Osalesin just Londonis globaalselt ühel mainekaimal telekomisektori kongressil Broadband World Forum ning teiste riikide kolleegide sõnul näevad nad kahekordset mahtude kasvu juba 6-9 kuuga, mitte enam aastaga.” Andmemahud kasvavad eksponentsiaalselt.

Adamson usub ka, et üksikute teenuste/toodete tähtsus kliendi silmis pigem väheneb ja suureneb nn platvormide arendamine, mis võimaldab integreerida oma partnerite klientide teenindamist. Seeläbi suureneb ka teenuselt saadava tulu jagamine.

“Kui mõelda korraks paralleelidele, siis neid on täna meie ümber igas eluvaldkonnas. Uber on taksofirma ilma ühegi taksota, Airbnb on majutuse pakkuja ilma hotellideta, Barking pakub parkimisteenust ilma parklateta, Facebookist on kujunenud ilma ise sisu tootmata suurim meediaettevote jne.

Ma usun, et ka telekomidel on siin midagi, mille üle tõsiselt mõelda. Näiteks saaksime kindlasti rääkida mahukate investeeringute jagamisest, ennekõike võrguehitamise puhul. Swisscomi tehnoloogiadirektor Heinz Herren märkis Londonis näiteks, et nad on Šveitsis koos kommunaalteenuste pakkujatega (elekter, vesi, soojus) teinud koostööd võrgu uuendamisel. Investeeringuid tehes mõeldakse sünergiate peale Šveitsis, kus aastane sissetulek inimese kohta on 85 000 eurot, aga millegipärast meie siin Eesti või ka Leedus seda ei suuda!” on Adamson kriitiline.

Klientide nõudlus teenuste järele kasvab. Starman näiteks käsitleb oma teenuste müüki kui aja müümist meie klientidele, kes on teenust tarbides ise oma aja peremees. “Olgu selleks siis Ajamasin voi siis ülikiire internet. Aeg on kliendi koige kallim vara ning aja pakkumine kliendile ongi suurim meelelahutusteenus, mida osutada saame,” lisab Adamson.

Suurim probleem on lühiajaliste ja pikemaajaliste investeeringute vastasseis. “Telekomidel on otsustuskoht, kuidas võrguarendamise puhul käituda. Kõigi eesmärk on kasum ja ma ei usu, et lõputu kulude optimeerimisega kaugele jõutakse. Pigem tuleb arendada efektiivselt, arendada oma platvorme efektiivselt. Vaadates telekanalitega toimuvat, siis üldiselt ei lähe neil just kõige paremini. See omakorda tähendab, et telepildi edastaval telekomifirmal on ees läbirääkimised, kus võib eeldada tugevat hinnasurvet. Suures kasvutrendis on video voogedastuse tarbimine, mis nõuab investeeringuid võrku ja seadmetesse, et tagada teenuse kvaliteet ning mahud,” lisab Adamson, kes tahab, et Starman ulatuks oma teenustega igale poole üle Eesti ja Leedu. “Kuid paraku siin on teatud piirangud - nii tehnilised kui finantsilised ning nendega tuleb tegeleda. Kui suudaksime teiste infrastruktuuriettevotetega paremat koostööd teha, siis saaksime tegelikult kõik olla võitjad – nii operaatorid kui ennekoike need inimesed, kes elavad linnadest väljaspool hajaasustusega aladel.”

Hange sõnul jätkub juba aastaid kestev turu konsolideerumine ning pidev hinnasurve. “Telekomi sektor on üks väga väheseid valdkondi kus turu ootuseks on hindade langus ja hinnatõus ei ole aktsepteeritav. Samas paremad teenused ning suuremad ühenduskiirused nõuavad lisainvesteeringuid. Hinnaootused ja investeerimisvajadus seab loomulikult surve alla kogu valdkonna ning motiveerib olema väga efektiivne ja paindlik,” selgitab ta.

Telekomi sektoris võidavad Hange sõnul tarbijad nii uutest teenustest, suurematest ühenduskiirustest kui teenuste paranevast turvalisusest. Operaatorid võtavad üha rohkem enda kanda tehnilise keerukuse samas lihtsustades teenust kasutaja jaoks. Jätkub trend andmete hoidmiseks andmekeskustes ja pilves. Tehniliselt on valmis 'Internet of Things' lahendused, mis avab palju võimalusi nii äri kui eratarbija jaoks. Sellega oleme kindlasti uue trendi alguses.

“Parim väljakutse on töö firma strateegiaga ning uute arengusuundade leidmine ja loomine. Sealt edasi on teemaks sellesama strateegia elluviimine ning inimeste kaasamine ühiste eesmärkide ära tegemisse. Lihtsustatult tuleb üles leida ning siis sõna otseses mõttes konkreetselt 'ära teha' kasvu võimalused meie sektoris,” räägib Hange ees seisvatest väljakutsetest.

Rosimannus näeb väga paljusid muutusi. “Üldiselt telemaailmas on käimas suur fragmenteerumine, kus televaatajad jagavad ennast järjest rohkemate telekanalite vahel, selle muutuse suurimateks kaotajateks on suured telekanalid,” lisab ta. “Teine suur trend on teleoperaatorite konsolideerumine Lätis ja Leedus, kus täna on veel kokku üle 60 teenusepakkuja, Eestis toimus see 5-10 aastat tagasi ja täna on meil turul sisuliselt 4 põhilist tegijat, kelle käes on 90% tasulise-TV turust. Kolmas trend on mobiilsus, kõik turuosalised mõtlevad pidevalt, kuidas paremini pakkuda televisiooni läbi interneti.  Neljas trend on video-on-demand teenused, mis on operaatoritele muutunud ülitähtsaks, et konkureerida eelkõige Netflixi ja Viaplay-ga.”

Kõige suurem väljakutse see, et operaatorid, on väga kinni ainult numbrites ja hindades, jättes sisulise osa hindamata.  “Väga paljudel juhtudel ostetakse ainult hinda, analüüsimata seda, kas seda odavalt saadud telekanalit ka keegi üldse vaatab.  Paljudel juhtudel on tähtis saada ainult palju kanaleid valikusse, aga enamuse kanalite kvaliteet on samas väga küsitav,” on Rosimannus kriitiline.

GoNetworki juhatuse liige Siim Valdmets näeb sektoris tõusmas trendina asjade interneti ehk IoT arengut.

Starman laienes Leetu 

Aivo Adamson, Starmani juht

Aasta 2015 oli Starmanile murranguline, laiendasime haaret ja astusime Leedu turule – omandasime Leedu suuruselt teise kaabeloperaatori Cgates. Nende viimase pooleteist aastaga oleme üsna märgatavalt muutunud, nii organisatsiooniliselt kui ka teenuse vaatepunktist. Üheltpoolt elasime restruktureerimise aasta tähe all, mistõttu palju energiat läks organisatsiooni sisse. Kliendi poolt vaadates on kindlasti märgiliseks arenguks võrgustabiilsuse tuntav tõus, mis eelmise aasta lõpus ajuti murekohaks kujunes.

Äriliselt läks Starman Grupil mullu väga hästi. Tänu Leedus ettevotte Cgates omandamisele kasvas Starman Grupi müügitulu pea 60% ja oli 55,6 miljonit ning sealhulgas orgaaniline kasv oli 12,5% nii Eestis kui Leedus. Viimase 12 kuu jooksul oleme omandanud 3 kaablioperaatorit Leedus ning jätkame agressiivse kasvu sihiga, seda nii ülevõtmiste kui ka orgaanilise kasvuga. Oleme endale eesmärgiks seadnud, et meie Leedu ettevõte peab kolme aastaga Starman Eesti mahtudest mööda minema. Juhul kui me seda ei saavuta, siis peame tunnistama, et pole soovitud tulemust saavutanud.

Eesmärk olla Leedus suurem ei tähenda sugugi, et me Eestis ei kasva või puhkame loorberitel. Meie eesmärgiks on kasv mõlemal turul, ent tulenevalt juba turu suurusest ja arengupotentsiaalist nõuame endalt Leedu suunal võimsamat kasvu. Uuelt aastalt ootame veel täiendavalt kogu Euroopas innovatiivse 10G võrgu käivitamist ja kindlasti paneme rohku teenuste edasisele arendamisele.

Tehnoloogilises võtmes oli kindlasti üks suurimaid arenguid Starmani 10G ülikiire interneti testimine, kus saavutasime katsetuste käigus Eesti koduse internetiühenduse rekordi ehk enam kui 8,4 gigabitti sekundis. Teenustest kindlasti piiramatu ZUUMneti lansseerimine, DelfiTV toomine teleekraanidele, esmakordselt Eestis Wimbledoni tenniseturniiri näitamine, uue esinduse avamine Pärnus ning kliendile jaoks kõiki teenuseid ja võimalusi integreeriva uue kodulehe lansseerimine.

Samavõrra hindame neid rõõmsaid hetki, mida on pakkunud näiteks Kelly Sildaru oma suurte võitudega. Starman on Kelly tegemisi toetanud juba mitu aastat ja oleme tõeliselt uhked tema üle. Samuti hindame elamusi, mida on pakkunud nüüdseks kaks aastat tegutsenud ja Eesti kultuurimaastikule juba oma selge jälje jätnud Vabalava ning kõrget rahvusvahelist tunnustust pälvinud filmifestival PÖFF.

Leedu turul on peamised kordaminekud seotud jõudsa kasvu ja mitmete teleoperaatorite omandamisega.

Rohkem professionaalset powerit

Risto Rosimannus, Wide Media OÜ Juhatuse esimees

2015 oli suurte muudatuste ja uute eesmärkide seadmise aasta.  Aasta keskel laienes ettevõtte omanikering, millega seoses tuli ettevõttesse juurde kõrge professionaalsusega powerit.  Enamus eesmärke, mis seadsime, on tänaseks saavutatud.  Sellel aastal tõstsime oma müügivõimekust Lätis ja Leedus, sest seal on pool turust veel vallutamata.  Käesoleva aasta käive ja ka kasum tulevad suuremad, kui oskasime 2015. aasta lõpus prognoosida.  Ettevõte on tänaseks laiendanud ka teenuste portfelli, pakkudes oma klientidele rohkem teenuseid.

Rõõmu teeb võrgu läbilaskevõime kasv

Asse Hang, Linxtelecom Balti ja Skandinaavia piirkonna juht

Kindlasti uute rahvusvaheliste klientide leidmine Skandinaavias ning üha kasvav koostöö globaalsete korporatsioonidega kogu Balti ja Skandinaavia piirkonnas. Meie ISO 270001 ja ISO 9001 sertifikaadid üheltpoolt tõstavad huvi ning teisalt annavad kindluse pakkuda teenuseid ka Fortune 500 firmadele. Tehnilise poole pealt teeb heameelt võrgu läbilaskevõime kasvatamine nii rahvusvaheliste ühenduste osas kui koduturul, mis omakorda loob eeldused kasvuks lähiaastatel.

Aastaga kaks korda suuremaks

Lauri Kinkar Messente Communications OÜ juhatuse liige

Messente on üles ehitanud teenuseplatvormi ning selle küljes oleva globaalse operaatorühenduste võrgustiku, mis esiteks aitab ettevõtetel saata SMS teavitusi oma klientidele. Need on enamasti ettevõtted, kes tegutsevad mitmel erineval turul ja kelle klientideks on sadu tuhandeid või miljoneid erinevate mobiilioperaatorite teenuseid kasutavad inimesed.

Teiselt poolt aitab seesama platvorm kõigil veebiteenuste omanikel võtta hästi lihtsalt kasutusele n.ö. kaheastmeline kasutajate autentimine, saates selleks vajalikke ajutisi PIN koode sekunditega suvalisse maailma mobiilivõrku.

Selleks, et selles valdkonnas oma konkurentidest parem olla, töötame me väga kõvasti selle nimel, et suudaksime igasse võrku maailmas saata lühisõnumeid võimalikult töökindlalt ning kiiresti, hoides samas ühe sõnumi hinna kliendi jaoks võimalikult odaval tasemel.

Meie jaoks oli 2015. aasta märksõnadeks investeeringud teenuseplatvormi arendusse, sõnumiühenduste parandamine mitmetes regioonides ning selle taustal ka mõõdukas kasv.

Käesolev aasta on eelmisega võrreldes kindlasti palju kiirema kasvu aasta, mille lõppedes on Messente peaaegu igas mõttes vähemalt kaks korda suurem ettevõte kui olime seda aasta alguses. Selle kõrval oleme palju panustanud ka oma autentimislahenduste arendamisele.

Tulevalt aastalt lubavad kõik märgid oodata ennekõike veel kiiremat kasvutempot nii Euroopas kui väljaspool - eriti meie kaudu toimuvate kasutajate autentimiste arvu osas.

Üldise poole pealt loeme me kordaminekuks tiimi kasvatamist ning sealjuures väga heade inimeste liitumist Messentega.

Kuna igas sekundis Messente kaudu kusagile maailma liikuvate sõnumite arv on oluliselt kasvanud, siis loogilise arenguna on meil sel aastal tulnud oluliselt tõsta ka oma kogu teenuseplatvormi võimekust seda liiklust hallata. Meie tehniline tiim on sellega väga hästi hakkama saanud.

Äri poole pealt on suurimaks kordaminekuks see, et me oleme suutnud oma rahvusvaheliste äriklientide võitmisele suunatud müügiprotsessi kujundada ümber mitmetasandiliseks.

See oli meie jaoks paljuski uute protsesside leiutamine, kuna sedalaadi eeskujusid, kellelt nõu küsida on vähe. Lõpptulemusena tekkinud efektiivsuse tõus hakkab aga juba vaikselt näitajatesse hiilima. 

Tähelepanu hulgimüügil

GoNetworki juhatuse liige Siim Valdmets

OÜ GoNetwork lähtub tööpõhimõtetes kvaliteedijuhtimise standardi ISO 9001:2008 nõuetest, seega on juhtimine väga efektiivne.

Osutame suuremas mahus IT hooldus- ja haldusteeninduse teenust välistele klientidele. Samuti suurendati oluliselt ettevõtte partnersuhteid ja esindatust Eestis. Tähelepanu on kauba hulgimüügi tegevusel ja sinna juurde kuuluval paigaldus- ja hooldusteenusel. GoNetwork laiendab oluliselt pilve- ja serverteenuste osakaalu käibeportfellis. Kokkuvõtvalt on teenuste portfell paindlik ja lähtub turunõudlusest.

 

Autor: Mariliis Pinn, Infotehnoloogia TOP erilehe toimetaja

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755