14. november 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Edukas toode saab alguse ühtsest meeskonnast

Testlio kaasasutaja, Kristel Kruustük (Viidik)
Foto: Erakogu
Pole olemas täiuslikku toodet - ka kõige edukamatel toodetel ja teenustel on oma vead, kuid oluline on pideva testimise, tagasiside ja meeskonnatöö kaudu neid vigu parandada, leiab Eesti ühe edukaima idufirma Testlio kaasasutaja, Kristel Kruustük (Viidik).

Neli aastat tagasi asutatud tarkvara testimise teenust pakkuvast Testliost on tänaseks saanud üks Eesti edukamaid idufirmasid, kellel on kontorid nii Eestis kui ka San Franciscos kokku ligi 55 töötajaga. Testlio pakub oma platvormil igapäevaselt tööd enam kui 200 tarkvara testijale üle terve maailma. Sellele kogemusele tuginedes saab välja tuua näpunäiteid, mis aitavad muuta nii toote ja seeläbi ka ettevõtte edukaks.

Vaata üldpilti. Üldpildi vaatamine on oluline nii meeskonnatöös kui ka toodet arendades. Meeskonna seisukohalt on tähtis, et kogu tiim näeks suuremat pilti ja seeläbi töötaks ühise eesmärgi nimel ning mõistaks, kuidas ettevõte äriliselt hakkama saab. Testlio ei saa endale lubada selliseid töötajad, kes lihtsalt lähevad oma urgu ära, töötavad ühe jupi kallal ja ei taha üldpilti vaadata - see ei ole meeskonna ühtsuse seisukohalt jätkusuutlik. Toote arendamise puhul aitab laiema pildi vaatamine tabada võimalikud kitsaskohad ning neid parandada. Näiteks tarkvaraarenduses vaatavad toote üldpilti just testijad, kelle töö hõlmab väga paljusid erinevaid tahke analüüsist kuni tehniliste nüanssideni välja. Testijad suudavad vaadata nii kasutaja kogemuse kui ka toote tehnilist poolt ning selle kaudu välja tuua võimalikke kitsaskohti ja vigu, mida tuleks parandada, et lõpptoode oleks hea ja kasutajasõbralik.Ehita üles ühtne meeskond. Et toode oleks edukas, on oluline kõikide töötajate, näiteks nii arendajate kui ka testijate koostöö. Koostöö aluseks on aga kommunikatsioon. Kui sa tahad, et sinu tiim oleks edukas, siis pead neile kogu aeg seadma väga selged eesmärgid ning rääkima pidevalt ettevõtte missioonist ja visioonist. Sealjuures on oluline töötajate kaasamine kõigesse. Näiteks kui Testliosse tuleb mõni uus suur klient, siis räägime kogu kollektiivile, mida see meie jaoks tähendab. Teiselt poolt on oluline, et ka töötajad ise on valmis avatult mõtlema ja jagama kõike, mida nad teavad. Teineteiselt õppimine ja kogemuste jagamine aitab muuta meeskonda tugevamaks, ühtsemaks ja ägedamaks. Meie jaoks on tähtis, et töötajad tunneksid end ühtse kommuunina, kuhu kuulumine on nende jaoks au ja uhkus. Usun, et selle abil saabki ehitada edukaid tiime.Testi! Testimise faasis selgub, milliseid probleeme või vigu on vaja parandada, et toode oleks võimalikult kasutajasõbralik. Näiteks Testilo testijad mõtlevad rakendusi testides muuhulgas sellele, kuidas lõpptarbija võib üldse rakendust kasutada ja mis saab siis, kui rakendust kasutab korraga miljon inimest. On fakt, et ükski toode ei ole täiesti veatu - kui me töötaksime selle nimel, et toode oleks ideaalne, siis ei oleks turul ühtegi toodet. Testimise käigus on aga võimalik selekteerida kriitilisemad ja keerulisemad vead vähem kriitilistest ning seeläbi tegeleda eeskätt probleemidega, mis võivad toodet ja kasutaja kogemust negatiivselt mõjutada.Kogu pidevalt tagasisidet. Tagasiside kogumine on see, millest Testlio sai alguse ning millele tuginedes oleme ettevõttena kasvanud. Testilo idee arenes sellest, et erinevad tarkvara testijad andsid tagasisidet oma töö kohta - lihtsustatuna öeldes, nad tundsid, et nende aega ei hinnata. Nende tagasiside ja enda kogemuse najal ehitasimegi oma esimese prototüübi. Kuigi oleme jõuliselt kasvanud, küsime siiani oma töötajatelt ja testijatelt tagasisidet enne, kui viime mingi uuenduse või muudatuse sisse. Sama oluline on tagasiside kogumine ka klientidelt. Iga ettevõtte jaoks arendusprotsess on äärmiselt kulukas, mistõttu ei ole mõtet enne sellele ressurssi kulutada, kui on olemas kindel teadmine, et lõppklient seda toodet, teenust või uuendust ka tahab.Ebaõnnestu, kuid tööta eesmärgi nimel edasi. On paratamatu, et nii ettevõtluses kui ka toote arendamise protsessides tuleb silmitsi seista ebaõnnestumiste ja probleemidega. Oluline on mitte alla anda, vaid edasi minna ja oma vigadest õppida. Kui Testlio algusaegadel tundus iga tagasilöök õudsena ning pani mõtlema alla andmiseks, siis tänaseks vaatan iga probleemi kui uut võimalust. Muidugi on väljakutseid palju ja tihti tekib tunne, et tegin jälle midagi valesti, kuid see ei ole põhjus käega löömiseks.

Kristel Kruustük on 15. - 18. novembril toimuva tarkvaraarenduse konverentsi Topconf Tallinn 2016 üks peaesinejatest. 

 

 

Autor: Kristel Kruustük (Viidik)

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755