Autor: Aali Lilleorg • 5. detsember 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

SprayPrinteri part Tommy aitas liiga suureks kasvanud Slush'il kontakte luua

Terje Ennomäe, Richard Murutar ja part Tommy Slush'i avaüritusel.
Foto: SprayPrinter
Eelmisel nädalal Helsingis toimunud tehnoloogiakonverents Slush ja selle eestlaste poolt korraldatud avaüritus tekitasid osalejates erinevaid emotsioone. SprayPrinter kiidab oma uusimat meeskonnaliiget part Tommy't tubli töö eest kontaktide loomisel. Uurisime paari osaleja käest muljete ja kogemuste kohta lähemalt.

SprayPrineri juht ja kaasasutaja Richard Murutar rääkis ITuudistele, et Slush ei olnud selline üritus nagu ta arvas. Ühe põhjusena nimetab ta investorite madalat kontsentratsiooni.

„Oleme siin maha müünud päris palju printereid ja leidnud tegelikult päris kasulikke edasimüüjaid ja teist sorti partnereid. Siin ikkagi on väga palju inimesi. Väga raske on õigeid üles leida, aga neid õigeid siin on ja meil on õnnestunud natukene äri ikka teha,“ selgitas Murutar.

Kontaktide loomiseks ettevõttes eeltööd tehti, aga matchmaking tool sel aastal ei andnud nii häid tulemusi kui eelmisel aastal ja see tekitas Murutaris pigem pettumust.

Ürituse kohta ütleb ta, et näha on, et see üritus on kasvanud korraldajatel üle pea, sest kummaliste asjadega on nad veidi hädas olnud, nagu näiteks organisatoorsed küsimused, mis näitavad, et seda osalejate hulka ei halda enam hästi ära. „Eelmisel aastal oli üritus väiksem. Ma ise kohal ei olnud, nimi oli siiski kirjas ja machmaking tool töötas isegi siis. Eelmisest aastast on väga häid kontakte. Sel aastal on pigem nõrk,“ kirjeldab Murutar.

Eestlaste korraldatud avaürituse kohta ütleb rahvusvahelises plaanis edu nautiv startupper, et see on tema jaoks olnud Slush’i parim osa. „Konverentsi messialal terve päeva üleval olnud esitlusstend ja Eesti korraldatud õhtune avaüritus andsid sama suure hulga kontakte. Vahe oli vaid selles, et avaüritusel olid 80% investorid ja teisel päeval ainult 2 investorit. See avaüritus oli SprayPrinteri jaoks isegi kasulikum kui terve päeva esitlusstend,“ tõdes Murutar.

Ühe põneva kogemusena tunnevad SprayPrineteri inimesed head meelt CNNile antud intervjuu üle ja räägivad kuidas saatejuht sai ise printida ning tegi päris põhjaliku loo töötavast printimislahendusest. Lisaks CNNile sai ettevõte kajastuse ka Soome ajalehes Iltalehti.  

Part Tommy tõi kasuliku kontakti Brasiiliast

Murutar käis Slush’il ringi part Tommy’ga, keda ta tutvustas kui kõige värskemat meeskonnaliiget. Part on pärit Ameerikast San Franciscost ja on veidi vähem kui kuu aega SprayPrinteriga koos ringi reisinud, aga selle ajaga on jõudnud käia juba Helsingis, Stuttgardis ja Kopenhaagenis.

Tommy on Murutari sõnul suurepärane networkimise tööriist, sest inimesed tulid rääkima ja väga palju väga häid kontakte tekkis niimoodi.

Oma varasemast kogemusest räägib Murutar, et ühele Saksa messile võttis ta kaasa Vana-Tallinnat koos põdravortsiga, mis moodustas poole messi turundusmaterjalide kuludest. „Tõepoolest töötab, aga kui panna kõrvuti part ja sellised variandid, siis pardiga saab igal pool kontakte. Näiteks sain ma suurepärase inimesega tuttavaks kohvijärjekorras. Seisin seal part kaenlas ja see inimene tuli minuga rääkima, et tema onu kasutab väljendit, et ta töötab nagu part, et ta teeb kõike asju nagu part, sest ta põhimõtteliselt lendab, aga ta ei ole kõige parem lendaja, ta kõnnib, aga ta ei ole kõige parem kõndija, sest ta kõnnib imelikult, ta sukeldub, aga ta ei ole kõige parem sukelduja. See inimene rääkis mulle sellise loo ja lõppkokkuvõttes tuli sealt väga kasulik kontakt Brasiiliast, st meie jaoks Brasiilia turg,“ rõõmustas Murutar.

Eesti avaüritus oli networkingu jaoks väga hea

Fundwise’i kaasasutaja Henri Laupmaa rääkis, et muljed Slush’ist on üldiselt positiivsed ja arvab, et networkingu jaoks on see päris hea üritus, aga kuna see on nii suur, siis organiseeritus jättis soovida:  „Väga raske on tabada seda inimest, keda tahad, pigem satud kellegagi juhulikult kokku.“

Eesti eelpeol oli ka Laupmaa kohal ja lausus, et sellest jäi isegi parem mulje, sest see oli networkingu jaoks väga hea, kuna see ei olnud nii suur. „Seal oli palju parem inimesi tabada, juttu rääkida ja väga hea muusika oli ka. President Kersti Kaljulaidi, Steve Jurvetsoni ja Kaspar Korjuse tervitussõnad sellel üritusel olid väga head – lühikesed ja täpsed,“ kiitis Laupmaa ja lisas, et tal oli investorite ja firmade poolt Slush’il väga huvitavaid kontakte, näiteks ka San Franciscost ja mujalt maailmast, kes olid sellele üritusele kõik kokku tulnud. „Siin on hea koht uusi tutvusi saada ja vanu uuendada,“ kiitis Laupmaa.

Konverenstsi kohta selgitab ta, et on käinud palju erinevatel konverentsidel ja on kõike seda enne juba kuulnud. Seetõttu väga palju uut ja huvitavat informatsiooni ei saanud. Siiski uue ja huvitava inimesena jäi silma filosoof Esa Saarineniga vestelnud Caterina Fake ja Jürvetson oli päris hea.

Eesti stend Slush’il oli Laupmaa sõnul täitsa kasulik. Ta pidas seal mitu head nõupidamist ja just seal ringi kõndides sai kokku huvitavate inimestega.

Levira käis otsimas strateegilist fookust

 „Meeletult suur üritus – ligi 20 000 inimest. Näha oli seda, et oli liiga ülerahvastatud. Meeletult raha oli pandud produktsiooni peale. See elav tuli ja pürotehnika pani imestama, et kuidas Messukeskus küll põlema ei läinud,“ jagab muljeid  Leviara juhatuse esimees Tiit Tammiste.

Tema jaoks kõige põhjapanevam uudis oli see, et kui siiamaani tundus nii, et kogu see ingelinvesteeringute ja riskikapitalismi mull võib ühel hetkel lõhkeda, siis praeguseks tundub nii, et raha on hästi palju sinna mulli sisse tekkinud, aga see on liigutatud inimkonna tuleviku investeeringuteks. Tammiste hinnangul annab see lootust, et mull lõhki ei lähe.

„Tutvustati näiteks seda, et tehakse iga mehe kosmosesse lendamise teenus. Energeetikat palju, tervishoidu palju. Toit oli teema, mida enne ei ole sellistel üritustel näha olnud. Tark toit ja see kuidas see toit võimalikult väikse jalajäljega sulle laua peale jõuaks. Soomlased näitasid rebitud kaera, mis oli väga maitsev ja see on kuus korda efektiivsem oma tootmise mõttes kui liha. Esmasel maitsmisel jättiski mulje, et on liha. Pettis täiesti ära,“ kirjeldas Tammiste.

Talle meeldis see, et kohal oli kogu selle seltskonna koorekiht, alates presidentidest, Norra kroonprints ja kogu Silicon Valley koorekiht.

„Eesti üritus oli äge. President rahva seas, Taavi Rõivas rahva seas. Kui siiamaani Eesti president oma esinemistega on jätnud mulje, et on pigem vaoshoitud ja napisõnaline, siis seal oli ta ehtne müügiinimene, kes e-residentsust müüs,“ oli Tammiste vaimustuses.

Levirast oli Slush'il osalemas ka pilveteenuste divisjoni direktor Margus Uustalu, kes kurtis, et üritus oli ikka väga suur ja selle maht hakkab ajudele üle jõu käima. „Kui sinna minna eesmärgiga midagi leida, siis tõenäosus, et sa midagi leiad läheb aina väiksemaks,“ kurtis ta ja lisas, et konverentsil oli kokku 4 suurt lava ja kui tekkis soov midagi kuulama minna, siis kohati oli nii palju inimesi ees, et olnudki võimalik ettekandest osa saada.

Tammiste kinnitab ka, et inimmass oli tõesti väga suur. Oma kogemusest räägib ta, et investoritega muljeid vahetades selgus, et nad eelistasid ringi liikuda pigem tundmatuna, sest kui nähti sildil sõna VC, siis enam normaalset juttu kellegagi rääkida ei saanud, kohe hakati investeerimisvõimalust pakkuma. „Juba avaürituse vastuvõtul oli paljudel investoritel mõõt selles osas täis,“ täpsustas ta.  

Tammiste läks Slush’ile ka aru saama seda, mismoodi vanaaegsed ettevõtted ja startupid koostööd teevad. Teiseks huviks oli vaadata mis toimub pilve- ning asjade interneri (IoT) valdkonnas, et aru saada kuhu maailm läheb. „Viimasel ajal on see, et võib minna väga targale konverentsile ja kuulata mis analüütikud räägivad kuhu maailm läheb. Aga kui räägid kolme investoriga seda, et kuhu nemad raha panevad, siis saab palju parema pildi sellest, mis 10 aasta pärast toimuma hakkab. Levira juhina tahtsin saada strateegilist suunda ja seda infot sai sealt väga hästi,“ kiidab Tammiste.

Esinejatest kiitis ta eelkõige Steve Jürvetsoni ja ülejäänute kohta ei osanud  kedagi eraldi esile tuua. Musta lava ehk diskussioonide osas Tammiste pettus. Tavaliselt on need olnud talle just kõige huvitavamad kohad, aga Slush’il tuli nendes pettuda. Selle lava ülesehitus oli aga muljetavaldav –esinejad istusid ümmarguse laua ümber, mille keskel oli elav tuli. „Kõige enam meeldisid aga rohelise lava pitshid, kus ka Sten Tamkivi Telepordist tegi väga hea esitluse,“ selgitas Tammiste.

Kaspar Korjus kiidab startup’e

„Slush’i konverentsil ma ise ei olnud. Avaürituse korraldas peamiselt Tallinn Music Week koos ettevõtete ja EASiga. E-residentsus oli seal ka ühe toana. Meie investeerisime sinna 6000 eurot. See läks väga hästi, sest kõik Slush’i eelkülalised käisid sealt läbi ja said suurt e-Eesti promo ja me saime palju e-resident ja saime end hästi pildile Soomes, mis on täna meil number 1 turg,“ rääkis Korjus ja lisas, et e-residentsus oli sellel üritusel läbiv teema koos sünnipäeva tähistamisega oli seal keskselt pildil.  Eesti presidendi avakõnet kiitis ka Korjus ja ütles, et see mõjus väga hästi – kõik võtsid Eestit väga sõbralikult vastu.

„Startupperid on hea seltskond ka – sellised sõbralikud, toetavad ja head. Nendega koos on hea riiklikku startuppi (e-residentsus) teha, sest nad annavad palju tuge,“ oli Korjus tänulik.

Loe lisaks ka Eesti riigipea kutsus Slush'i avaüritusel osalejaid liituma e-Eesti eksklusiivse klubiga

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755