(Sisuturundus) F9 Distribution on IT hulgimüügi turu uustulnuk

Anti Kuiv
Anti Kuiv

IT hulgimüügi sektorit 14 aastat seestpoolt näinud Anti Kuiv on käivitanud uue ettevõtte, mis tegutseb Eestis ja teistes Balti riikides. ITuudised küsis ettevõtte tekkeloo ja valdkonna arengute kohta laiemalt.

Oled päris pikalt kokku puutunud infotehnoloogia tootjate esindamisega. Mis on selle sektori trendid?

Jah, ma olen töötanud kümme aastat meie regiooni suurima maaletooja juhina, seejärel puhkasin aasta ja paar viimast aastat olen uut firmat käivitanud. Olen IT hulgimüügi sektorit seestpoolt näinud 14 aastat ja hetkel on trendiks see, et maaletooja on saanud järjest suurema rolli just B2B müügi arendamises ja turundustegevuse korraldamises. USA-s või Hiinas paiknev tootja ei saa oma lahenduste müüki Eesti suuruses riigis ise korraldada – ikka on vaja maaletoojat, kes kohaliku turu edasimüüjaid teenindab, koolitab ja pakub kõikvõimalikke tugiteenuseid alates regionaalsest logistikast lõpetades pilvepõhiste protsessijuhtimise tööriistadega.

F9 Distribution on Eestis ja Baltikumis IT hulgimüügi alal suhteliselt uus tegija. Kuidas on areng toimunud ja milline on turu seis?

F9 emafirma alustas Soomes tegevust 2011. aastal ja on loodud endise GNT Grupi omanike poolt. Baltikumis alustasime 2015. aasta alguses 11 inimesega ning tänaseks oleme ehitanud üles kolmes riigis tegutseva organisatsiooni, kus on ligi 30 töötajat. Esindame siin regioonis ligi 40 tehnoloogia valdkonna tootjat. Paljud küsivad, et kuidas me suudame vastu seista suurkorporatsioonide survele, aga seda ma ei avalda. Vaadakem pigem ajalugu: kõikide impeeriumite ajalugu on ühesugune – nad kõik lõpuks lagunevad! Meie meeskond panustab väga palju energiat koostöö arendamisse nii edasimüüjatega kui ka tootjatega – kui meie kliendid ei kasva, ei saa ka meie kasvada. Me tunneme hästi nii B2B kui ka B2C sektorit ja oskame neile oma teenustega lisaväärtust pakkuda. Üldiselt on Eesti digitoodete  ja arvutimüügi turg heas seisus, igal aastal ostetakse ligi pool miljonit IKT seadet. Samuti areneb kiiresti IT infrastruktuuri pool – ärikliendid vajavad palju servereid, andmesalvestusseadmeid, võrguseadmeid jne. F9-l on fookus paigas ja me teeme koostööd kõigi nende partneritega, kes meie tooteid ja teenuseid vajavad.

Mis on uued tehnoloogia arengud IKT valdkonnas?

F9 Distribution paikneb väärtusahela keskel: kõige alguses on tootja, seejärel meie, siis edasimüüja ja lõpuks lõppklient (eraklient, ettevõte või riigiasutus). Keskpunktist avaneb maru hea vaade, on võimalus kaasa lüüa nii lõppklientide kui ka tootjate arengutes.

Areng on tõesti kiire. Põhjalik kirjeldamine läheks väga pikaks aga kui püüda ühte lausesse sõnastada IKT megatrendid, siis võiks öelda, et erinevad tehnoloogiad integreeritakse ühtselt toimivaks lahenduseks, mis on maksimaalselt automatiseeritud ja distantsilt juhitav minimaalse inimtööjõuga. Ja kõike seda saab efektiivselt skaleerida vastavalt vajadusele.

Laieneb uute tehnoloogiliste abimeeste kasutuselevõtt teenus- ja tootmissektorites: taksofirma vajab täna nutiseadmeid igasse autosse, ajalehe väljaandja soovib jagada kõigile lugejatele eelinstalleeritud nutiseadme, et lugejaid kinnistada oma portaali külge, ehitusfirma hangib korraga kõigile projektijuhtidele kesksüsteemiga integreeritud nutiseadme, mis aitab paremini tööd koordineerida jne. Kõiki neid lahendusi saab ehitada kaasaegsetele infrastruktuuri lahendustele nii, et paraneb korraga nii kliendi rahulolu, organisatsiooni sisene kommunikatsioon, kui ka inimestevaheline tööprotsesside koordineerimine. See kõik kokku toob reeglina kaasa kasumi paranemise.

Oluline areng toimub ärikriitiliste andmete analüüsi valdkonnas. Võimekus paraneb väga kiiresti ja ma usun, et selles valdkonnas näeme veel suurt arengut lähiajal. Andmeid tekib juurde metsiku kiirusega ja need, mis ei leia kasutust, on tegelikult tähtsusetu elektrooniline prügi. Neid pole mõtet kogudagi.

Kuidas on Sulle näha muudatus ettevõtetes IT-juhtimise alal?  Kui palju tehakse ettevõtetes sees ja kui palju ostetakse teenust sisse?

Ühte vastust siin ei ole – kõik oleneb ettevõtte taustast, omanikest, suurusest jne. Otsustajatel on infomüra seest raske eraldada vajalikku ebavajalikust. Mulle tundub, et uued ettevõtted kasutavad rohkem IT sisseostu ja ka näiteks nn töökoha renditeenust, kus kõik kasutajale vajalikud seadmed koos laua ja tooliga on kuumakse põhised. Eestlane on umbusklik uute asjade suhtes, eriti kui need maksavad palju. Ma olen ise IT lahendusi Soomes müünud, olen B2B müügiprotsessi lähedalt näinud nii Sveitsis kui ka Silicon Valleys ning minu arvates on meie turul ikkagi arenguruumi B2B lahenduse professionaalse müümise osas. Samas on huvitav paradoks see, et meil on palju pikalt ja edukalt toiminud ettevõtteid, aga sealsed pikaajalised töötajad ja juhid on tihtilugu ehitanud enda ümber väga tugeva mugavustsooni, mis muudab sellises organisatsioonis uute asjade tegemise raskeks. IT on tihtilugu ettevõttele ärikriitilise iseloomuga ja sellega seonduva majast välja andmine on raske otsus. Juhid ei julge otsustada suuremaid investeeringuid ja lahenduste müüjad ei ole piisavalt veenvad.  Eesti probleem on ka see, et pole eriti palju IT teenuse pakkujaid, kes suudaks pakkuda kõike mida klient vajab.  

Seega peaks IT firmad rohkem koostööd tegema?

Jah, kindlasti. Eesti IKT sektor on ju tegelikult väike – ligikaudu paar tuhat firmat. Suuremate hangete korral on Eestis see probleem, et üks firma kõike teha ei suuda ja teisi kaasata ka nagu ei julge, äkki klient lipsab konkurendi kätte. On muidugi positiivseid erandeid ka. Häid algatusi on olnud ITL-is, kus teatud grupp firmasid asub mingi sektori probleemi lahendama – ma usun, et väikses riigis peitubki võti koostöös, kus luuakse rakendus tervele sektorile. Positiivne on see, et ka Eestis areneb tänu Start-up buumile kiiresti kaasaegne ärikultuur, kus võhivõõrad inimesed kohtuvad hea meelega ja arutavad konstruktiivselt uut ideed ja selle rakendamist. Meil tekib praegu Eestis väga võimekaid uusi IT teenuste firmasid ja ma näen, et nende ärimudel on palju paremini kooskõlas ärikeskkonna muutustega. F9 Distribution toetab uute IT firmade alustamist ja kasvu läbi meie krediidiprogrammi.

Milline IT valdkonna uudis Sind hiljuti üllatanud on?

Maailmast on veel suur üllatus tulemata  - kas Foxconn loob uue arvutibrändi ja lööb praeguse stagneerunud konkurentsisituatsiooni maailma arvutiturul segamini? Eestist loen alati üllatusega uudiseid kuidas järjekordne „edukas“ Start-up järjekordse suure summa oma kulude katmiseks saab. Samuti jälgin huviga kuidas telekomiettevõtted uue reaalsusega kohaneda püüavad.

Sisuturundus (ST) on oma kauba, teenuse või firma tutvustamine huvitavate lugude jutustamise kaudu. Vormilt sarnaneb ST kvaliteetsele meediale, mistõttu on väga oluline, et ST oleks lugeja või vaataja jaoks ühemõtteliselt eristatud. ST on uudne ja moodne turundusviis, mille puhul jagatakse klientidega ka infot, mis varem jäi vaid siseringi teada. ST teenib alati tellija turunduslikke eesmärke.

Toetajad

Jälgi ITuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Arvamused

Käsi­raamatud