19. aprill 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Mobi Lab: maagilist disainerit ei ole olemas

Mobi Labi tegevjuht Veiko Raime
Foto: Aali Lilleorg
Mobi Labi tegevjuht Veiko Raime jagas 18. aprillil toimunud IT-uudiste korraldatud konverentsil Mobile first! praktilisi õppetunde ja soovitusi, mida mobiilirakenduste arendamisel silmas pidada.

Tegevjuhi sõnul peetakse Mobi Labis parimateks disaineriteks neid, kes suudavad oma ego ära kaotada. „Me ei usu sellesse, et on olemas kuskil maagiline disainer, olgu teenusedisainis või muus valdkonnas, kes on disainerina nii kogenud, et teda peab pimesi uskuma. Meie ettevõttes on head disainerid need, kes igas oma otsuses kahtlevad,“ rääkis Raime ja lisas, et see laieneb tegelikult ka teistele, ka klientidele endile.

Raime sõnutsi on hästi disainitud mobiiliarenduse projekt selline, kus iga otsus pannake küsimärgi alla ja mõeldakse, kas seda on võimalik valideerida. Kusjuures kehtib reegel: mida varem, seda parem!

Paljude otsuste õigsust on võimalik kontrollida enne arenduse algust, juhtis Raime tähelepanu ja soovitas igas kliendisegmendis hoida endale käepärast kasutaja, kelle käest küsimusi küsida.

Juba arenduse käigus on võimalik need küsimused panna koodi sisse. Kuid oma ego ja armastus mingite otsuste vastu tuleb alla suruda, sest tegelikult liigutakse tundmatutel ääremaadel ja kõik tehtu peab ka kliendi silmis lõpuks väärtus olema, lisas ta.

Ole aktiivne tellija!

Peale lepingule alla kirjutamist ja tööga alustamist, tekib arendamise käigus väga palju küsimusi. „Me teeme palju oletusi ja tahame saada vastuseid. Ja hea klient on see, kes suudab meile hästi kiiresti konkreetsed vastused anda. Mitte et klient peaks meie eest otsustama, aga kui anname valiku üks, kaks ja kolm, siis nende vahel peab kiiresti otsustama,“ kommenteeris Raime, kes soovitab panna ka partnerid koostööd tegema.

Kui vastust ei saa, siis on kaks võimalust: panna projekt ootele ja minna mõne muu tegevusega edasi, kuid siis kaotatakse eelarves, rahas ja tulemuses; teine variant on otsustada oma parima teadmise juures ise, kuid teha suure tõenäosusega ikkagi valed otsused.

„Tänapäeval vaatame oma klienti lülina lõppkliendist, sest paljude projektide puhul ei ole meil võimalust lõppkasutaja juurde minna, et millegi kohta aru pärida. Ja tavaliselt küsime kliendilt, et kas lõpptarbija käitub nii või naa,“ selgitas ta.

Mobiilirakendus ja mobiilne kasutajakogemus on vaid osa teenusedisainist

Maailm on märkimisväärselt muutunud ja mobiilimaailm ei ole enam iseseisev maailm. Mobiilirakendust ei saa pelgalt üles ehitada mängulisusele, sest esialgsele kokkupuutele digitaalmaailmas järgneb füüsiline kokkupuude.

Ja isegi siis, kui me teeme ostuotsuse mobiilis või veebis, tuleb lõpuks ikkagi füüsiline kaup kulleri või pakirobotiga kohale. Ja kui see ei tule piisavalt kiiresti või pole enam kasutuskõlblik, siis rohkem me sealt enam ei telli.

„Need ettevõtted, kes on teadlikud mõistetest, nagu teenusedisain ja kliendikogemuse disain, aitavad panna selle töö, mida meie teeme mobiili kogemusdisaineritena ja arendajatena, suurde pilti ning esitada neid küsimusi, miks ma teen täna midagi mobiilis.“

„Teenusedisaini puhul meeldib mulle, et see vaatab ettevõtte sees kõiki aspekte ja püüab analüüsida, milline see nägu sissepoole on, millised on füüsilised puutepunktid, millised on veebi puutepunktid ja millised mobiilsed, miks me midagi teeme,“ kommenteeris Raime.

„Kliendikogemuse disain on rohkem kliendile keskendunud ja jälgib rohkem protsessi ajas, kus kasutuskogemus algab ja kus lõppeb ning millised elemendid on mobiilsed, lisas ta.

Märksõnad, mis aitavad teha õnnestunud projekti

Teenusedisain kui selline ei ole Raime sõnul mingi müstika ja tegelikult piisab ka sellest, et seda natuke enda jaoks teadvustada ja et me saaks aru, kus kokkupuude kasutusprotsessis kliendiga algab ja kus lõppeb.

Näide bussiettevõttest:

Kui bussiettevõtjana kiputakse vaatama bussisõitu ennast, kas see on piisavalt kvaliteetne, siis tegelikult piisab täiesti, kui enda jaoks teadvustada, et bussisõit algab sel hetkel, kui klient pühapäeva õhtul avastab, et tal on esmaspäeval kohtumised teises linnas. Sellel hetkel on ta tõenäoliselt kodus ja tal on mobiil käepärast.

Ja nüüd peab pea tööle panema ja aimama igat sammu ette!

Kuidas minu kasutajad sellel hetkel käituvad, mil viisil nad avastavad selle, kuidas saab sõita punktist A punkti B. Mil viisil nad avastavad selle, et minu pakutav teenus selle probleemi ära lahendab.

Vaadates teekonda edasi, siis tekib kasutajal hommikul enne bussi peale minekut veel küsimusi: näiteks mis kell peab kodust väljuma. Kas me saame seda toetada ja see on üsnagi mobiilne. Ja kui ta on juba kodust väljunud, saab esitada küsimuse, kas see buss ikka tuleb, äkki buss hilineb ning kas ma saan kasutajat sellel teekonnal aidata. Jällegi väga mobiilne probleem, selgitas Raime lähemalt.

Selliselt igat teenuse pakkumise aspekti analüüsides saab klient mobiilis märksa loogilisemalt liigelda. Tähtis on ka, et mobiilis ei hakataks kopeerima seda, mida niikuinii veebis või kuskil füüsilises keskkonnas tehakse, sest iga etapp peab protsessi loogiliselt sulanduma.

Autor: Merit Pärnpuu, Äripäeva ajakirjanik

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755