Autor: ITuudised.ee • 3. mai 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Takso- ja sõidujagamisteenustele kehtestatakse ühtsed miinimumnõuded

Foto: Pixabay
Majanduskomisjonis oli arutlusel ühistranspordiseaduse muutmise seaduseelnõu, mis seab nii klassikalisele taksoteenusele kui Taxify ja Uber tüüpi sõidujagamisteenusele turuolukorda võrdsustavad sarnased miinimumnõuded.

Riigikogu majanduskomisjoni liikme Erki Savisaare sõnul peavad uue seaduse järgi kõik teenust pakkuvad taksojuhid omama teenindajakaarti, platvormi pakkuvad ettevõtted tegevusluba, taksoteenuse osutamiseks kasutatavatel sõidukitel sõidukikaarti. „Seejuures vähendatakse nende lubade menetlusega seotud bürokraatiat. Kui täna tuleb minna omavalitsusse ja teha avaldus ning oodata plastikkaarti, siis seadusemuudatus toob kaasa selle, et load võivad olla ka elektroonilised ning plastikust kaarti omama ei pea,“ tõi Savisaar välja järjekordse muudatuse ja lisas, et kui taksojuht soovib, siis saab ta muidugi omavalitsusest ka trükitud juhikaardi. „Kui teenust osutatakse vaid infotehnoloogilise platvormi kaudu piisab ainult elektroonilisest juhikaardist,“ kommenteeris Savisaar ning lisas samas, et kui teenust osutatakse ka ilma infotehnoloogilise platvormita – taksomeetriga, peab sõidukis olema nähtaval kohal juhikaart, nagu ka täna.

Kuna uue seaduse järgi peavad kõik teenust pakkuvad juhid ja ettevõtted oma autod registreerima, siis aitab see parandada järelvalvet. „Praeguse seisuga ei ole lõviosa kokkuleppesõite pakkuvaid juhte üheski registris ning neid kontrollida on peaaegu võimatu,“ sõnas riigikogulane. Lisaks saab tema sõnul ka omavalitsus teada, kui palju on linnas või vallas taksoteenuse pakkujaid.„Samuti on registrit vaja kindlustusettevõtjatel, kuna tavapärane liikluskindlustus ei kata kahjusid, kui need on tekkinud taksoteenust osutades,“ märkis Savisaar.P

Peamine eesmärk Savisaare sõnul on anda kokkuleppevedusid teostavatele ettevõtetele seaduslik raamistik. „Täna kehtiva seaduse järgi ei tohiks ilma taksomeetri ja plafoonita teenust osutada,“ märkis Savisaar, kes lisas, et sisuliselt pakuvad sellised teenusepakkujad nagu näiteks Uber ja Taxify hetkel illegaalset teenust ja politsei võiks neile trahvi teha.

Ühe suure muudatusena tõi Savisaar välja selle, et taksojuhi täiendkoolitused ei ole enam kohustuslikud ning kaovad ära teeninduspiirkonnad. „Seni kehtiva seaduse järgi ei tohi Tallinna piirkonna taksojuht pakkuda teenust kliendile, kes soovib näiteks Rae vallast Peetri külast sõita Sakku, kuna piirkonnad jäävad Tallinnast välja,“ sõnas Savisaar. Riigikogulase sõnul näeb uus seaduseelnõu aga ette, et ka sellised sõidud on seadusega lubatud ning põhimõtteliselt võib Tallinnas taksoteenust pakkuv autojuht autole sõidukikaarti menetleda ka Hiiumaal, kuid tähele tuleb panna, et pakkudes teenust Tallinnas, peab ka sõiduk ikkagi vastama selle piirkonna nõuetele, kus teenust pakutakse.

Uue seaduse järgi saab jagada taksoteenust pakkuvad autod sisuliseks neljaks: autod, mida saab tellida mobiilirakenduse kaudu ning millega maksmine toimub samuti rakenduse abil ehk niinimetatu sõidujagajad, klassikalised taksod plafooni ja taksomeetriga ning siis on veel vahepealsed, kus näiteks taksomeeter on, aga plafooni ei ole või vastupidi.

„Oluline eelis plafooniga teenusepakkujal on see, et nad võivad sõita ühistranspordi rajal,“ märkis Savisaar ja tõi välja, et teenusepakkujad, kes sõidavad ilma plafoonita, peavad ühistranspordirajast suu puhtaks pühkima. „Ka kokkuleppevedusid pakkuvad taksojuhid võivad oma autole plafooni pannes kasutada ühistranspordirada,“ tõi ta välja plafooni eelise, kuid toonitas, et sõidukile ja juhile peavad olema kõik vajalikud load selleks väljastatud. „Taksomeeter annab aga õiguse teenindada kliente ilma infotehnoloogilise platvormi vahenduseta,“ lisas ta.

Kokkuvõttes avaldas Savisaar lootust, et uuest seadusest võidavad kõik. „Ühest küljest traditsioonilised taksod, kellele lähevad nõuded lihtsamaks: kaovad sõidupiirkonnad ning lubade menetlemisaeg lüheneb,“ ütles ta. Samas saavad Savisaare sõnul kokkuleppesõite pakkuvad taksojuhid seadusliku aluse. „Kõige olulisem võit on tarbijal, kellel on suurem valik seaduslikke teenusepakkujaid,“ ütles Savisaar veendunult.

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755