Peeter Lorents: IT-juht on nagu dirigent, keda on ikkagi vaja koolitada

Eesti Infotehnoloogia Kolledži rektori kohusetäitja, IT Kolledži kauaaegne külalisõppejõud, Estonian Business School`i professor Peeter Lorents.
Eesti Infotehnoloogia Kolledži rektori kohusetäitja, IT Kolledži kauaaegne...

IT-juhi rollist, selle muutumisest, koolitamise vajadusest ja IT-juhi olulisematest kompetentsidest räägib Eesti Infotehnoloogia Kolledži rektori kohusetäitja, IT Kolledži kauaaegne külalisõppejõud, Estonian Business School`i professor Peeter Lorents.

Kuidas on IT-juhi roll ettevõtetes läbi aastate muutunud? Kuidas teie seda näete, mis on IT-juhi roll ettevõttes tänasel päeval?

Ma arvan, et ega olemuslikult see  väga palju ei muutu. Nii, nagu ei muutu ka dirigendi roll orkestris, sest selleks, et oleks muusika, peavad olema need, kes muusikat kirjutavad, peavad olema need, kes seda mängivad erinevates pillirühmades – nii saateansamblis kui soleeriva pilli rollis – ja peab olema ka dirigent, kes seda asja kõike juhib. Orkester on ju tema instrument ning orkestrandid ja dirigent on nagu partnersuhtes. Nad võivad üksikult olla kõik väga toredad, aga selleks, et  oleks kooskõla, siis keegi peab seda asja korraldama. IT valdkonnas on täpselt sama lugu, sest on olemas inimesed, kes kirjutavad tarkvara, on olemas inimesed, kes on pillide ehk arvutite kasutajad ja peab olema ka keegi, kes kogu seda asja korraldab. Sellest ei pääse üle ega ümber.

Tõsi, IT-juhtimine on ja jääb selliseks võimsaks  valdkonnaks, mis on mõnes mõttes vältimatult teiste kõrval. Kui toome jälle selle paralleeli, siis on jälle muusikud ehk itimehed, on pillid ehk siis arvutid ja riistvara ja on olemas keegi, kes seda ansamblit mängima paneb. Kusjuures, keegi ei ole kellestki tähtsam. Kui võtta pillimängijad ära ja jätta ainult dirigent koos pillidega, siis see ei kõla. Kui võtta pillimeestelt pillid ära, siis võid ju vehkida, aga midagi jälle ei kõla. Kui jätta pillid ja pillimehed ning võtta neilt dirigent ära, siis jälle ei kõla.

Milliseid muudatusi on kaasa toonud olukord, kus IT on oluline kõikides majandusharudes ja räägime hoopis digitaliseerumisest ka nn traditsioonilistes tööstusharudes? Kuidas see on IT-juhtimist mõjutanud?

See on mõnes mõttes olukord, mis oleks aastaid tagasi rohkem ettenägemist väärinud. Kui IT-juhtimine omal ajal erialana tekkis, siis turg küllastus võrdlemisi kiiresti. Kõik arvasid, et nüüd on meil piisavalt IT-juhte ja kus me nad ikka paneme. Õpetus, kui säärane soikus mõneks ajaks. Nüüd on jällegi olukord, kus kõik vaatavad, et kus ma saaks kompetentse IT-juhi. Ei ole niimoodi, et võtad suvalise itimehe ja paned IT-juhiks või võtad suvalise üldjuhi, kes on õppinud näiteks haldusjuhiks – niimoodi ikka ei saa. Need on inimesed, keda peab spetsiaalselt kasvatama, nii nagu kasvatatakse ja koolitatakse näiteks dirigente. Loomulikult alati on erandeid, kus keegi tõuseb orkestrist püsti kui dirigent on haigeks jäänud ja lõpuks keegi juhibki ära. Nii ka mõni itimees võib olla jumala andest täitsa hea juht ja mõni üldjuht, kes ei jaga mitte midagi ei arvutitest ega programmidest tuleb ja juhib väga hästi ära. Need on silmapaistvad erandid, aga neid on. 

Aga üldiselt on selle ala inimesi vaja koolitada ja ma arvan, et siin on jälle küsimus, et kes nüüd esimesena taas üles ärkab ja võtab selle asja tegemisele. Omal ajal oli  väga hästi see kujunenud välja Estonian Business School’is. Siiamaani need suuremad ja tuumakamad ettevõtted, kus need inimesed on tööl, küsivad et miks te enam ei õpeta. Need olid väga hea ettevalmistusega ja väga hästi balansseeritud. See on nagu muusikute juures dirigendi õpe – nad peavad teadma mingil määral pille, nad peavad teadma kuidas muusikat kirjutatakse ja peavad teadma kuidas seda kõike juhtida. See on nagu kompromiss. Saab näha, mis kool see nüüd üles ärkab ja selle õpetuse jälle kätte võtab.

Millised on IT-juhi kõige olulisemad kompetentsid?

Kahtlemata see on kolmainsus. Nad peavad jagama IT tarkvara ja ka matemaatilist külge mõistlikul määral. Null ei tule kõne allagi. Nad peavad jagama inimeste kohtlemist, et teada kuidas olla hea eestvedaja ning peavad oskama rahade ja plaanidega ümber käia.

Nii nagu dirigendil on vaja ette kujutada seda, milline on muusika ja kuidas seda mängitakse ja sa pead ka olema võimeline neid inimesi, kes mängivad olema võimeline juhtima, on IT-juhil ka ikkagi vaja teada IT valdkonda kui säärast, on vaja tunda riistvara ja tarkvara poolt ja seda kuidas neid inimesi juhtida ehk nende tööd oma valdkonnas korraldada. Veel on oluline see, et nii nagu dirigent peab tajuma kellele sa mida mängid, et sind üldse kuulama tullakse ja kuulama jäädakse, peab IT-juht ära jagama äripoole vajadused ehk aru saama mis ettevõtet sa juhid. Haiglates on ühte sorti IT vajadused, pankades teist sorti ning lennujaamades või logistikas või sadamas on hoopis teistmoodi probleemid. Äripoolt peab jagama. Muidugi on kõikidel äripooltel ühesuguseid vajadusi, aga IT-juhi roll on tajuda täpselt kellele, milliste meestega, mis pillidel, mis muusikat ja mismoodi sa mängid.

Osale arutelus

Toetajad

Seotud lood

Jälgi ITuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Arvamused

Käsi­raamatud