Agiilne juhtimine – moevälgatus või nutikas strateegia?

Mistahes muutuste kavandamine ja elluviimine kipub tekitama pingeid ja mõnikord jäävadki suurepärased ideed poolele teele pidama. Takistused tekitavad stressi ja inimeste kaasatõmbamine ei ole niisama lihtne. Aga siiski-siiski, kõik on tegelikult võimalik, kirjutab psühholoogiadoktor ja ettevõtja Eva-Maria Kangro.

Esmajoones võiks ju arvata, et edu sõltub eelkõige motivatsioonist ehk sellest, kui tugevasti midagi tahta. Kui koos on ka pädevad inimesed, siis oleks justkui kõik eeldused loodud. Reaalsuses on motivatsiooniga asjad enamasti hästi, samuti kompetentsusega. Tulemuste saavutamisel teeb vahe sisse hoopis see, missuguseid samme ette võetakse ning mida asjade käigus ilmneva tagasisidega peale hakatakse.

Kiiret kohanemist eeldavas ärikeskkonnas on võitmas üha enam tähelepanu agiilne juhtimismall, mille peamine mõte on lihtne: jõuda nõudliku lõpptulemuseni võimalikult tõhusalt. Võti seisneb suure tüki lammutamises väikesteks komponentideks, ülesannete nutikas prioritiseerimises, lühikeste tsüklite kaupa liikumises ja tähelepanelikus tagasisides. Viimane aitab ühelt poolt hoida fookust ja teisalt avastada protsessi käigus uusi võimalusi, mida esimese hooga ongi võimatu või keeruline ette näha.

Laialt kasutusel

Agiilse metoodika tuntumaks kaubamärgiks on tarkvaararenduses populaarne SCRUM, kuid selle strateegia põhimõtted töötavad suurepäraselt mistahes konkreetse muutuse elluviimisel. Sõltumata valdkonnast, nii individuaalselt kui meeskonniti, nii töö- kui eraelus.

Kognitiiv-käitumisteraapia edu ärevushäirete (nt kõrgusekartus, ämblikuhirm, ülemäärane muretsemine) ületamisel põhineb suuresti asjaolul, et teraapia on olemuselt agiilne - esmapilgul võimatuna näiv eesmärk jupitatakse üheskoos väikesteks ülesanneteks, mida asutakse järk-järgult lahendama ja saadud tagasisidet kasulikult arvesse võtma. Just korduvad katsetused ja nendest õppimine - IT-keeles iteratsioonid - on kiireim viis soovitud muutus reaalselt ellu viia. Selles protsessis, mis eeldab tihedat koostööd ja kõikide osapoolte aktiivset vastutust, on väga tähtis roll fookust hoidval ja tagasisidest kasu lõigata aitaval juhil. Sõltuvalt käsilolevast, võib selleks olla tippjuht, terapeut, treener, õpetaja, ajutise meeskonna eestvedaja. Ka lapsevanem. Jah, agiiline lähenemine on tänuväärne juhtimisvahend ka rõõmsama koduse elu saavutamisel. Nääklemine ja vastupunnimine, mis pole võõras ehk enamikule lastega peredest, on agiilse juhtimise nippide abil võimalik asendada märkimisväärses osas ärategemise ja rahuloluga.

Tegu pole siiski imerohuga

Hoolimata faktist, et agiilne strateegia töötab suurepäraselt selgete eesmärkide saavutamisel, ei tähenda see automaatselt, et metoodika sobib kõikide probleemide lahendamiseks. Kui sa ei ole päris kindel, millistele väljakutsetele on mõttekas keskenduda, siis selguse loomiseks ei pruugi agiilne pealehakkamine olla just sobivaim viis. Enne kliendikogemuse edendama tõttamist on oluline selgelt teadvustada, mis on ettevõtte olemus, sõnum ja väärtused. Alles seejärel on neid võimalik hakata agiilselt ellu viima ja seeläbi äriedu tõstma. Suure energiaga vale asja kallal tegutsemine võib osutuda hoopis raiskamiseks. Tsiteerides disainmõtlemise visionääri Garry K VanPatterit: “Lühendatud sammud ja töötsüklid on parandaja unistus ja kontseptsioonilooja õudusunenägu”.

Kui sa tead, mida on vaja saavutada, siis agiilne lähenemine on igal juhul väärt katsetamist. Kaotada ei ole midagi (sest kõike muud oled sa ju juba proovinud), võita aga küll.

Tulemas Äripäeva Akadeemia koolitus 
Muutuste agiilne elluviimine
mille viib läbi loo autor Eva-Maria Kangro.Tutvu programmiga SIIN.

Osale arutelus

  • ITuudised.ee

    ITuudised.ee

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi ITuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Teabevara