Autor: Aali Lilleorg • 26. veebruar 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

1 KÜSIMUS: vastavad Hegle Sarapuu, Linnar Viik ja Andres Kütt

President Kersti Kaljulaid
Foto: Raigo Pajula (Vabariigi Presidendi Kantselei)
1 küsimus on ITuudised.ee uus rubriik, milles esitame ühe päevakajalise küsimuse IKT valdkonna arvamusliidritele.

Vabariigi President ütles Vabariigi aastapäeva kontserdil ja vastuvõtul Eesti Rahva Muuseumis peetud kõnes, et e-riigi kasutajaliidesed – mis kodaniku jaoks ju ongi see riigi nägu, mis tema poole pööratud – on tihti lubamatult vanamoodsad, ebaloogilised, pikatoimelised.

"E-riigi süda tuksub veel kaunis kenasti, aga kasutajale nähtav kohmakus ennustab, et suurema tähelepanuta e-riigi arendamisele hääbub ükskord ka selle tuum," ütles president Kersti Kaljulaid. 

Küsimus: Mis arvate presidendi kriitilisest tähelepanekust e-riigi lahenduste kohta?

Vastavad  Trinidad Wiseman üks kaasasutajatest ja kahes ülikoolis töötav õppejõud Hegle Sarapuu, E-riigi Akadeemia programmijuht ja EIT Digital nõukogu liige Linnar Viik ning endine Eesti Vabariigi IT-arhitekt, õppejõud ja konsultant Andres Kütt.

Hegle Sarapuu

Presidendi poolt kõnes välja toodud kasutajaliideste vanamoodsus, ebaloogilisus ja pikatoimelisus on vägagi asjakohane. Võib-olla on ehk siingi asjakohane mainida, et olukord on iga päevaga veidi parem ja praegugi on töös mitmeid projekte, kus soovitakse teisiti teha.

Eks peamised probleemid tulenevad asjaolust, et lahendusi praktiliselt ei hinnata kasutatavuse seisukohast - asutustel endal ei ole tihti arusaama oma e-lahenduste kasutajasõbralikkuse määrast. Hetkeolukorra tajumine ja vigadest õppimine on aga paremini tegemise alus.

Tihti on probleem selles, et kasutajaid ei kaasata ülesandepüstituse loomisesse ja ei testita nendega väljatöötamisel olevaid lahendusi. Teisisõnu, selgus e-lahenduse sobivusest tekib alles siis, kui kogu projekt toodangusse jõuab - ehk siis kui kasutaja peaks seda juba eesmärgipäraselt kasutama ning arenduseelarve juba ära kulutatud). Seega suur osa kasutajaliidestest on ametniku visioon kasutaja elust.

Veel üks oluline põhjus on selles, et tegeletakse vähe tervikteenuse endaga - isegi kui kasutajaliides on mõistlik, võib tekkida probleem selle sobivusega teenusesse.

Murekohana sooviks ka välja tuua tänaste lahenduste vastavuse juurdepääsetavuse nõuetele, õnneks on siin lähiajal olulisi muudatusi oodata.

Linnar Viik (lennukis teel Muscati)

Õigustatud tähelepanekud.

Andres Kütt

Presidendil on õigus. Meie teenuste kasutusmugavus on kümnenditagune ning efektiivistamise hoos oleme ära efektiivistanud lisaks teenuse pakkujatele ka teenuste disainerid. Presidendi kõnes öeldu ja minu mõni aeg tagasi Postimehes kirjutatu on sama mündi kaks külge: me ei taha it-lahenduste ülevalpidamisele kulutada ja seetõttu kipuvad nad aeguma ning meil ei ole võimekust hoida neid kasutaja jaoks mugavatena. Maja ehitada on üks asi aga kodu luua teine. Andes insenerile raha, saab esimese neist kergesti kätte. Teine aga nõuab pidevat hoolt mitte-tehniliste inimeste poolt. Ja sellega on meil probleemid.

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755