Autor: Indrek Kald • 14. august 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Elektrilevi püüab muuta ELMO kasumlikuks

Elektriauto Nissan Leaf laadimine ELMO võrgustikus.
Foto: Raul Mee
Kuigi riik on seni elektriautode laadimisteenusele peale maksnud, loodab MKMilt laadimisvõrgustiku ELMO ostnud OÜ Elektrilevi muuta selle kuluefektiivse majandamise ja taristute ühishaldusega kasumlikuks.

Eile kuulutas majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM) võrguettevõtte Elektrilevi 350 000 euroga võitjaks avalikul hankel, millega otsiti Eesti Elektrimobiilsuse Programmi (ELMO) kiirlaadimistaristule uut omanikku.

Elektrilevi valmistab ette taristu ülevõtmist ja teenuse sujuvat jätkamist, et alustada laadimisvõrgustiku haldamisega 1. septembrist. Teenus jätkub ELMO nime all ja klientide jaoks toimib laadimisvõrgustiku kasutamine esialgu samal kujul edasi. Sel aastal tegeleb Elektrilevi teenuse opereerimise ülevõtmisega, edaspidi on fookuses taristu arendamine.

"Meie eesmärk on aidata kaasa elektritranspordi arengule, muutes kliendile elektriautode laadimisteenust mugavamaks ja arvestades seejuures ka võrgu võimalikult tõhusat toimimist," ütles Elektrilevi juhatuse liige Taavo Randna.

Laadimistaristu on tema sõnul sisuliselt osa elektrivõrgust – selle arendamine, koormuste juhtimine ja asukohtade valik eeldab tihedat koostööd võrgu planeerimisega. "Tulevikus vajatakse tänasest oluliselt kiiremat laadimist, nagu ka mugavat lahendust erinevatele levinud laadimisotsikutele. Samuti suureneb elektriautode arvu kasvades laadimispunktide hulk," sõnas Randna.

Ta lisas, et erinevate taristute ühishalduse abil on Elektrilevil võimalik ka elektriautode laadimisvõrgustikus toimetada kuluefektiivsemalt. "Mitme võrgu koos haldamine on kasulik nii uute kui ka olemasolevate taristute jaoks. Oleme seni sünergiat ja kulusäästu näinud elektri-, tänavavalgustuse- ja kiire interneti võrgu koos haldamisel," selgitas ta.

Eestis on riik seni elektriautode laadimisteenusele peale maksnud. Elektrilevi näeb, et kuluefektiivse majandamise ja taristute ühishaldusega on võimalik ELMO muuta kasumlikuks. "Selle eesmärgi aluseks on elektriautode arvu kasv ja hea koostöö erinevate osapooltega. Taristu konkurentsivõime kasv käib käsikäes teenuse mugavamaks muutumisega kliendi jaoks," ütles Randna.

Ta lisas, et Elektrilevi ootuste kohaselt peaks Eestis kümne aasta pärast iga kolmas uus auto olema elektriauto.

MKMi transpordi arengu ja investeeringute osakonna juhataja Indrek Gailani sõnul on elektriautode kasutamise pidevat tõusu kogu maailmas silmas pidades laadimistaristu uuel omanikul arvukalt võimalusi teenust üha laiemalt pakkuda ja ka uuendada. "Laadimistaristu aktiivseteks kasutajateks on teiste seas ka elektritaksod, mille arv on samuti tõusuteel," ütles ta.

Tema sõnul on ELMO laadimistaristu teenus Eestis hästi vastu võetud. "Riik soovis ELMO teenuse abil elektrisõidukite levikut Eestis suurendada ja selle eesmärgi me oleme suutnud täita. Elektrisõidukite arv on Eestis viimase nelja aasta jooksul pea neljakordistunud," ütles Gailan.

Elektrilevi omandab tehinguga riigilt 168 laadimisseadet, ELMO veebidomeeni ja kaubamärgi kasutusõiguse. Tehingu maksumus on 350 000 eurot. Elektrilevil on kohustus jätkata teenuse pakkumisega vähemalt järgneva viie aasta jooksul ning tõsta teenuse kvaliteeti ja kasutajasõbralikkust.

 

Riik pani ELMO laadimisvõrgustiku enampakkumisele juunikuus, pakkumisi laekus kaks. Teise pakkuja, OÜ Luku-Expert pakkumus oli küll 15 000 euro võrra suurem, kuid kuna nad ei suutnud nõuetekohaselt ja juriidiliselt siduvalt tõendada lubadust teenuse katkematuks jätkumiseks, polnud võimalik nende pakkumust nõuetele vastavaks lugeda.

Elektrilevi on suurim jaotusvõrguettevõte Eestis, hallates ligikaudu 60 000 kilomeetrit elektriliine ja 24 000 alajaama. Lisaks sellele pakub Elektrilevi ka mitmeid vabaturuteenuseid, millest suurimad on Tallinna ja Tartu tänavavalgustuse haldamine ja üle Eesti kiire interneti võrgu rajamine.

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755