Autor: Indrek Kald • 31. oktoober 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

TransferWise: uus seadus säästaks 4 mld

TransferWise´i kampaania osaks on Belgia karikaturisti Lectrr’i provokatiivne illustratsioon, mille keskmes Brüsseli sümbol Manneken Pis ehk pissiva poisi kuju.
Foto: TransferWise
Kui Euroopa Parlament võtaks vastu uue õigusakti, alandaksid pangad oma tasusid rohkem kui viiendiku võrra ning tarbijad säästaks üle 4 miljardi euro aastas, näitab TransferWise´i uuring.

Rahvusvaheliste maksete läbipaistvust reguleerivat õigusakti hääletab Euroopa Parlament 5. novembril ning see kohustaks ELi pankasid, vahendajaid ja valuutavahetusteenuse pakkujaid muutma oma tasud läbipaistvamaks.

Uuringus, mille viis TransferWise´i tellimusel läbi sõltumatu uuringufirma Consumer Intelligence, keskenduti peidetud tasudele, mida tarbijad maksavad tehinguid teostades – raha erinevates valuutades saates või vastu võttes ning välisvaluutas tasudes.

Mullu kulutasid ELi tarbijad valuutavahetusele üle 18 miljardi euro, sh 12,49 miljardit eurot vahetuskursside hinnalisast tuleneva peidetud tasuna. See tähendab TransferWise´i teatel, et tarbijaid ei teavitata enam kui kahest kolmandikust tasudest.

TransferWise´i kampaania "Tea, mille eest maksad" omab hääletuse eel olulist kaalu, sest algatus tõmbab samale probleemile tähelepanu ja püüab tarbijaid harida. Kampaania kutsub Belgia kuulsaima karikaturisti Lectrr’i provokatiivse illustratsiooni kaudu poliitikuid üles lõpetama pankadel tarbijate raha raiskamine ("p*ssing consumers´ money away"). Karikatuur avaldati täna väljaande Politico esikaanel ja selle keskmes on Brüsseli sümbol Manneken Pis ehk pissiva poisi kuju.

TransferWise´i tegevjuhi ja kaasasutaja Kristo Käärmanni sõnul on Euroopa Parlamendil võimalus olukorda parandada ja lõpetada olukord, kus ELi tarbijad valuutavahetuse käigus raha kaotavad. "Neli miljardit eurot on oluline sääst ning sellel on tarbijate rahakotile tuntav mõju. Kujutlege, et säästate üle 20% iga kord, kui sõidate puhkusele, maksate välismaal õppemaksu või saadate raha oma perele koduriigis," märkis ta.

"Kui Euroopa Parlament teeb õige otsuse, peavad pangad ja muud rahvusvahelised finantsasutused hakkama täpselt näitama, millist tasu nad tarbijatelt võtavad. See tähendab, et esmakordselt ajaloos saaksid tarbijad teenuseosutajaid märkmikku ja kalkulaatorit kasutamata võrrelda. Selline äri on õiglasem ning peaks Euroopa finantsettevõtete jaoks olema miinimumstandard, mida järgida," lisas Käärmann.

ELi kehtivate finantsalaste õigusaktide kohaselt saavad pangad ja muud välisvaluutateenuste osutajad varjata suurema osa tehingutasust ebasoodsa vahetuskursi taha. See tähendab, et pank saab reklaamida rahvusvahelisi makseid "tasuta" maksetena või maksetena, kus sisalduvad kõik tasud väikeses nähtavas teenustasus, teenides seejuures suurema osa kasumist tarbijatele ebasoodsat vahetuskurssi pakkudes. Kuna tarbijad peavad tegeliku kulu ise arvutama, on neil raske pakkujaid võrrelda ja soodsaimat tehingut valida, teatas TransferWise.

Uus ELi õigusakt – piiriüleste maksete määrus – tähendaks, et teenusepakkujad on sunnitud muutma oma hinnad läbipaistvamaks. Uuringufirma Consumer Intelligence analüüs näitab, et läbipaistvuse suurenedes hinnad langeksid.

Uuring viidi läbi 2018. aasta maist juulini ning see põhines kaheksa riigi rahavoogude, mõjutatud inimeste arvu ja valuuta vahetuskursside andmetel (euroala riigid Saksamaa, Prantsusmaa, Holland ja Hispaania ning väljaspool euroala Ühendkuningriik, Tšehhi, Poola ja Rootsi).

Võttes arvesse kõiki rahvusvaheliste maksete läbipaistvust käsitlevaid kehtivaid ELi õigusnorme, hiljutisi konsultatsioone Euroopa Komisjoniga, analüüsi ja ELi andmete võrdlust, lõi Consumer Intelligence kokkuhoiumudeli, et teha kindlaks, kui palju peaksid pangad ja teenuseosutajad oma tasusid vähendama, kui ELis rakendataks läbipaistvusnõudeid. Analüüsi tulemusel arvutati uued "miinimumprotsendid", mis näitavad, kui palju pankade ja vahendajate tasud väheneksid.

Kokkuhoiumudelis arvutati välja pankade, vahendajate ja rahvusvaheliste maksete "keskmised" tasud kõikide uuringufirma algses analüüsis käsitletud vääringute ja teenuste jaoks. Uue ja madalama kogusumma leidmiseks korrutas Consumer Intelligence erinevate teenuseosutajate tasud iga vääringu jaoks uute korrigeeritud tasude ja vahetuskursi hinnalisaga.

Uuringufirma määratleb "varjatud tasudena" makseteenuse osutaja (panga või alternatiivse makseteenuste osutaja) marginaali piiriüleste tehingute puhul ning see ei hõlma äritegevuse avalikustatud tasusid.

TransferWise´i asutasid 2011. aastal Taavet Hinrikus ja Kristo Käärmann. Ettevõttel on praeguseks üle nelja miljoni kliendi, kes liigutavad igakuiselt platvormi abiga rohkem kui kolm miljardit eurot, säästes iga päev üle kolme miljoni euro.

TransferWise on üks maailma edukamaid finantstehnoloogia idufirmasid, olles investeeringutena kaasanud 397 miljonit dollarit. Investorite seas on IVP, Old Mutual, Andresseen Horowitz, Richard Branson, Valar Ventures ja PayPali kaasasutaja Max Levchin.

 

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755