Autor: Indrek Kald • 8. jaanuar 2019
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Automüüjad ei tunne piisavalt eCall-süsteemi

Uued ELis müüdavad autod on varustatud eCall-süsteemiga.
Foto: Erakogu
Eesti automüüjate teadmised automaatse hädaabiteavitussüsteemi eCall toimimise kohta liiklusõnnetusse sattumisel on vähesed, selgus andmekaitse inspektsiooni poolt läbiviidud kaheksa automüüja vastuste kokkuvõttest.

Kaasaegseid sõidukeid varustatakse tehnoloogiliste lahendustega, mis töötlevad andmeid sõiduki tehnilise seisundi, juhi sõidumaneeride ja marsruudi kohta. Uue nõudmisena peavad kõik M- ja N-kategooria sõidukimudelid, mis on saanud tüübikinnituse alates 2018. aasta 31. märtsist, omama hädaabinumbril 112 põhinevat eCall-süsteemi.

"Teadlikkus eCall-süsteemi toimimise kohta oli vähene või täielikult puudulik," resümeeris omaalgatuslikult läbiviidud eCall-süsteemi seire tulemusi inspektsiooni andmeturbeinspektor Ain Kivistik.

Tema sõnul on ülimalt oluline, et nii automüüjad kui sõidukijuhid oleks informeeritud, kuidas ja milliseid andmeid sõiduk eCall süsteemis töötleb ning kas ja kellele edastab.

Inspektsioon tõi välja, et kui kogutavaid andmeid on võimalik juhiga siduda ehk isikustada, on tegemist isikuandmete töötlemisega ning sellisele andmetöötlusele kohalduvad isikuandmete kaitse üldmääruse nõuded.

Inspektsioon soovitas automüüjatele eCalliga seonduv andmetöötlus ja info edastamine üle vaadata ning viia kasutusjuhend koostöös tootjaga vastavusse Euroopa Liidu nõuetega. Näiteks peab vastav andmekaitsealane info olema sõiduki kasutusjuhendis kättesaadav.

Süsteemi eCall kasutatakse sõidukites kõikjal Euroopa Liidus. Süsteem helistab automaatselt ise tasuta numbril 112, juhul kui auto satub tõsisesse liiklusõnnetusse. Samuti on juhil võimalus eCall nupuvajutuse teel ise aktiveerida. Seejuures ei oma tähtsust, kust auto on ostetud või kus registreeritud.

Kui eCall aktiveerub, võtab see ühendust lähima hädaabiteenistusega, kasutades nii telefoni- kui ka andmesidevõrku. See võimaldab juhil ja kaasreisijail suhelda hädaabiteenistuse operaatoriga ning samal ajal edastatakse miinimumteave (auto täpne asukoht, õnnetuse toimumise aeg, sõiduki number ja reisisuund) automaatselt. See võimaldab hädaabiteenistusel autojuhi olukorda hinnata ja hallata.

Andmekaitse inspektsioon viis eCall-süsteemi seire läbi mullu oktoobris ja novembris. Kuna seire tõi välja üldise vähese teadlikkuse, jääb eCall jätkuvalt ameti huviorbiiti ning vastavaid seireid on plaanis lähitulevikus korrata.

Seire kokkuvõttega saab tutvuda SIIN.

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755