• ST
  • 29.05.13, 15:17
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

CM: Testija töö on näha puude taga metsa

Äri- ja infotehnoloogiateenuste ettevõtte CGI testimisosakonna juhi Raivo Pätsi töö tähendab ühest küljest meeskonna tegevuse koordineerimist ja tehnilistes projektides kaasalöömist, teisalt peab ...
„Testija töö ehk tarkvaravigade ja turvaaukude otsimine on väga põnev, meenutades ülekantud tähenduses pisut pusle kokkupanekut. See annab võimaluse ära arvata teiste inimeste loogikat, kuna paljud tarkvaravead on ju sündinud mitte hooletusest, vaid loogikast,“ räägib Raivo. „Kindlasti ei seisne meie töö tuimas veebilehel klikkimises ja kontrollimises, kas lingid töötavad.“
Testija vajab oma tööks loogilist mõtlemist ning mõistmist, miks ja millist programmi kliendil vaja on. Toote kvaliteeti ei näita dokumentidele vastamine, vaid ikka see, et kasutaja saab tootest oodatud kasu. Vastavalt kliendi soovile testitakse näiteks kliendihaldustarkvarade mugavust, kiirust ja funktsionaalsust, tehakse jõudlusteste, et näha, kui kiiresti ja millise hulga kasutajate juures on süsteem veel võimeline töötama. Lisaks saab testimismeeskonnalt tellida tarkvarade vastuvõtutestimist, testijuhtimist ja integratsiooniteste.
Üks seniseid põnevamaid CGI projekte oli Päästekeskuse tarkvara GIS testimine. Raivo meenutab, kuidas meeskonnaliige ühendas kogu vajaliku automaatika, seadmed ja antennid auto külge ning läks maanteele proovima, kas ühendused ja programmid ikka reaalselt ka toimivad. Teised liiklejad pidasid teda eriautoga politseinikuks ning vähendasid antenne täis autot nähes kiirust.
Otsustaja on alati klient
Testija ametile lisab mitmekülgsust võimalus testida tarkvara klientide ja partnerite juures, sest nii näeb, kuidas käib teiste ettevõtete töökorraldus ja -protsessid. Samuti on tore tutvuda uute huvitavate inimestega ning aidata kohapeal teha kliendil õigeid otsuseid. Testijal peab olema hea ülevaade probleemistikust ja tehnilistest üksikasjadest, sest klient on ise sageli kursis vaid ühe poolega – kas äri- või tehnilise poolega. Lõpptulemusena soovib klient saada toodet, mis oleks tema vajadusi rahuldav mõlemast aspektist. Selles olukorras aitavadki testijad näha puude taga metsa ehk leida parima lahenduse, kuidas muuta toodet paremaks, efektiivsemaks ja mugavamaks.
„Otsustaja on ikkagi klient ning testimise mõte on anda piisavalt infot, et klient saaks teha oma otsuse edaspidiseks,“ toonitab Raivo. Vigade varjamist testijaid ei harrasta – see poleks eetiline ega aitaks klienti.
Testijad töötavad erinevalt – osad püüavad esmalt programmi lõhkuda, et selle vastupidavusest testida, teised alustavad põhifunktsioonide katsetamisega. Kuigi testimisosakonna juhi töökohustuste hulka otseselt testimine ei kuulu, meeldib talle endale ikkagi vahel nö käsi mustaks teha. Sest mida sa juhid ja õpetad, kui ise ajast maha oled jäänud ja midagi ei jaga!
Raivo sõnul „põeb“ ta testijate ametialasest kretinismi: läheb üle kõnnitee ja vaatab, et kõikides foorides põleb ühel hetkel korraga punane. Miks see nii on? See on ju puhas loogikaviga, mille saaks lihtsa vaevaga ära lahendada! „Minu jaoks on põnev nii vea avastamine kui ka lahenduse väljamõtlemine ning võib öelda, et testija töö läheneb pidevalt arendamisele,“ ütleb ta. „Aga arendaja ja testija mõtlemine on samas nii erinev: näiteks võib arendaja testida ja arendada telerit läbi simulaatori, kordagi seda igapäevasituatsioonis laadselt kasutamata – näiteks korduvalt sisse-välja lülitades. Aga reaalne kasutaja ju ei tegutse ettekirjutatud kasutusjuhtude põhjal!“
Pidev arenemine ja uued eesmärgid teevad töö põnevaks
„Mulle meeldib seada eesmärke, meeldib, kui asjad liiguvad ja need täidetud saavad,“ mõtiskleb Raivo. „Juhil on võimalus panna paika organisatsiooni hõlmavaid eesmärke ning võimalus palju sellel suunal ise ära teha. Ma ei armasta müügitööd, sest seal tuleb sageli liiga pikalt teooriast rääkida, kuid samas on huvitav kuulata, mida kliendid meilt ootavad ning jagada nendega oma seniseid kogemusi.“
Enne CGI-d töötas Raivo viis aastat Swedbankis testimise kompetentsijuhina, kus tema ülesandeks oli koolitada testijaid ja viia läbi suuremaid testimisprojekte. Mahukaim neist oli eurole üleminekuga kaasnevad muudatused ettevõtte tarkvaras.
CGI-ga ühines Raivo 1,5 aastat tagasi, kui talle tehti ettepanek moodustada ettevõttesse toimiv testmeeskond ning seda juhtima ja laiendama hakata. Pooleteist aastaga on inimeste arv tiimis kahekordistunud ning täna on meeskonnas 11 liiget. Alguses testiti enda ettevõtte arendust ja tööd, nüüd on aga CGI-l olemas pidevalt laienev kliendibaas, kuhu kuuluvad firmad riigisektorist kommunikatsiooni- ja energeetikavaldkonnani.
Tulevikus on kavas meeskonda veelgi suurendada, tegevusala lainendada ja muidugi klientide arvu kasvatada.  Plaanis on hakata läbi viima mittefunktsionaalseid testimisi nagu turvalisuse testid ning pakkuma reliiside koordineerimist.
Eesti Testijate Liidu nõukogu liikmena aitab Raivo edendada testijate elukutset ja korraldada vastavaid koolitusi ning seminare. Testimisest huvitatud professionaale koondava liit tegeleb hetkel järjekordse rahvusvahelise konverentsi Nordic Testing Days korraldamisega, kuhu oodatakse üle 200 esindaja enam kui 10 riigist. 2008. aastal asutatud liidu missiooniks on pakkuda, võimaldada ja elavdada testimise alase informatsiooni, oskusteabe ja kompetentside arendamist, levikut ja teadvustamist.
www.cgi.ee

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 08.04.25, 10:30
Ettevõtte logidel ja serveritel tuleb silma peal hoida nagu enda tervisel
“Inimesed omavad põhjalikku ülevaadet sellest, mitu sammu nad päeva jooksul on teinud ja kui palju kaloreid kulutanud – aga kui küsida pealtnäha lihtsaid küsimusi ettevõtte andmete, süsteemide ja logide kohta, siis ollakse omadega ummikus,” möönab kodumaise ettevõtte ByteLife juht Janek Gridin murelikult.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi ITuudised esilehele