14. september 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Lendavad autod – häkkerite pidu ja küberturvajate sõda

Inimestena ei ole me alati väga targad nägemaks ette küberturvalisuse riske. Ja see on leidnud ikka ja jälle tõestust. Võtkem näiteks 146 miljoni inimese andmete varastamise Equifax’i häkkimise käigus või häkkerite avaldatud 27 716 võimalikku nõrka kohta andmeleketeks haiglates või 11-aastase lapse häkkimine USA valimissüsteemi DefCon’i hackathon’il.

Rääkides kaugeleulatuvatest tagajärgedest ei pea me isegi mainima neid tuhandeid majapidamisseadmeid, mis on osa IoT-tööstusest ning samuti haavatavad.

Tundub, et ka meie kõige pühamaks peetud asjadele – valimised, turvaliseks peetud kodud, tervist pakkuvad haiglad – ei suuda me tegelikult küberturvalisust tagada.

See tuleb sellest, et elame ajal, mil üha rohkemad protsessid toimuvad iseseisvalt arvutites. Ja kus on arvuti, seal on ka nõrkusi.

Ühes tehnoloogiate arenguga usaldame oma turvalisuse enam ja enam arvutite automatiseerimise meelevalda.

Isejuhtivad sõidukid – lihtne sihtmärk

Mõelgem isejuhtivate autode valdkonnale, kus on juba kontrollitult läbi viidud eksperimente tõestamaks, et autodesse on võimalik sisse häkkida. Uuendamata tarkvaraga Jeep’il on võimalik pidurid ära lõigata ning Tesla arvama panna, et tee peal ees seisab sammas. Kurjade kavatsustega indiviidi käsutuses võib see endaga traagilisi tagajärgi tuua.

Rääkimata lendavatest autodest, mis ei pruugigi nii kauge tulevik olla, arvestades Uber’i kindalt väljaöeldud eesmärki hakata lendavaid autosid testima juba hiljemalt aastal 2020.

Õnneks ei ole siiski veel ühtegi isejuhtiva auto kuritahtlikku häkkimist registreeritud. See aga ei tähenda, et peaksime kaitsevaldkonnas käed rüppe laskma.

On ütlemata selge, et robootikakogukonnal lasub kohustus mitte ainult roboteid ehitada, vaid ka arendada mehhanisme, mis nad kasutajaturvaliseks muudaksid.

Just sel eesmärgil pöörame tänavusel Robotex International konverentsil “Generatsioon R” fookuse küberturvalisusele, autonoomsetele sõidukitele ning jah – ka lendavatele autodele.

Siin on mõned kõnelejad, kes konverentsil üles astuvad:

•Koen Maris – eetiline häkker ja küberturvalisuse tehnoloogiadirektor ettevõttes Atos, mis on liidreid IoT-tööstuses.

•Shane Curran – 18-aastane BT Young Scientist Award laureaat, kes arendas välja tööriista qCrypt, millega saab krüptida ja talletada informatsiooni ning muuta see kättesaadavaks kui salajane omanik sureb.

•Bryson Bort – varasem USA sõjaohvitser ning pragune Scythe asutaja ja tegevjuht. Scythe on platform, mis simuleerib küberrünnakuid ja tegeleb võimalike turvaaukude leidmisega enne nende tekkimist.

Nemad on vaid mõned paljudest säravatest kõnelejatest, kes juhivad konverentsi küberturvalisuse diskussiooni. Uuri ka teiste esinejate kohta, kes Robotex International konverentsil üles astuvad:

https://robotex.international/conference/

Siin me aga veel ei peatu. Konverentsil toimub teemas sügavuti minekuks ka paneeldiskussioon lendavate autode valdkonnast ning küberturvalisusele pühendatud kohtumine kõrvalürituse raames.

Rohkem detaile on peagi tulekul. Hoia end nendega kursis jälgides meid Twitter’is ja Facebook’is. Kui sul pole veel konverentsi piletit, siis saad selle soetada SIIT.

Robotex International (30. november – 2. detsember) on igaaastane tehnoloogiasündmus ja planeedi suurim robootikafestival. Tuhanded insenerid, ettevõtete juhid, õpilased ja perekonnad tulevad kokku, et saada inspiratsiooni valdkonna liidritest, ehitada roboteid erinevateks ülesanneteks ja näha tehnoloogia viimaseid innovatsioone.

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755