8. august 2007
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Auto blokeerib purjus juhi GALERII

Kuidas hoida purjus inimesi roolist eemal, kui nad on oma kriitikameele pitsipõhja uputanud? Autotootjad püüavad luua lisaseadmeid, mis napsitanud juhi roolist eemal hoiaksid.

Üsna ambitsioonika lahenduse on välja pakkunud Jaapani autotootja Nissan, kes eelmisel nädalal tõi avalikkuse ette katseauto, millesse oli paigutatud mitmeid erinevaid jälgimissüsteeme - kaamerad, mis tuvastavad kinni vajuvad silmalaud, aga ka sensorid, mis leiavad alkoholi inimese higist. Kõik selleks, et olla kindel, et autojuht on kaine, teatas Technology Review.

Esimese abinõuna üritab Nissani poolt väljatöötatud süsteem mõõta alkoholi juhi veres. Katseautos on käigukangi sisse paigutatud seade, mis otsib alkoholi juhi peopesahigist.

Kui higis on alkoholi lubatust enam, lukustub auto käigukast ning auto ei pääse liikuma. Seni pole firma veel otsustanud, kuidas juht lukustatud käigukasti uuesti avada saab.

Kuid käigukangi higimõõturiga asi ei piirdu. Lisaks on sensorid paigaldatud ka juhi- ja kõrvalistme turvarihmade juurde, samuti tagaistme turvavöödele. Need suudavad tuvastada alkoholilõhnu autos ringlevast õhust. Kui õhus leiduv alkoholitase ületab teatud normi, annab seade helisignaaliga häiret ning kuvab häireteate. Häireteated ei takista autot liikumast, sest kaine juhi kõrval võivad istuda purjus kaasreisijad.

Ükski neist sensoritest pole lollikindel. Nissan püüab seadmeid endiselt täiustada, et viia valeteadete osa nulli. Näiteks pole välistatud, et käigukangisensor peab alkoholiks mõnd tundmatut ainet. Valeteateid võib anda ka autokabiinis oleva õhu kvaliteet või äkiline temperatuurimuutus.

Sõitva auto juhti jälgib kaamera, püüdes leida märke sellest, kui juht hakkab ära vajuma. Selleks kasutatakse näotuvastustarkvara, mis jälgib silmi, nina, suud, keskendudes silmadele. Seade suudab ise selgeks õppida juhi näo eripärad ning saada aru, millal silmad hakkavad kinni vajuma. Mõned inimesed pilgutavad rohkem silmi kui teised, seda oskab süsteem arvesse võtta.

Kui juhi silmad vajuvad kinni kauemaks kui tavaline silmapilgutus, annab seade häiret nii helisignaaliga kui auto armatuurlaual olevale ekraanile ilmuva kirjaga. Lisaks tõmbub juhi turvavöö kõvemini kinni, et juhi tähelepanu tõmmata.

Sellelgi lahendusel on nõrgad küljed - silmade jälgimissüsteem suudab tänapäeval töötada vaid siis, kui silmad on selgelt näha. Päikeseprillid või peegeldused, isegi paksud prilliraamid on takistuseks.

Aga sellega Nissani pingutused veel ei piirdu. Juba praegu on mõnedel Nissani mudelitel küljes kaamerad ning pildituvastustarkvara, praegu kasutatakse seda hoiatamaks, et auto hakkab oma sõidureast välja kalduma.

Katseautol on sellele lisatud veel sensorid, mis tuvastavad rooliratta asendi, eesmärk on tuvastada, kui juht ei suuda autot kontrollida.

Siingi annab süsteem häiret, kui juhi käitumine tundub ebanormaalne - helisignaal ja häireteade. Turvavöö tõmmatakse juhile tihedamalt umber.

Millal selliste seadmetega varustatud autod Nissani tootmisliinidelt maha sõitma hakkavad, pole veel teada.

Sarnaseid lahendusi on teistelgi autotootjatel. Volvol on näiteks lukustussüsteem, mis sunnib juhti puhuma turvavöö küljes olevasse alkomeetrisse, enne auto ei käivitu. Samasugust alkomeetriga süsteemi katsetab hetkel ka Saab.

Autor: ituudised.ee - Äripäeva IKT uudiste teemaveeb

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755