Viimastel aastatel on ilmunud pilveteenused, mis pakuvad võimalust talletada dokumente ning neile igal ajal, ükskõik millisest internetiga ühenduvast seadmest ligi pääseda.
Uptime tehnoloogiajuht Raimo Seero käsitleb mõningaid küsimusi, mis puudutavad pilveteenuste tööalast kasutamist eraisiku kontoga. Neist peamised on:
Mis juhtub töötaja poolt pilves talletatud infoga kui töötaja lahkub ettevõttest?Kas ettevõtte andmetest tehakse varukoopiaid, kas neid arhiveeritakse?Kes veel andmetele ligi pääseb ja kuidas ligipääsu kontrollida?
Pilveteenuste kasutamist alustatakse omal initsiatiivil ja eesmärgiga tööd lihtsustada. Sedasi käitudes jäetakse ettevõtte huvid sageli kaitsmata.
Töötajad kipuvad kasutama töö tegemiseks personaalseid pilveteenuseid
Vajadusest tegeleda tööga liikvel ning jagada dokumente teistega, kasutatakse pilveteenuseid aina enam tööga seotud failide hoiustamiseks. Töölepingu seaduses on öeldud, et ettevõttest lahkumiselt on töötaja kohustatud tagastama tööandjale ettevõtte vara. Selle vara hulka kuuluvad ka digitaalsel kujul dokumendid, kuid ettevõttel puudub võimalus kontrollida dokumentide tagastamist või kustutamist kui failid asuvad töötaja personaalsel kontol. Veel vähem on tööandjal võimalus piirata selle konto kasutamist või ligipääsu konto kaudu jagatavale infole.
Töötajate poolt pilveteenustes hoiustavate ettevõtte andmete omandiõigus tuleks määratleda töölepingus
Kui töötajad kasutavad isiklike kontodega pilveteenuseid tööalaselt, tuleks töötajate kohustused seoses ettevõtte digitaalsete dokumentidega selgesõnaliselt töölepingus määratleda. Eelnev on väga sobiv viis teha töötajale selgeks tööandja seisukoht selliste pilveteenuste kasutamisest tööalaselt ning siis on ka õiguslik alus ettevõttel nõuda tööalase info eemaldamist pilvehostingust, kas töötaja enda poolt või teenusepakkuja esindajalt.
Paku töötajatele ettevõtte poolt kontrollitud pilveteenuseid
Vältimaks seda, et töötajad kasutavad isiklike kontodega pilveteenuseid või üleüldse pilveteenuste kasutamise keelamist tööalaselt, oleks mõistlik pakkuda töötajatele samaväärseid ettevõtte poolt kontrollitavaid lahendusi. Nii Uptime’il kui paljudel teistel pilveteenuse pakkujatel on olemas lahendused, mis võimaldavad ettevõtte poolt kontrollitult pakkuda kasutajatele harjumuspäraseid pilveteenuseid. Selline lähenemine annab võimaluse vältimaks ettevõtte info jäämist töötajate kätte pärast tema lahkumist. Samuti saab kontrollida varukoopiate loomist ja arhiveerimist ning mis tihti kõige olulisem, kolmandate osapoolte ligipääsu.
Lähtuvalt vajadustest ja riskidest tasuks kaaluda, millist lahendust kasutada tagamaks ettevõttele olulise informatsiooni jäämine ettevõtte kontrolli alla pärast töötaja lahkumist. Sobiva lahenduse leidmisel pakub abi Uptime.
Uptime OÜ ( www.uptime.ee ) on Eesti kapitalil põhinev infotehnoloogia ettevõte, mis pakub kliendikeskseid IT hoolduse, konsultatsiooni ja tarkvara arenduse teenuseid ning grupitöö- ja dokumendihalduse lahendusi Eestis ja lähiriikides. Uptime OÜ on asutatud 1992. a, firmal on kontorid Tallinnas, Tartus ja Helsingis. Uptime OÜ on Oracle, IBM ja HP partner ja Microsofti kuldpartner. Firma suuremateks klientideks on Elisa, G4S, ABB, Swedbank, Eesti Politsei, Avis, Eesti Raudtee, Äripäev, Rautakirja jt.
Autor: Raimo Seero
Seotud lood
Koosoleku pidamine tähendab rohkemat kui lihtsalt arutelu – see hõlmab päevakorra koostamist, hääletusi, otsuste dokumenteerimist ja protokollide koostamist, kusjuures aina sagedamini toimuvad nõupidamised üle veebi. Eesti tarkvaraarendaja Ektaco on loonud lahenduse, mis viib koosolekute korraldamise uuele tasemele, olgu selleks aastakoosolek, avaliku sektori istung või aktsionäride üldkogu.