Reklaami ohvrina tellisin Rahva Raamatust "Ekspordi käsiraamatu" ja tahtsin impulsi ajel kohe ka ühte e-raamatut osta. Aga Rahva Raamat ei taha mulle eriti müüa.
Jääb mulje, et protsessi kujundamisel on laua taga istunud keegi keegi kuri inimene, kes omaette pomiseb: „Ei, nii lihtsalt te juba ei pääse.“ Ja esitab kavalalt käsi hõõrudes üha uusi ja küsimusi.
Kas teil konto on?
Mis konto? Ma tahan raamatut osta, mitte kontot! Arvasin naiivselt, et kõik veebipoodide pidajad on lugenud artiklit 300 000 000 dollari nupust. Nagu autor tabavalt kirjutas: "Ma ei ole siin teiega mingit püsisuhet loomas, ma tahan lihtsalt e-raamatut osta!"
Sisestage oma e-post ja saadame teile lingi.
No tore on...
Vajutage linki...
No vajutan, vajutan, mis mul muud üle jääb. Avanev pilt võtab hingetuks.
Registreerimisvorm on nii pikk, et ei mahu ekraani peale ära, tuleb allapoole kerida, et lõpuni jõuda. Tõepoolest, 23 väljaga registreerimisvormi ei kohta just iga päev. Osav veebimeister võiks 23 väljaga teada saada ka mu aluspesu värvieelistuse.
Võtan oma kõige punasema pliiatsi ja hakkan järjest välju maha tõmbama.
Parool - põhimõtteliselt tarbetu, sest ma ei tahtnud kontot teha. Aga ok, kui juba sunnitakse, siis parool on ilmselt vajalik. Samas - mul on arvuti küljes ID-kaart, miks ei saa sellega ennast identida? Oleme IT-riik või ei ole?
Ees- ja perenimi- Veebipoes? Milleks? Et spämm näeks personaalsem välja?
Isikukood- No tule taevas appi, e-posti ja nime juba küsiti, nüüd veel isikukood ka? Ega ometi keegi arva, et samanimelisi e-posti aadresse on olemas?
Aadress, indeks, linn, riik- Tahate mulle külla tulla? Tark veebipoodnik küsib aadressi siis, kui klient tahab lasta midagi endale kulleriga koju tuua lasta. Samahästi oleks ju võinud küsida ka lemmik Smartposti jaama, lemmik Post24 jaama, lemmikpostkontorit.
Minu eelistused - mis mõttes? Kas tõesti ei saa ma e-raamatut osta avaldata, mida mulle meeldib lugeda ja mida mitte? Ja mis kasu sellest on, kui ütlen, et mu eelistus on ilukirjandus, aga ostan ainult majanduskirjandust? Tark poodnik jälgib, mida kasutaja ostab, ja teeb ise selle põhjal järeldusi.
Soovin saada uudised ja teateid - mille kohta? Miks ma peaks siia linnukese tegema, kui ei ole mingit selgust, mis kasu sellest mulle tõuseb?
Olen tutvunud ja nõustun... - kui paljud kliendid vajutavad kasutustingimuste lingki? Targemad poodnikud kirjutavad, et vajutades "registreeru" oled nõustunud tingimustega.
Lool on kaks moraali:
1. Kasutajate vägivaldne registreerimine on eilne päev. Registeerimine peab looma kasutajale väärtust. Kui ei loo, siis läheb kasutaja teise veebipoodi, kus teda ei sunnita registreerima. Siinkohal vihje konkurentidele:
2. Kui tahate, et kasutajad teile enda kohta infot avaldavad, siis küsige ainult seda infot, mida on vältimatult ja kohe vaja, mitte infot igaks juhuks. Kui on kasutaja ei saa aru, miks infot küsitakse, siis selgitage, mida te sellega teha kavatsete.
Viimane reegel kehtib igasuguse info küsimise kohta igas eluvaldkonnas. Kui inimesed ei saa aru ega näe, kus ja kuidas neilt küsitavat infot või aruanded kasutatakse, siis nad teevad kõik selleks, et infot mitte anda ja/või et kulutada selle peale võimalikult vähe aega. Teisisõnu, saate väljamõeldisi, mitte infot.
Kuna ma kulutasin siin registreerimiset kirjutamiseks oluliselt rohkem aega kui 23 välja täitmiseks, siis.... ah, ega mul seda e-raamatut nii väga vaja olnudki. Ilmselt ei ole ma ainus loobuja.
Autor: Indrek Saul, Maarit Eerme
Seotud lood
Valguskiirusel arenevas Eesti tehnoloogiasektoris on iGaming üks põnevamaid uusi tulijaid. Modernsest tehnoloogiast ja mänguarendusest huvitunute jaoks paistab kohalikul iGamingu maastikul selle valdkonna esindajana silma Games Global.