F9 emafirma alustas Soomes tegevust 2011. aastal ja on loodud endise GNT Grupi omanike poolt. Baltikumis alustasime 2015. aasta alguses 11 inimesega ning tänaseks oleme ehitanud üles kolmes riigis tegutseva organisatsiooni, kus on ligi 30 töötajat. Esindame siin regioonis ligi 40 tehnoloogia valdkonna tootjat. Paljud küsivad, et kuidas me suudame vastu seista suurkorporatsioonide survele, aga seda ma ei avalda. Vaadakem pigem ajalugu: kõikide impeeriumite ajalugu on ühesugune – nad kõik lõpuks lagunevad! Meie meeskond panustab väga palju energiat koostöö arendamisse nii edasimüüjatega kui ka tootjatega – kui meie kliendid ei kasva, ei saa ka meie kasvada. Me tunneme hästi nii B2B kui ka B2C sektorit ja oskame neile oma teenustega lisaväärtust pakkuda. Üldiselt on Eesti digitoodete ja arvutimüügi turg heas seisus, igal aastal ostetakse ligi pool miljonit IKT seadet. Samuti areneb kiiresti IT infrastruktuuri pool – ärikliendid vajavad palju servereid, andmesalvestusseadmeid, võrguseadmeid jne. F9-l on fookus paigas ja me teeme koostööd kõigi nende partneritega, kes meie tooteid ja teenuseid vajavad.
Mis on uued tehnoloogia arengud IKT valdkonnas?
F9 Distribution paikneb väärtusahela keskel: kõige alguses on tootja, seejärel meie, siis edasimüüja ja lõpuks lõppklient (eraklient, ettevõte või riigiasutus). Keskpunktist avaneb maru hea vaade, on võimalus kaasa lüüa nii lõppklientide kui ka tootjate arengutes.
Areng on tõesti kiire. Põhjalik kirjeldamine läheks väga pikaks aga kui püüda ühte lausesse sõnastada IKT megatrendid, siis võiks öelda, et erinevad tehnoloogiad integreeritakse ühtselt toimivaks lahenduseks, mis on maksimaalselt automatiseeritud ja distantsilt juhitav minimaalse inimtööjõuga. Ja kõike seda saab efektiivselt skaleerida vastavalt vajadusele.
Laieneb uute tehnoloogiliste abimeeste kasutuselevõtt teenus- ja tootmissektorites: taksofirma vajab täna nutiseadmeid igasse autosse, ajalehe väljaandja soovib jagada kõigile lugejatele eelinstalleeritud nutiseadme, et lugejaid kinnistada oma portaali külge, ehitusfirma hangib korraga kõigile projektijuhtidele kesksüsteemiga integreeritud nutiseadme, mis aitab paremini tööd koordineerida jne. Kõiki neid lahendusi saab ehitada kaasaegsetele infrastruktuuri lahendustele nii, et paraneb korraga nii kliendi rahulolu, organisatsiooni sisene kommunikatsioon, kui ka inimestevaheline tööprotsesside koordineerimine. See kõik kokku toob reeglina kaasa kasumi paranemise.
Oluline areng toimub ärikriitiliste andmete analüüsi valdkonnas. Võimekus paraneb väga kiiresti ja ma usun, et selles valdkonnas näeme veel suurt arengut lähiajal. Andmeid tekib juurde metsiku kiirusega ja need, mis ei leia kasutust, on tegelikult tähtsusetu elektrooniline prügi. Neid pole mõtet kogudagi.
Kuidas on Sulle näha muudatus ettevõtetes IT-juhtimise alal? Kui palju tehakse ettevõtetes sees ja kui palju ostetakse teenust sisse?
Ühte vastust siin ei ole – kõik oleneb ettevõtte taustast, omanikest, suurusest jne. Otsustajatel on infomüra seest raske eraldada vajalikku ebavajalikust. Mulle tundub, et uued ettevõtted kasutavad rohkem IT sisseostu ja ka näiteks nn töökoha renditeenust, kus kõik kasutajale vajalikud seadmed koos laua ja tooliga on kuumakse põhised. Eestlane on umbusklik uute asjade suhtes, eriti kui need maksavad palju. Ma olen ise IT lahendusi Soomes müünud, olen B2B müügiprotsessi lähedalt näinud nii Sveitsis kui ka Silicon Valleys ning minu arvates on meie turul ikkagi arenguruumi B2B lahenduse professionaalse müümise osas. Samas on huvitav paradoks see, et meil on palju pikalt ja edukalt toiminud ettevõtteid, aga sealsed pikaajalised töötajad ja juhid on tihtilugu ehitanud enda ümber väga tugeva mugavustsooni, mis muudab sellises organisatsioonis uute asjade tegemise raskeks. IT on tihtilugu ettevõttele ärikriitilise iseloomuga ja sellega seonduva majast välja andmine on raske otsus. Juhid ei julge otsustada suuremaid investeeringuid ja lahenduste müüjad ei ole piisavalt veenvad. Eesti probleem on ka see, et pole eriti palju IT teenuse pakkujaid, kes suudaks pakkuda kõike mida klient vajab.