Autor: Indrek Kald • 3. oktoober 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

E-riik ja idufirmad tõid suurfirma siseürituse Tallinna

Konverents tõi Tallinna üle 400 Boschi töötaja ja koostööpartneri kogu maailmast.
Foto: Siim Palu
Maailma üks suuremaid tehnoloogia ja teenuste pakkujaid, mitmesaja ettevõttega kontsern Bosch pidas Eesti e-riigi ja rohkete idufirmade pärast oma kinnise motivatsiooniürituse Tallinnas.

Kord aastas korraldab Boschi digiturunduse osakond sündmuse, kus eri maade ja osakondade inimesed saavad kohtuda ja ideesid vahetada. Eelmised kokkusaamised on toimunud Shanghais, Chicagos ja Berliinis. Seekordne konverents Digital Days tõi kokku üle 400 Boschi töötaja ja koostööpartneri üle maailma.

"Oleme Eestis seetõttu, et teil on siin tohutult suur idufirmade kontsentratsioon. Kui ma ei eksi, siis Eestis on elaniku kohta Euroopa keskmisest kuus korda rohkem idufirmasid. Koos Islandi ja Iisraeliga on Eesti maailmas esirinnas. Lisaks teie teada-tuntud e-valitsus," selgitas Bosch Nordicu asepresident Thore Pedersen, miks üritus Tallinnas peeti.

Enam kui 400 000 inimesele tööd andva Boschi kontserni mullune käive oli üle 78 miljardi euro. Ettevõtte neli peamist ärisuunda on mobiilsed lahendused, tööstustehnoloogia, tarbekaubad ning energeetika ja ehitustehnoloogia.

Startup-külas ka Eesti ettevõtjad

Kultuurikatlas oli püsti pandud ka nn startup-küla, kus Eesti, Läti, Leedu, Rootsi ja Taani idufirmad eksponeerisid oma töötavaid lahendusi. Eestist olid konverentsil Sprayprinter ja Click & Grow. Esimene tegeleb suurtele lõuenditele ja pindadele kunstiteoste kandmisega, teine pakub nutikaid seadmeid, mis aitavad sisetingimustes toidutaimi kasvatada.

Taani Leapcraft tegeleb õhu kvaliteeti mõõtvate sensorite tootmisega. Samast pärit Anyware Solutions on välja töötanud seadme, mis keeratakse sisse lambipirnipesasse ja see töötab kui automaatne pimendi ehk dimmer, termomeeter ja turvasüsteem. 

Soovitused idufirmade tegijatele

Leapcrafti tegevjuht Vinay Venkatraman pakkus välja kolm reeglit idufirma asutamiseks. "Sa ei tohiks alla anda või sa pead kohe alla andma. Selle all pean silmas, et kui sa näed, et asi ei toimi, siis pole mõtet jätkata. Teiseks, sa pead enda ümber ehitama õige meeskonna. See on kriitiline. Ära toetu pelgalt oma lähituttavatele, vaid vaata kaugele, et leida inimesed, kellega sa tavaliselt läbi ei käiks. Kolmandaks, iga idufirma peab leidma oma niši. Igal idufirmal peab olema oma tegutsemisterritoorium. Paljud idufirmad proovivad teha samal ajal mitut asja ja see ei ole üldse produktiivne," sõnas ta.

Anyware Solutioni osanik Jan H. Christiansen lausus, et kõige olulisem asi idufirma asutamisel on oma ärimudeli väljatöötamine. "Keskendu ärimudelile. Kas see on tellimispõhine või on see partnerlusele põhinev? See tuleb välja nuputada," märkis ta.

Idufirmade puhul on oluline ka raha küsimus. "See ei tohi otsa saada, kuid raha kogumiseks on olemas suurepäraseid võimalusi. Ühisrahastus, riiklikud või Euroopa Liidu toetused – need on idufirmadele heaks põhjaks. Pea silmas, et kui idufirmal pole raha, siis oled juba eos kehvas läbirääkimispositsioonis," lisas Christiansen.

Viimaseks soovitas ta mitte võtta kedagi tööle enne, kui pole vastavat sissetulekut. "Kui me oleks tegutsemise alguses toonud pardale väga palju inimesi, oleks meil üsna kiiresti raha otsa saanud," selgitas Taani ettevõtja.

Sprayprinteri arendusjuht Martin Meisalu soovitas Eesti idufirmadel edu saavutamiseks vaadata kohe välisturgudele. "Siin on väga raske müüa suuri seinamaalinguid, sest ei tehta nii suuri turunduskampaaniaid kui suurlinnades. Palju suurem on võimalus müüa suurel turul kui väiksel turul. Samas on Eestis see eelis, et kõike saab kohapeal katsetada. Proovida ära, kas toode töötab ja kui ta töötab siin, siis ta töötab ka teistes riikides päris hästi," kinnitas ta.

Click & Grow tootmis- ja tarneahela juht Kaarel Rand sõnas, et peale üldise järjepidevuse ja enesekindluse on universaalset nõu keeruline anda. "Eesti oli testiplatvormiks väga hea koht. Me saime kiiresti tänu Ajujahile pildile. Saime päris palju kajastust, mille toel saime testkliente. Saime siinsel turul oma ideele kinnitust. Selle põhjalt oli palju lihtsam hüpata laia maailma," lausus Rand.

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755