Nutitelefoniga välismaale tasuta navigeerima

Google Maps Navigatoril on vaid üks häda: tema kaardid ei ole allalaetavad, ehk et asi töötaks, on vaja pidevat andmesidet. Välismaal sõites on see aga kallis. 

Iseenesest on Google'i kaardid ühed täislikumad ja kui Eestis kasutatav internetipakett mobiiltelefonis oleks kasutatav üle Euroopa, poleks Euroopa riikides reisimisel navigatsiooniseadmeid sisuliselt enam tarviski. Piisab reisile kaasa võtta mobiiltelefon või tahvelarvuti ning kogu reisi planeerimine ja juhtimine oleks ülimugav. Sisaldavad ju Google`i kaardid ka viiteid vaatamisväärsustele, öömajade kontakte, söögikohtade andmeid ja kõike muud, mida reisil tarvis. Paraku on täna veel terve reisi sellisel kujul läbimine sedavõrd kallis, et odavam on osta sisselaetud kaartidega eraldi seade. 

Või siis investeerida asukohariigis eraldi kohalikku interneti SIM-kaarti, mis ei ole väga kallis (ca 5-6 eurot).  Eriti tasub sellele mõelda siis, kui ühes riigis viibitakse pikemalt ja kui reisil on kaasas SIM-kaardi pesaga tahvelarvuti (soovitatavalt Androidi platvormil, kuna iPadile sobivaid micro-SIM andmesidekaarte pole telefonipoodides veel kuigi sageli saada). Siis ei sega see tavatelefonidega kõnede vastuvõtmist, saab Google Maps'iga navigeerida ning lisaks võimaldab see tekitada reisi ajal autosse wifi võrgu, mida saavad kasutada teisedki reisikaaslased. See levib vabalt ka teise autosse, kui sõidetakse mitme masinaga teineteise järel.

Probleeme ei ole ka Nokia telefonidega. Nokia Drive sisaldab korralikke Navteqi kaarte, mida kasutab ka enamik autotootjatest oma navigatsiooniseadmetes ja mis on allalaetavad offline-kaardid. Siinkohal tasub arvestada sellega, et kaardid on päris mahukad ja seadmesse tasub nende hoiustamiseks osta kindlasti eraldi micro-SD mälukaart.

Kas ja kuidas saaks aga muude nutitelefonidega välismaal tasuta navigeerida? Võimalusi on ja üsna mitu. Nimelt on üha enam hakanud tarkvarapoodidesse tekkima tasuta mobiiltelefonide navigatsioonirakendusi, millele saab tasuta alla laadida ka vajalike riikide kaarte. Nende tekkimise aluseks (ja teisalt ka ainsaks miinuseks) on tõsiasi, et nad baseeruvad OpenStreetMap (OSM) kaartidel, mis on vabatahtlike entusiastide koostatud. Mõnes kohas võib see olla plussiks, eriti suuremates linnades, kuhu kohalikud huvilised on lisanud infot, mida tavalised kaarditootjad ei jaksa hallata. Väiksemates maakohtades võib OSM kaart olla aga vastupidiselt veel üpriski hõre või ebatäpne ning teedevõrk kohati suisa olematu. Kuid kõik suuremad teed on olemas ning autoreisil olles juhatab ka OSM soovitud sihtpunkti ilma probleemideta. Sest enamasti sõidetakse ikkagi suuremate linnade vahet.

Eriti kasulikud on OSM tasuta kaardid puhul, kui reisite mõnda eksootilisemase riiki, kuhu tulevikus enam suure tõenäosusega asja pole. Selleks on üsna mõttetu investeerida tasulisse naviseadme kaarti ja näiteks Hiinas töötas OSM lausa üllatavalt eeskujulikult. Tasuta programmide miinuseks tavaseadme või tasuliste rakendustega võrreldes on see, et nad ei sisalda eestikeelseid häälkäsklusi ja menüüd. Kuid reeglina ei tohiks see tänapäeval olla enam probleem.

Kas naviseadmed on ajalugu? Täna ilmselt veel mitte, sest keskmisele kasutajale on need praegu veel veidi etemad lahendused. Seda kasvõi paremate GPS-vastuvõtjate ja korralike juhtmete-kinnituste tõttu, mis telefonile on vaja eraldi soetada. Navigeerimine eeldab ka korraliku võimsusega telefoni, mis ei ole samuti väga odavad. Küll aga on asi ilmselgelt sinnapoole liikumas ning näib, et ega ka naviseadmete tootjad ei tegele enam väga tõsiselt oma seadmete arendamisega. Pigem keskendutakse rohkem kaartide parandamisse ja erinevate lisateenuste pakkumisse, seade kui nähtus on muutumas teisejärguliseks.

Millised rakendused on OSM kaartidele tasuta saadaval?
Navfree
Androidi omanikud on juba mõnda aega saanud nautida tasuta OSM-kaardirakendusi, kuid iOS-süsteemile tegi selle ühena esimestest Londonis baseeruv ettevõte Navmii, nimetades rakenduse Navfree'ks. Nüüd on sama tarkvara tasuta saadaval nii iOS-le kui Androidile ning see sisaldab pea kõiki maailma kaarte, kaasa arvatud Eestit ja teisi Balti riike. Suhteliselt tagasihoidlike lisavõimalustega rakendus on siiski piisavalt hea graafikaga ning juhatab edukalt sihtkohta kohale.
Rakenduse suurimaks miinuseks on aga nõrk hääljuhtimine. Esimest korda annab süsteem endast märku alles siis, kui on vaja hakata juba ära keerama, mitut korda etteteatamist lähenevast pöördest ei ole. Ja ka siis teeb ta seda üsna ebameeldiva häälega, mis võib reisil olles lõpuks korraliku stressi tekitada.

MapFactor Navigator
Hiljuti pani Tšehhi päritolu MapFactor Google Play'sse Androidi omanikele tasuta allalaadimiseks oma MapFactor Navigatori beeta-versiooni. Väidetavalt esitletakse peatselt sama asja ka iPhone'i omanikele. See rakendus on pisut parema graafikaga ja ka inglisekeelne hääljuhatus on veidi selgem ja meeldivam kui Navfree`l. Kaarte saab alla laadida täiesti tasuta ja piiramatult ning hetkel tundub see olevat üks asjalikumaid ja sümpaatsemaid tasuta navigatsioonitarkvarasid üleüldse. Kuna aga tegemist on beeta-versiooniga, siis ei pruugi ta jääda igavesti tasuta allalaetavaks.

OsmAnd
Androidile mõeldud navirakendus OsmAnd'i kolm viimast tähte ei tähenda mitte lühendit Androidist, vaid hoopis lühendit sõnadest Automated Navigation Directions. Seegi rakendus on beeta-versioon ning tasuta tarbitav, kuid siiski mõningate piirangutega. Näiteks on limiteeritud allalaetavate kaartide arv.
Piirangute kaotamine pole aga üldse kallis: makstes 5,99 eurot OsmAnd+ eest, kaovad ka piirangud. Pigem võib selle rakenduse miinuseks tuua suhteliselt keerulise ja ebaloogilise menüü. Teed juhatab ta aga igati korrektselt ja eriti jalgsi käiale, näidates taskulambi valgusvihu sarnaselt ekraanil pidevalt suunda, kuhu poole liigutakse.

Waze
Meilgi üsna populaarne Waze on rohkem sotsiaalvõrgustik kui tõsine navigeerimisrakendus. Erineb teistest peamiselt selle poolest, et üsna lihtsalt on võimalik jagada oma kommuunis mitmesugust liiklusinfot, olgu selleks maantee ääres seisev politseinik, mõni takistus vms. Info jagamine on lihtne, piisab kommuuni sisse logida, vajutada vastavale ikoonile ja kaardile ilmub teemakohane vidin. Reisimisel teejuhatajana kasutamiseks pole see rakendus aga just kõige asjalikum, ehkki OSM-kaardid on tal olemas kogu maailma kohta.

Kui palju maksavad tasulised rakendused koos Euroopa kaartidega?
TomTom
Google Play`s 69,99 eurot
iTune App Store'is 99,99 USA dollarit

Garmin Navigon
Google Play`s 59,95 eurot
iTune App Store'is 99,99 USA dollarit

Sygic
Google Play`s 39,99 eurot
iTune App Store'is 44,99 USA dollarit

Route 66 (ainult Androidile, tasuta prooviperioodiga 30 päeva)
Google Play`s 49 eurot

iGO Primo (ainult iOS-le)
iTune App Store'is 74,99 USA dollarit

Osale arutelus

  • Tõnu Tramm, Ave Lepik

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi ITuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Derivco is looking for a QA SPECIALIST

Derivco Estonia OÜ

01. märts 2018

Nortal is looking for a HEAD OF MARKETING

Nortal AS

28. veebruar 2018

Derivco is looking for an ANIMATOR

Derivco Estonia OÜ

01. märts 2018

Arvamused

Teabevara