Autor: Aali Lilleorg • 19. juuli 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Ahti Heinla: meie maailmavallutus algab Kakumäelt

Foto: Andres Haabu
Eesti rahvusvaheline logistikaettevõte Omniva testib alates 19. juulist esimesena Mercedes-Benzi „Robovani“ koos Starshipi pakirobotitega. Läbi suve kestev pilootprojekt kaasab üht pakirobotite jaoks mõeldud prototüüp kaubikut ning kaheksat robotit ning see viiakse läbi Tallinna äärelinnas Kakumäel.

Pilootprojekti esitlemisel lausus ettevõtlus ja infotehnoloogiaminister Urve Palo, et välispartnerite ja - ettevõtjatega kohtumisel kutsume neid Eestisse meie testpiirkonda kasutama, sest oleme väga innovaatilised ja meil on e-riik ning inimesed on siin uuendusmeelsed. "Mul on hea meel, et riigiettevõte Eesti Post (Omniva) on sellest innustust saanud ja on suutnud meelitada ühe testimise ala siia. Ma loodan, et see on tore algus, millest räägitakse aastakümnete pärast, et kuidas pakirobotite testimine sai alguse Talllinnast," ütles minister.

Palo tõi näite allkirjastamise osas maailma muutmisest, kus tänu digiallkirjastamise võimalusele ei ole kulleritel enam nii palju tarvis dokumente vedada ja kokkuhoidu hindas ta olevat 2% SKTst. "Füüsilise logistika arenguks on veel pikk tee käia ja loodetavasti on sellele nüüd kena algus tehtud. Äsja tehtud liiklusseaduse muudatusega on Eesti maailmas esimene riik, kus robotite liikumine kõnniteedel on seaduslik ja siit saab edasi liikuda juba isesõitvate autodeni," ütles ta. 

Omniva juhatuse esimees Joona Saluveer sõnas, et see pilootprojekt tähistab olulist verstaposti Omniva pakkide kohaletoimetamise nn viimase miili uuendusprotsessi juures. „Oleme põnevil ja tunneme au, et meil on võimalus esimesena testida „Robovani“ ja Starshipi pakirobotite ainulaadset koostööd. Järgmise kaheksa nädala jooksul saame olulist infot ja tagasisidet, kuivõrd võimalikud ning kasulikud sellised uuendused meie tarneprotsessis on,“ ütles Saluveer.

Pilootprojekt avamisel nõustus Saluveer ministriga, et eestlased on väga innovaatilised ja nentis, et pakiautomaatide populaarsus on näidanud, et eestlased eelistavad teenust, kus oleks võimalikult vähe kokkupuudet inimestega. Pakirobotite kasutamisel ei pea enam isegi pakiautomaadi juurde minema, sest automatiseeritud tehnoloogia toob saadetise koduukse juurde.      

Mercedes-Benz Vans ja Starship Technologies tutvustasid nn emalaeva kontseptsiooni 2016. aasta septembris. Nende idee ühendab kullerkaubiku eelised autonoomse pakiroboti omadega. Prototüübina esitletud Sprinter on mobiilne laadimis- ja transpordikeskus kaheksa roboti jaoks. Tänu tarneprotsesside nutikale sidumisele mängib see olulist rolli tarnete viimase miili logistika efektiivsuse olulisel parandamisel.

Mercedes-Benz Vans’i tuleviku transpordisuundade juht Stefan Maurer kinnitas, et digitaliseerimine ja kõik sellest valdkonnast tulenevad võimalused pakuvad nende ettevõttele suurt huvi. „Meil on hea meel, et oleme Omniva näol leidnud paindliku ning kiiresti kohaneva partneri, kellega koos saame astuda järgmise suure sammu uue tehnoloogia rakendamise suunas. Eestis on testiks väga soodsad tingimused, mistõttu oleme kindlad, et saadud kogemus aitab meil robottarne valdkonnas teha kiireid arenguid,“ ütles Maurer. Lisaks lausus ta, et olles valdkonnas töötanud 16 aastat oli tal seni teadmine, et uute asjade elluviimine võtab ikka 5-6 aastat, aga see projekt näitas kui kiiresti startupiga koostööd tehes võivad asjad juhtuda. 

Starship Technologies tegevjuhi ja asutaja Ahti Heinla sõnul on tegemist olulise sammuga pakiveo tuleviku suunas. "Meie esimesed testid koostöös Omniva ja Mercedes-Benz Vansiga saavad olema märgilise tähtsusega meie tehnoloogia edasises arengus," märkis Heinla ja sõnas, et maailma vallutamisel tuleb kusagilt alustada, selleni on pikk tee minna, aga alguspunktiks loeme Kakumäed.

Kolme ettevõtte koostööd kommenteerides tõi Heinla välja, et see edenes väga kiiresti ja ta pidi muutma oma eelarvamusi selles suhtes, et ainult startupid on valmis kiiresti asju ellu viima. "Sain aru, et meil startupina on sellest koostööst nii mõndagi võimalik õppida."

Lahendust lähemalt tutvustades kirjeldas Heinla kuidas pakirobotile saab enne teada anda sobilik aeg, millal saadetis peaks saabuma ja selle lähenemist saab reaalajas ka kaardi pealt jälgida. 

Startshipi edasiste plaanide osas kommenteerib Heinla, et strateegia koosolekuid toimub ettevõttes pidevalt, sest valikuid on palju, kuna robotitega võib vedada mitte ainult pakke, vaid ka kõike muud. Pidevalt tuleb tuleb otsustada, millele keskenduda ja millele mitte, kes on kõige huvitavamad partnerid ja kellega võiks rääkida. "Koostöö Omniva ja Daimleriga ei ole ainus, millega Starship tegeleb, muuhulgas veame toitu koju mitmes maailma linnas ja ka pakke oleme mujal vedanud, aga ilma kaubikuta. Hea meel, et see kaubikuga kontseptsioon nüüd samuti algust saab. Järgmiste sammudena saame hakata sellest teavitama ja teenust laiemalt pakkuma, sest see turg on väga väga suur," märkis Heinla.

Urve Palo, Ahti Heinla ja Stefan Maurer
Foto: Andres Haabu
Joona Saluveer
Foto: Andres Haabu
Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755