26. oktoober 2007
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Eestis loodud jälgimissüsteem jõudis maailma parimate sekka

Nende senine suurim tunnustus oli kontoriseinale riputatud väljalõige Äripäevast: „GPS-seade tõstis müügiesindajate tulemusi”.

Nüüd osutus Eesti firma Navirec GPS-põhine jälgimissüsteem Horvaatias ülemaailmsel e-projektide konkursil World Summit Award e-äri valdkonnas kaheksa lõppvalitu hulka.

Rahvusvahelisse žürii töös osalenud Eesti Kunstiakadeemia disaini innovatsioonikeskuse juhataja Katri Ristali sõnul takistas Navireci projektil kaheksa hulgast viie võidutöö sekka jõudmist asjaolu, et mitmesuguseid GPS-tehnoloogial põhinevaid lahendusi on maailmas tehtud ridamisi ning seetõttu kogusid rohkem poolthääli teised tööd.

Kuidas siis GPS müügiesindajad paremini tööle pani? Suur hulgiladu Haljas paigaldas aasta tagasi valitud müügiesindajate autodele GPS-seadme, mis võimaldas kontorist müügiesindaja autot jälgida. Näha oli, millal töö algas, lõppes, kus ja kaua esindaja sõitis ning kus seisis. Seadme mõjul kasvasid lao müüginumbrid 10-15 protsenti, sest enam ei saanud esindajad tööaega enda huvides kasutada.

Navireci idee on lihtne: autole lisatakse satelliitpositsioneerimisseade ning GSM-saatja. Kui autol on süüde sees, saadab seade andmeid auto asukoha ja kiiruse kohta iga viie sekundi tagant. Kui autol on süüde välja lülitatud, siis iga viie minuti tagant. Lisaks on võimalik saada täiendavat infot: kas taksol on plafoon sisse lülitatud või kiirabiauto kasutab vilkureid. Kaugsõiduveokite puhul on võimalik süsteem muuta kahepoolseks – kui juhiga ei saa ühendust ning on põhjust arvata, et veos on õigelt teelt kõrvale kaldunud või varastatud, saab kaugjuhtimise teel veoki kütusepumba välja lülitada.

„Innovaatiline on meie puhul aga see mahamängimise osa,” ütles Navireci turundusjuht Silver Laus. Andmebaasi kogutut saab soovitud ajal arvutist ette mängida ning jälgida, kus müügiesindaja oma autoga näiteks kuu aega tagasi käis. Näha on palju auto mingil päeval sõitis, palju oli keskmine kiirus ning kui pikad seisuajad.

Navireci tegevjuht Reigo Rusingu sõnul on süsteemi programmeerimisega tööd tehtud kaks aastat. Sel suvel oli jälgimistehnoloogia katseliselt kasutusel Pirital purjelaua MMil. Pealtvaatajad said kaldal suurelt ekraanilt näha võistluste käiku reaalajas.

Hetkel töötab teenus Eesti piires, kuid kava kindlasti ka välisturule jõuda ning Eesti klientidele seda teenust ka väljaspool Eesti piire pakkuda.

Silver Lausi sõnul võiks lahendusi jälgimissüsteemile leida lõputult. Selle abil võiks ju kasvõi Eesti teedel lokkavale kihutamisele piiri panna. Kui kõik autod jälgimise alla võtta, võiks politsei andmebaasist kiiruseületajate andmed lihtsalt välja trükkida ning neile hoiatuskirja saata. Korduvale rikkujale hoiatuse asemel juba trahvikviitungi.

Linnaliikluses saaks sama seadme kasutajale otse autosse anda operatiivselt infot ummikute ja liiklustakistuste kohta.

World Summit Awardi Eesti eelvooru esitati tänavu 18 erinevat projekti, e-tervise ja e-kaasamise alaseid projekte Eestis ei esitatud. Seejärel esitas Eesti kuus valdkondade võitjat rahvusvahelisele konkursile, mille žürii tegi omakorda väga põhjaliku valiku.

Navirec pole siiski konkursil edukaim Eesti esindaja. 2003. aastal tunnistati e-tervishoiu projektide seas üheks võitjaks Eesti telemeditsiiniseade Doc@Home

Autor: ituudised.ee - Äripäeva IKT uudiste teemaveeb

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755