16. juuni 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

GASELL: komisjonipoest monopoli staatuses gaselliks

Kümme aastat tagasi kirjutas Äripäev, kuidas tollal reklaamimehena tuntud Kaur Kender ja tema vend Heiti ehitasid koos investeerimispankur Rain Lõhmusega veebilahendust, mida võrreldi "komisjonipoega, kust saab teistele kasutuid asju osta."

Praegu kõlab võrdlus komisjonipoega ehk veidi vanamoeliselt, pigem võiks osta.ee-d pidada eBay eestimaiseks versiooniks. "Osta.ee-d võib väga hästi võrrelda eBayga," nõustub ka portaali emafirma Moonfish Media OÜ juht Gunnar Valge. "Programmiliselt on nad muidugi erinevad, aga oksjoni vorm ise on väga sarnane," lisab ta.

Möödunud aastatuhande lõpul Kenderite, Lõhmuse ja Jürgen Kaljuvee ellu kutsutud veebilehe omanikuks sai 2005. aastal Moonfish Media OÜ tütarfirma Consolidated Auctions OÜ. Moonfishi omanikud olid CV Keskuse rajajaina tuntud Raivo Hein ja Erko Kundla.

Nende hoole all sai veebileht õige tuule tiibadesse. 2006. aastaks jõuti esmakordselt plussi, teenides 2,1miljonilise käibe juures 860 000 krooni kasumit. Järgmisel aastal kolmekordistus nii käibe- kui ka kasuminäitaja, tipnedes 2008. aastal 10,3miljonilise käibega, millest kasum moodustas veidi vähem kui pool. See viis Consolidated Auctionsi ka Äripäeva gasellide edetabelisse. Samal aastal müüsid Hein ja Kundla osaluse Moonfish Medias Poola taustaga rahvusvahelisele Allegro Grupile. Praegu kuulub mõlemale Moonfishist 8,75%.

Eesti veebilehtede statistikat koondava portaali Metrix Station andmeil on osta.ee külastatavuselt praegu tosina populaarseima lehekülje seas.

Osta.ee üks edu saladusi on kindlasti see, et tegu on Eestis esimese veebilehega, mis pakkus eraisikuile oksjonikeskkonda küberruumis. Praeguseni tegutsetakse sellel turul pea üksi, kõrvale pole võrsunud ühtki mahtude poolest võrdväärset konkurenti.

Sendioksjonid pole konkurendid

Leidub küll erinevad krooni- ja sendioksjoneid, kus panused on väikesed ja iga pakkumise pealt tuleb erinevalt osta.ee-st maksta. Gunnar Valge sõnul on sellised portaalid teine äri, mille aeg hakkab ümber saama. "Sendioksjonid päris kindlasti ei ole Ostale konkurendid, nad pole meie arvates isegi päris oksjonid mitte," ütleb ta. "Kui Osta on oksjonikorras shopping, siis sendioksjonite üldine liigitus on entertainment shopping (meelelahutuslik ostlemine - toim). Reaalselt vajalikku asja sinna ostma ei minda, vaid pigem otsima hasarti," selgitab ta.

Valge sõnul on internetioksjoni vorm selline, millega harjumine on eestlastel võtnud aega aastaid: "Tänase päevani küsivad inimesed, miks ma peaks oma köögimööblit oksjonil, mitte kuulutuse kaudu müüma." Oksjoni plussiks peab ta kindlat ajaraamistikku. "Kui sa paned mõistliku hinna, siis saad ka ostja," kinnitab Valge.

Ostjal on kohustus kaup ka ära osta. "See ei ole nii, et ostja helistab: "Kuule, ma tulen," ja tegelikult ta ei tule kunagi. Ostja ja müüja vaheline leping on leping nagu iga teine, see on siduv," räägib Valge.

Ostja ja müüja vahelisi vaidlusi tuleb ette küll. Näiteks siis, kui pakkumise võitja oma meelt muudab või müüja ise ei taha kaupa müüa, sest ta pole hinnaga rahul või on selle juba vahepeal ära müünud. "Selge on see, et nad vahel vaidlevad. Meie saame kokkuleppele jõudmist mõjutada. Meie piibel on kasutajaleping, see on hästi läbimõeldud ja küllaltki vettpidav. Me vahel isegi trahvime inimesi, kes jätavad oma kohustuse täitmata," märgib Valge.

Vaidlusi pole seni kohtus lahendama hakatud

Ta lisab, et enamasti on vaidluste puhul tegu lihtsate arusaamatustega, nagu näiteks kumb pool teisega esimesena ühendust võtma peab. Vaidluste pärast kohtuteed ei ole firma juhtidel tulnud jalge alla kordagi võtta.

Kuna kauplejal ja ostjal tuleb end osta.ee lehel internetipanga või ID-kaardiga identifitseerida, tähendab see Valge sõnul seda, et pätte nende veebilehel pea üldse ringi ei hiili. "Kui mõni on tõesti nii rumal, et teeb ID-kaardiga identifitseerituna kelmust, on ta ju kohe vahel," lisab ta.

Osta.ee-l on praeguseks ligi 200 000 kasutajat, nende hulgas nii eraisikuid kui ka kaupmehi. Arvuliselt on eraisikuid rohkem, kaupmeestel müügis aga rohkem kaupa. Neist suurimatel on oksjonitel üle 10 000 eseme.

Seda, kas käive tuleb siis pigem kaupmeeste pealt, ei taha Valge öelda. "Ma ei saa seda teile öelda. Aga mõlemate - nii eraisikute kui ka kaupmeeste - osakaal on oluline," lausub ta.

Consolidated Auctionsis on praegu tööl viis inimest. Lehekülje arendus ostetakse sisse, töötajaist enamik tegeleb klienditoega. Muide, järgmise nädala teisipäevani on aega kandideerida osta.ee klienditeenindajaks.

Kasumit kergitas riigivara müük

Tänavu esmakordselt gasellide sekka jõudnud Consolidated Auctions sattus edetabelisse osaliselt tänu aktiivsele riigivara müügile, mille hinnad on igapäevakaupadest tunduvalt kallimad.

"2008. aastal oli mitmeid riigihankeid. Müüsime politseiautosid näiteks, kaitseväe tehnikat," meenutab Gunnar Valge. "Sellistel juhtudel on voorud lühiajalised ja äkilised ning see kõigutab majandusnäitajaid. Aga loomulikult meie huvi on kasvatada n-ö naturaalseid tulemusi," lisab ta.

Valge sõnul on riigi või omavalitsuste vara müük küberruumi oksjoneil maailmas haruldane. "Ükskõik, kus me ka ei käiks, mitte kuskil ei ole keegi kuulnud, et riigi või omavalitsuse vara oleks müüdud elektroonilistel enampakkumistel. Sest nende seadusandlus seda ei luba, ametnikud ei ole ID-kaardiga identifitseeritavad jne," põhjendab ta.

Osta.ee teenib peamiselt komisjonitasudelt, mis on olenevalt lõpphinnast ja toote kategooriast 1-9%. Teised tuluteenimise allikad on oksjoni alustustasud ning lisateenused. Näiteks saab müüja osta oma kaubale koha nimekirja esiotsas või esilehel.

Kommentaar

Kaur Kender

osta.ee esimene turundusjuht

Osta.ee käivitamine oli Rain Lõhmuse idee, kes mind sinna kutsus. Mina tegelesin sellega aasta ja plaan oligi seejärel töö edasi anda.

Tegutsesime nii Eestis, Lätis, Leedus kui ka Venemaal. Ega kohalikke konkurente meil ei olnud. See oli minu jaoks üks lõbusamaid ja huvitavamaid aegu, kuna oli minu esimene kokkupuude venture capital'iga. Õppisin palju uut. Olen ise ka loomulikult osta.ee-d kasutanud. Paistab, et neil läheb praegu päris hästi.

TAUST

Osta.ee otsapidi börsil

• Consolidated Auctionsi emafirma Moonfish Media OÜ kuulub Poola oksjonikeskkonnast välja kasvanud Allegro Groupi, mis omakorda kuulub Johannesburgi ning Londoni börsidel noteeritud Naspersi meediagruppi.

• Peale Consolidated Auctionsi on Moonfish grupil Eestis veel kinnisvaraportaal kv.ee ning kuulutusteportaal hydra.ee. Lisaks Leedu kaks juhtivat kinnisvaraportaali, sealne suurim üldkuulutusteportaal ning auto- ja tööportaal.

 

 

Autor: ituudised.ee - Äripäeva IKT uudiste teemaveeb

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755