Just sotsiaalvõrgustike turuväärtused on täna muude tehnoloogia valdkonna firmadega võrreldes kordades suuremad, kinnitas internetiärimees Jüri Kaljundi.
Ta täpsustas, et nii Facebooki kui LinkedIni hinnaks on täna ligi 30-kordne aastakäive ning Twitteril lausa 74-kordne käive. „Muud oma ala juhivad tegijad nagu Microsoft, Yahoo, Google või grupiostude teenust pakkuv Groupon on hinnatud aga tunduvalt madalamalt, vaid paari kuni viiekordse käibega,“ lisas OÜ Nagi juhatuse esimees Kaljundi.
Äripäev küsis päevaküsimusena, kas sotsiaalvõrgustiku firmad on uued tegijad börsil? Päevaküsimuse ajendiks oli see, et neljapäeval hakati New Yorgi börsil kauplema suurima tööalase sotsiaalvõrgustiku LinkedIn aktsiatega.
Kaljundi hinnangul on LinkedIni börsileminek alles algus. „Lähiajal on oodata Venemaa suurima otsimootori, 65 protsendilise turuosaga Yandexi avalikku emissiooni,“ ütles Kaljundi. „Tõenäoliselt saab see olema Google IPO järel üks suurimaid seda tüüpi börsileminekuid. Kui Google tõusis IPO ajal 1,67 miljardi dollarini, siis Yandexi ootusteks on 1,3 miljardit dollarit. Seda võib ületada vaid loodetavasti 2012. aastal toimuv Facebooki IPO.“
Kaljundi põhjendas seda sellega, et kui enne hinnati tehnoloogiafirmadel rohkem toodet või tarkvara, siis praegu on suurim väärtus reaalsed kasutajad ja nende harjumused ning ajaloolised kogutud andmed.
„Sotsiaalvõrgustik on tänapäeva operatsioonisüsteem, nagu seda vanasti oli Windows,“ selgitas Kaljundi. „Sotsiaalvõrgustike kogutavad kasutajate ja nende tegevuste profiilid on tohutu väärtus nii reklaamiandjatele kui platvormina uute teenuste ehitamiseks. Vanasti kirjutasime tarkvara Windowsile, täna teeme seda Facebooki või Twitterit andmete alusallikana võttes. Inimsuhted, nende omavaheline võrgustik on see, mis annab internetile täna ühe osa oma väärtusest.“
Kaljundi sõnul saab vaadata ka seda, kuidas väärtustatakse iga teenuse kasutaja kohta tulevat hinda. „Facebooki ühe kasutaja hinnaks on täna turul 108 dollarit, LinkedInil 89, mängufirmal Zynga 45 ja Twitteril 18 dollarit,“ näitlikustas Kaljundi.
Kaljundi lisas, et USAs on börsile minemas ka kõik Hiina ehk maailma suurima internetituru sotsiaalvõrgustikud. „Alles hiljuti tõstis sealne selle ala firma Renren New Yorki börsile minekuga 740 miljonit dollarit. Sama on tegemas Hiina Facebooki kloon, Kaixin001.com,“ prognoosis Kaljundi.
Autor: ituudised.ee - Äripäeva IKT uudiste teemaveeb
Seotud lood
Uut äri alustades keskendutakse sageli tootele, teenusele või turundusplaanile, kuid üha enam digitaliseeruvas maailmas on üheks kõige olulisemaks väärtuseks sinu brändi identiteedis kujunemas domeen. Miks on seda vaja, kuidas seda valida ja millistele trendidele peaksid aastal 2025 tähelepanu pöörama? Tuginedes nii Eestist kui ka raja tagant saadud kogemustele panime sulle kokku ülevaate, mis peaks aitama sul domeenidega seotud maailmas hõlpsamini orienteeruda.