19. oktoober 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Julgemini ostab veebipoest maainimene

Kodusest tugitoolist lahkumata saab soetada majaehitamiseks vajalikke materjale, mis ei vaja käega järelekatsumist ja teiste toodetega võrdlemist.

Internetis ehitusmaterjalide müümisega tegelevate kaupmeeste kinnitusel muutuvad Eesti inimesed aasta-aastalt üha julgemaks ja kasutavad netipoe eeliseid, milleks on mugavus ja soodsam hind. E-poest ostetakse peamiselt üldehitusmaterjale, kuna nende puhul klient juba teab, millega tegu ja kuidas toode välja näeb.

Veebipoodi Ehituskaup.com haldava Profeld Ehituskaup OÜ omaniku Mait Lillemäe sõnul ostetakse palju ka hooajakaupa, näiteks kevadel-suvel kasvuhooneid ja aiatarbeid "Teatud asju tahavad inimesed näha ja mina olen need oma poe valikust välja võtnud. Monitor ikkagi moonutab ja kui kaup koju saabub, siis võib see välja näha teistsugune kui ekraanil," kommenteerib Lillemäe.

Soosing OÜ-le kuuluva veebipoe Ehituskaup24.ee müügijuhi Koit Koolmeistri sõnul on oluline ka asjaolu, et kuna üldehitusmaterjalide puhul on ostetava kauba hulk tükiliselt suur, siis on internetist otsmise puhul hinnavõit märkimisväärsem kui mõne muu üksiktoote puhul.

Ostavad nii eraisikud kui firmad

Poepidajate kinnitusel on internetist keeruline osta kaupa, mida klient sooviks enne käega katsuda või teiste võrreldavate toodetega kõrvutada. Niisugusteks toodeteks on näiteks tapeedid, värvid ja keraamilised plaadid. Lillemäe sõnul on nende kaupade soetamine justkui eriline rituaal, mida klient naudib. "Näiteks naine ja mees lähevad koos poodi valima, saavad seal paluda näidiseid ning rahulikult otsustada. Mulle endale ka ei meeldiks neid asju netist osta," märgib ta.

Internetist ehituskaupade ostmise võimalust kasutab aasta-aastalt aina rohkem inimesi. TV Online OÜ-le kuuluva veebipoe Otse24.ee juhi Tõnis Vändre hinnangul on tüüpiline netipoe klient keskealine või pigem nooremapoolne inimene, kes on harjunud kasutama internetti.

Koolmeistri kinnitusel on e-poe kliendiks nii eraisik kui ka ettevõte. Tema sõnul võib aga välja tuua, et julgemalt kasutab internetist ostmise võimalust väljaspool linna elav inimene. "Interneti kaudu ostmisel on kliendi jaoks lahendatud ka kauba transpordi küsimus. Lisaks jääb ära spetsiaalselt linna poodi mineku vajadus, et materjale hankida," põhjendab müügijuht.

Eeliseks mugavus ja transport

E-poest ehituskaupade ostmisel on müüjate kinnitusel suurim eelis mugavus, sest kaubale ei pea ise järele sõitma. "Tsement ja fibo-plokk on ju igal pool sama. Neid pole vaja poodi vaatama minna," märgib Lillemäe.

Koolmeistri sõnul kerkib ehitusmaterjali ostu puhul kohe ka kauba transportimise küsimus, kuna ehitusmaterjal on tavaliselt kas liiga suur või raske, et seda igapäevasõidukiga ise ära vedada. "Internetist ostes saab klient automaatselt kauba transpordipakkumise, samas kui poodi ostu sooritama minnes peab ta need küsimused ise lahendama," räägib Koolmeister.

Netipoest ostmisel saadakse üldjuhul kaup kätte juba mõne päeva jooksul. Koolmeistri sõnul pole kliendi jaoks tavaliselt põhimure mitte see, et saaks kauba võimalikult kiiresti kätte, vaid et kaup jõuaks temani mingil kindlal ajal ja et keegi oleks kaupa ka vastu võtmas.

Plussiks madalad tegevuskulud

Internetipoes on kaupmeeste kinnitusel võimalik pakkuda tooteid mõnevõrra parema hinnaga, sest võrreldes tavakauplusega on netipoe opereerimiskulud madalamad. Hinnaeelis saavutatakse tänu suurte ostumahtude hinnaerinevusele ning madalatele opereerimiskuludele.

Siiski tõdeb Vändre, et kuna netikaubanduse käibenumbrid on ehituskaupade turul marginaalsed, on sisseostuhindade dikteerija ikkagi suures osas traditsiooniline jaekaubandus. "Olukord saab muutuda koos tarbijate harjumuste muutumisega ja üha süveneva harjumusega netist osta," arvab ta.

Kuigi enne ostu sooritamist pole inimesel võimalik kaupa oma käega katsuda, tuleb kaupmeeste kinnitusel ehitustoodete tagastamist ette harva. Neilgi juhtudel on tekkinud segadus seetõttu, et klient pole päris täpselt mõistnud, millised on toote omadused. Internetist ostetud kauba puhul kehtib seadusega ette nähtud õigus taganeda lepingust 14 päeva jooksul.

Autor: Kristi Malmberg, Birjo Must

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755