1. november 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Google, Microsoft, Facebook leiutavad uusi viise nuhkimiseks

Ühendriikide tehnoloogiagigandid Google, Microsoft ja Facebook leiutavad uusi tehnoloogiaid, mis lubavad seniselt tõhusamalt jälgida inimeste tegemisi veebis, et müüa rohkem reklaami.

Kolm nimetatud firmat on töötamas süsteemi kallal, mis võib vähendada või suisa ära kaotada küpsiste (cookies) kasutamise, kirjutab Wall Street Journal. Need on väiksed failid, mida turundajad kasutavad tarbijate harjumuste kindlakstegemiseks, vaadates näiteks milliseid artikleid inimene on lugenud, milliseid reklaame on klikkinud ning mida ta on ostnud.

Esialgu tundub, et tegu on hea uudisega - vähem jälgimist, rohkem privaatsust. Kuid tegelikkus võib ristivastupidiseks osutuda, ütleb tehnoloogiakirjanik Bob Sullivan.

"Sind jälgitakse endiselt edasi, kuid nüüd palju tõhusamalt," lisab Anthony Mullen, Forrester Researchi analüütik.

Nii näiteks paigutab Facebooki uus reklaamiteenus Facebooki koodi jaemüüjate veebilehtedele, mille tulemusel saab müüja reklaamida end Facebooki mobiilirakenduses. Google on samal ajal töötamas erilise ID kallal, mis aitab ühendada kasutajate andmeid erinevatest Google'i toodetest nagu Gmail, Chrome'i veebibrauser ning Androidi tarkvara kasutavad telefonid.

Microsoft arendab unikaalset tuvastajat, mis aitab turundajatel jälgida inimesi üle kogu Windows 8 ja 8.1 operatsioonisüsteemi rakenduste nii tahvel- kui personaalarvutitel.

"Personaalse informatsiooni vaatepunktist on nende firmade jaoks tegu kullasoonega," kommenteeris WSJ-le TechSavvy Global tegevjuht Scott Steinberg. "See kindlustab, et nad istuvad naftakaevu otsas ja saavad iga rakenduse ning teenusega üha sügavamale puurida," lisas ta.

Tehnoloogiagigandid saavad selliste tehnoloogiate abil palju täpsemalt inimeste tegemisi jälgida võrreldes näiteks küpsistega, mis tuleneb viimaste iseloomust, ütlevad eksperdid.

Küpsised on suurepärased jälgimaks inimeste tegevust personaalarvutitel, kuid need ei tööta sama hästi tahvelarvutitel ja nutitelefonidel. Turundajate jaoks on see aga probleem, sest praegu 56% ameeriklastest kasutab nutitelefoni ning 34% tahvelarvutit. See on jätnud suure aru sellest, mida turundajad klientidest teavad.

Tarbijate jaoks tähendab see lisaks sellele, et firmad teavad nende surfamisharjumustest palju paremini, ka seda, et reklaamid võivad muutuda ülitäpseteks, ütles Mullen. "Täpsemad reklaamid võivad säästa aega," lisas Mullen, kelle sõnul need uued reklaamid võivad aidata inimestel leida kergemini tooteid, mida nad soovivad.

Mullen lisab, et uus süsteem võib tähendada ka paremat turvalisust ja kontrolli. Kui paljud tarbijad lihtsalt lülitavad enda küpsised välja, siis uued süsteemid tõenäoliselt võimaldavad inimestel valida täpsed parameetrid. Inimestel õnnestub öelda Microsofti, Google'i ja Facebooki taolistele firmadele, milliseid tegevusi nad tahavad ja ei taha, et jälgitaks ning kuidas need firmad võivad kogutavat infot kasutada, selgitas Mullen.

Sellegi poolest arvavad paljud eksperdid, et ruumi vigadeks on palju. "Vaatamata isegi kõige parimatele kavatsustele, võib kogutav info saada kompromiteeritud," ütles Steinberg. Sullivan lisas: "Ma imestan, et suurem hulk inimesi pole sellest hirmutatud.".

Autor: Fredy-Edwin Esse, California

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755