Autor: Fredy-Edwin Esse • 20. veebruar 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kas hakkame ka Uberit kartma?

Uberi tervitamine Eestis ja vastava regulatsiooni loomine aitaks Eestit eristada teistest Euroopa dinosaurusriikidest, mis ei oska, taha ega suuda ajaga kaasas käia, kirjutab Äripäeva ajakirjanik Fredy-Edwin Esse Californiast.

Teeks vaid vanajumal nii, et annaks eesti talupojale mõistust ja julgust mitte karta uut ning teistsugust, mis võiks aidata õnne meie õuele tuua.

Miks on Uber sedavõrd palju laineid löönud ja isegi Eestis, kus teenust veel ei osutata, ollakse juba tuntud? Nad toovad innovatsiooni sektorisse, mis aastakümneid on paigal tammunud, nende teenus on hea ja nad meeldivad klientidele.

Halvustav hoiak

Ometi tahavad ilmselt asjaga mitte nii kursis olevad või omahuvi teenivad inimesed Uber sildistada millegi kahtlase ja ebameeldivana, mille vastu teiste iganenud Lääne-Euroopa riikide eeskujul tuleks iga hinnaga võidelda. Selline hoiak tundub tekkivat ja levivat sotsiaalmeedias, kommentaariumites ja isegi meedias. Miks muidu on Postimehe 11. veebruari Uberi uudise juures märksõnad nagu hämar, illegaalne, lubadeta, vastu.

Olen ise Uberit aktiivselt kasutanud juba viimased poolteist aastat ja suhelnud paljude Uberi juhtidega, kellelt olen alati küsinud: kaua oled Uberi juht olnud ja kuidas sulle meeldib see? Seni pole ükski juht midagi halba Uberi kohta lausunud.

Uberi autod on alati uued, puhtad, heas korras ja reklaamideta, sest üldjuhul on tegu juhtide endi autodega. Vastukogemusena olin viimasel kahel kuul sunnitud USA eri paigus kasutama kahel korral tavataksot, mis oli täielik vastand eespool mainitud Uberi kogemusele. Lisaks oli Uberi sõiduhind samal marsruudil 47% odavam.

Ma ei hakka seletamagi, kui palju mugavam on lihtsalt taksost väljuda ja raha või kaardiga mitte jännata. Ilmselgelt on klient Uberi ja tavataksode sõja suurim võitja. Samas taksojuhid ka. Uberi juht teeb tööd siis, kui tema tahab.Lisaks paindlikkusele tõstab Uber suurema nõudlusega perioodidel teenuse hinda, et meelitada rohkem autojuhte sõitma.Tasub veel mainida, et klientidega kokkuviimise ja tehnoloogia pakkumise eest läheb 20% reisi maksumusest Uberile.

Lihtsam taksot saada

Kui võrdleme veel Lääne-Euroopa riikidega, siis paljudes kohtades maksab taksolitsents maja hinna ning needki on saadaval vaid piiratud koguses või lausa pärandatavad. Eestis sellist probleemi ei ole, aga Uberi tulek võimaldaks senisest lihtsamalt Tallinna mis iganes kohas saada kiiresti ja odavalt kvaliteetne takso.

Vaadates asja riigi seisukohalt, siis tegu on ka mainekujundusega. Kui Eesti tahab olla innovaatiline ja avatud tehnoloogiale toetuv ühiskond, siis me ei saa sõnnikuharkide ja leegitsevate tõrvikutega Uberit riigist välja ajada nii, nagu mitmed lääneriigid on juba teinud.

Tervitan riigikogu majanduskomisjoni liikme Arto Aasi valmisolekut vajadusel seadust muuta, et Uber saaks Eestis tegutseda. Seadus peabki käima ajaga kaasas, mitte seda takistama.

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755