Kontrollitud õhuruumis lendamisel vajab drooni lennutamine alati lennuameti luba, kontrollimata õhuruumis võib aga seadet teatud kõrguseni ka loata lennutada.
- Kaameraga droon lendamas. Foto: Andres Haabu
Kui plaanid endale või nooremale pereliikmele drooni soetada ja sellega taevalaotusesse tõusta, tuleb end varem või hiljem kurssi viia vastava seadusandlusega. Elisa Drone Racing Liiga peakorraldaja Rando Mere selgitab alljärgnevalt, kuidas seadusekuulekalt mehitamata õhusõidukitega lennata.
Kõikidele droonidele kehtivad Eestis lennundusseaduse mõistes samad reeglid, sõltumata sellest, kas lendad väikese võistlusdrooni või suure DJI Mavicuga. Ainsaks erinevuseks on lendamise asukoht.
Enamik Eestist on kontrollimata õhuruum, aga suuremate linnade ümber on kontrollitud õhuruum. Kontrollimata õhuruumis pole vaja lennuametit lennutegevusest teavitada juhul, kui ei tõusta kõrgemale kui 150 meetrit. Kui lend toimub kontrollitud õhuruumis, on asjalood teised.
Kontrollitud õhuruumis lendamiseks on enamasti vaja ühekordset lennuluba, mis annab õiguse esitada oma lende lennuametile kooskõlastamiseks. Lennuloa tegemine lennuameti kodulehel ecaa.ee on lihtne. Ühekordne lennuluba kehtib aasta ja selle taotlemisel tuleb tasuda igal aastal riigilõiv summas 45 eurot. Ühtlasi identifitseeritakse sellega piloot ja tänu sellele on lennuametil võimalik saata kõikidele pilootidele olulist lennuohutust puudutavat informatsiooni.
Kontrollitud õhuruum asub Tallinna, Pärnu, Kuressaare, Kärdla ja Tartu linna ning Ämari lennubaasi ümber, täpsemalt saab sellega tutvuda lennuameti veebis. Kontrollitud õhuruumis on vaja kooskõlastada kõik lennud sõltumata lendamise kõrgusest ja kooskõlastamine võib võtta omajagu aega. Seega tasub lende ette planeerida ja lennuametile võimalikult vara kooskõlastus esitada.
Lennu kooskõlastuse peamine eesmärk on lennujuhi informeerimine mehitamata õhusõiduki asukohast, ajast ja kõrgusest. See on tasuta ja kuni 150 meetri kõrguste lendude puhul on kooskõlastuse menetlemise aeg kolm tööpäeva ning kõrgemate lendude puhul kuni seitse tööpäeva.
Pärnu ja Tartu kontrollitud õhuruumis on lendamine piiratud ajaliselt. See tähendab, et kui drooniga lendamine toimub nädalavahetusel ja kuni 150 meetri kõrgusel, siis pole luba ega kooskõlastust vaja.
Kui lend toimub Tallinnas tsoonis 9, pole samuti kuni 60 meetri kõrgusel lendamiseks kooskõlastust vaja. Tsoon 9 on eritsoon, kus on lubatud pilootidel tõusta 60 meetri kõrgusele ilma kooskõlastuseta. Seda eeldusel, et piloot on läbinud lennuameti infotunni, mis kestab orienteeruvalt ühe tunni ja kus tutvustatakse lennunduse infokeelt ehk NOTAMit. Infotunni läbimine on väga kasulik nii droonilennunduse kui üldise lennuohutuse mõistmiseks ja on tugevalt soovitatav kõikidele pilootidele.
Infotunni läbimine on tasuta ja nende toimumise ajad leiab aadressilt ecaa.ee. Infotunni läbimine on ajatu ehk kui oled selle korra käinud, seda uuendama ei pea, kuid eelduseks on lennuloa omamine.
Oluline on ära märkida, et käesolev artikkel räägib lennuohutuse seisukohast lähtuvalt. Kaitseobjektide või riikliku tähtsusega objektide, riigipiiride ja muude objektide läheduses kehtivad pilootidele veel lisapiirangud.
Info, kellega lend veel täiendavalt kooskõlastada tuleb, antakse tavaliselt lennuameti poolt. Kahjuks ei ole täna olemas ühtset andmebaasi, kust leida, mis objektil kellega tegevus kooskõlastada vaja on, aga näiteks riigipiiril on selleks politsei- ja piirivalveamet, kaitseväe objektide puhul Kaitsevägi jne. Lisaks võivad lendamiseks piiranguid seada rahvaürituste korraldajad, sellistel puhkudel on kõige õigem pöörduda otse organisaatorite poole, et oma tegevuseks kooskõlastus saada.
Kui lennuluba olemas ja lend on kooskõlastatud, tuleb vahetult enne lendu teavitada lennujuhtimistorni. Helistades tuleb lennujuhti teavitada mehitamata lennust ja öelda oma nimi. Lennujuht otsib loa üles ja sõltuvalt liiklusest annab märku, et võid alustada ja palub lennu lõppedes teda sellest uuesti teavitada. Numbri, kuhu helistada saab pärast lennu kooskõlastust.
Kui see protsess tundub liiga keeruline, siis palun arvesta, et sinu antud info põhjal hoiatatakse ning juhitakse sinu tegevusest eemale mehitatud õhusõidukeid. Ka neid, milles võib olla sinu abikaasa, laps või sõber. Ehk tegu ei ole mingi suvalise paberimäärimisega, vaid piloote päriselt hoiatatakse, et selles sektoris lennutatakse mehitamata õhusõidukeid.
Ehkki protsess võib tunduda esmapilgul kohmakas ja sul võib tekkida küsimus "kas mingit äppi ei ole", on tegu täna paika pandud protsessiga, mille täitmine on lennuohutuse seisukohalt kriitiline ning paljudes maailma riikides on droonide lennutamine, kas veelgi keerulisem või täiesti välistatud. Eesti tingimustes on tegelikult kümneaastasel keerulisem jalgratta juhtimisluba saada, kui oma droonilende kooskõlastada. Palun käitu mõistlikult ja lisaks lennuohutusele austa ka inimeste privaatsust.
Lennuameti lennutegevuse osakonna juhataja Kaupo Toodu ütleb, et kooskõlastus on oluline, sest annab ametile ja lennuliikluse korraldajale informatsiooni lendude kohta, mis edastatakse omakorda pilootidele ja teistele samas piirkonnas õhuruumi kasutajatele.
Möödunud aastal väljastas lennuamet 454 mehitamata õhusõidukite ühekordset luba ja kokku laekus neile 1841 mehitamata õhusõidukite kooskõlastustaotlus.
Seotud lood
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.