Autor: Indrek Kald • 6. aprill 2020

E-poodniku kümme käsku kriisi ajal

Vajadusel saab lihtsa e-poe luua ja tööle panna 48 tunniga, kinnitab ADM Interactive´i strateeg Andres Laaspere ja annab veebipoe pidajale kümme käsku kriisi ajaks.

Järgneb Andres Laaspere kommentaar:

ADM Interactive´i strateeg Andres Laaspere.
Autor: ADM Interactive

Kui kaubanduskeskustest on saanud tondilossid, riik piirab inimeste liikumist, tarbijad igavlevad kodus ja nende Hiinast tellitud kaup on ebaturvaline või ei pruugi üldse kohale jõuda, on viimane aeg oma kauplus internetti kolida. Parima tulemuse aitavad saavutada õigesti valitud platvorm ja automatiseeritud protsessid.

Elu ei ole seisma jäänud, vaid muutunud – inimesed tarbivad endiselt, nad teevad seda lihtsalt varasemast erinevalt. Ka tarbijate tavalised ootused poele ja teenindusele, millega kaupmehed on aastaid arvestada osanud, on viimase kuu ajaga kardinaalselt muutunud.

Suured allahindlused ja ka kõikvõimalikud muud kliendile pai tegemised, näiteks tasuta parkimine ja kontsert kaubanduskeskuse aatriumis, on praegu täiesti ebaolulised. Kuna poodlemine on pea täielikult kolinud internetti, ei piisa müügi tegemiseks enam lakoonilistest tootekirjeldustest, tootefotodest ning konkurentsivõimelisest hinnast – nüüd on kõige tähtsam tagada oludele vastav kaubavalik ning ostud kiiresti kliendi poole saata.

Kampaaniad ja allahindlused

Üldistatult on iga e-poe sortimendis alati midagi, mis vastab praegustele oludele. Oluline on see teadmine klientideni viia. Soovitan e-poodidel, kes seda veel teinud ei ole, luua eraldi rubriik (nt "Püsi kodus"), kuhu koondada kõik koduseks isolatsiooniks vajalikud kaubad alates spordikaupadest ja koristusvahenditest ning lõpetades mängukonsoolidega.

Kui kõik need tooted on e-poe valikus ka varem olnud, siis nüüd tuleks need koondada kliendi jaoks loogiliselt kokku, lisada seosed teiste toodetega ja paindlikud makselahendused. Isegi kui see ei aita hoida eelmise aastaga võrreldavaid müüginumbreid, pakub see olulist leevendust maailma suurimas majandusseisakus.

Kui enne kriisi oli kevad allahindluste aeg, siis nüüd on reeglid küll mõnevõrra muutunud, kuid endiselt on kindel, et jaekaubanduses ilma allahindlusteta ellu ei jää. Võrreldes tavapoega on e-poes allahindluste tegemine äärmiselt kiire ja pea olematute kuludega – ei pea tootma uusi disaine, silte, muutma kassasüsteemi ega paigutama kaupa ringi.

Lisaks saab e-poes teha automaatseid allahindlusi, mis käivituvad kindla tegevuse peale – olgu selleks siis konkurentide allahindluskampaaniad, konkreetse toote ostmine kliendi poolt või misiganes muu konkreetse e-poe jaoks oluline päästik. Kuid mis kõige olulisem – e-poes tehtavaid kampaaniaid ja hinnaalandusi saab äärmiselt täpselt sihtida.

Tarbijate kaasamine on võimalik ka rasketel aegadel. Kui niigi on suur osa kliendisuhtlusest suundunud internetti, siis nüüd on tarbijad enamus ajast online, mis tähendab, et nendeni on kergem, kiirem ja soodsam jõuda. Soovitav on vaadata üle oma varem planeeritud kampaaniad, kohendada sõnumeid ja taktikaid vastavalt situatsioonile ning vajadusel käivitada uued kampaaniad.

Müük on muutunud ja muutub veelgi

Paljuski on senised müügitehnikad juba muutunud, kuid võib eeldada, et see pole kaugeltki lõplik ja me näeme lähiajal veel mitmeid olulisi muutusi. Kuigi keegi ei tea täpselt, mis meid ees ootab, tasub valmis olla ja mõelda, kuidas kindlustada müügitulu ka pikemas perspektiivis.

Näiteks kui e-pood müüb kodumasinate varuosi ja kulumaterjale, mõelge kuutasuliste püsitellimuste peale, mis annab kliendile meelerahu, et vajalik on alati olemas. Kaupmehele tähendab see suuremat kindlustunnet, et ka kolme kuu pärast on kliendid olemas.

Kõige lihtsama e-poe saab luua ja tööle panna 48 tunniga. Kaks ööpäeva on piisav vajaduste ja võimaluste kaardistamiseks, platvormi valimiseks, kõige olulisemate seadistuste tegemiseks ning "uste avamiseks".

Seejärel saab juba keskenduda pakkumistele, tarnetele ja uue poe turundamisele. Kui endal teadmisi napib, tasub kindlasti konsulteerida spetsialistidega, kes tunnevad platvorme ja oskavad protsesse automatiseerida.

Automatiseeri võimalusel kõike

Netipoodi luues tuleb kindlasti kohe alguses mõelda tulevikule, mil tellimusi on rohkem ja käsitsi enam kõike teha ei jõua. Tasub teada, et teoreetiliselt saab automatiseerida kõike, mis on seotud klientide ostukogemusega e-poes: toodete kuvamisest ja turundussõnumitest kuni tellimuste halduse, tarne ja laoarvestuseni. Logistika- ja kullerfirmad saavad teatud piirini automatiseerida isegi tarnete komplekteerimist.

Erand pole ka klienditeenindus, mida vajab iga e-pood sõltumata sellest, kas riik on kehtestanud karantiini või mitte. Kui lisatööjõudu pole võimalik palgata, tuleb appi klienditeeninduse chatbot, mis aitab vastata klientide lihtsamatele küsimustele ja leiab automaatseid lahendusi. Kui sellest jääb ikkagi väheks, suunab robot küsimused õigele inimesele, kes ei pea enam probleemi kaardistama ja ticketit avama, vaid saab kohe lahenduse pakkuda.

Automatiseerimisega kaasneb ka efektiivsem andmete kogumine, mis võimaldab automaatse analüüsi järel kasulikumaid otsuseid langetada kohe, aga ka kaugemas tulevikus tänu pidevalt täienevatele andmetele.

E-poodniku kümme käsku kriisi ajal

1. Jaga kasutajatele tavapärasest rohkem infot, sest tarbijad on praegu kannatamatud ja kui nende tellimusega läheb oodatust rohkem aega, on pahameel kerge tekkima.

2. Ole probleemide kommunikeerimisel kiire ja aus. Kui e-poel on tarneprobleemid, logistikafirma on ülekoormatud või töötajaid napib, siis on õige sellest klienti teavitada, mitte tagantjärgi probleemide lahendamisega tegeleda.

3. Viska sortimendist välja see, mis pole ajakohane. Näiteks liikumispiirangutega riigis ei tasu keskenduda matkariiete promomisele, kui inimesed vajavad tegelikult mugavaid riideid toas olemiseks.

4. Paku uusi lisaväärtusi vastavalt muutuvale keskkonnale ja tarbimisharjumustele.

5. Ise saab ka, aga parem on koos. Kaardista, milliseid e-poe loomiseks vajalikke tegevusi saad ise teha, milliseid pead sisse ostma. Rusikareegel ütleb, et kõige soodsam ja efektiivsem on erinevad teenused osta ühest kohast. Näiteks kui vajad e-poe klienditeenindusse robotit (chatbot), erinevate protsesside automatiseerimist ja poe turundamist, siis soovitav on palgata selleks üks agentuur, kes suudab hoomata tervikut.

6. Ole paindlik nii klientide kui tarnijate ja koostööpartneritega. Praegune keeruline aeg vajab ennekõike paindlikkust. Praegu ei ole õige hetk klienti koolitada või talle ebamugavaid lahendusi peale suruda.

7. Ole valmis kriisi lõppemiseks. Ükski kriis ei kesta igavesti ja ka koroonaviirus pole erand. Kuigi praegu ei ole sellest märkigi, on ühel hetkel peod, pulmad, juubelid ja maskiballid jälle legaalsed ning inimesed saavad omavahel taas kokku. Kui e-poes on peotarvete suured laojäägid, siis praegu ei tasu kogu turunduseelarvet nende promomiseks kasutada. Selle asemel kasuta aega tuleviku planeerimiseks.

8. Ole kursis klientide meediatarbimise muutumisega ning valmistu selleks võimalikult varakult. Kas ja millisesse sotsiaalmeediakanalisse peaks rohkem panustama? Kuidas on muutunud inimeste süvenemisvõime?

9. Praegu tehtavad investeeringud ja muudatused on pikaaegsed. On väga tõenäoline, et viirusepuhangu järel muutuvad inimeste tarbimisharjumused igaveseks. Ei tasu oodata, kas see nii läheb, vaid juba praegu valmis olla.

10. Järgi alati kõige karmimaid hügieenireegleid!

Jaga lugu
Ituudised.ee toetajad:
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Erkki VilippReklaamimüügi projektijuhtTel: 517 7736
Kertu KarnerIT konverentside projektijuhtTel: 553 7112