12. september 2007
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tulevikuauto oskab avariisid vältida

Auto jälgib koos juhiga liiklust ning lülitab välja mobiiltelefoni, kui pingelises liikluses pole vaja juhti segada.

Kui autole tundub, et juht ei pööra vajalikul määral teele tähelepanu, oskab auto küsimustega juhi tähelepanelikkust tõsta.

Selliste tänapäevastest oluliselt targemate autode loomise on seadnud eesmärgiks USAs Sandia laborites alanud projekt, mida rahastab Pentagon ning üks autotootja, kes oma osalust nimeliselt ei avalda, teatas Live Science.

Hetkel käib töö sõjaliseks otstarbeks mõeldud autode kallal, mida hakataks kasutama sõdurite ja sõjatehnika veoks.

Üks esimesi samme on tekitada roolis oleval juhil kohutav igavus ja tülpimustunne. Konvois liikuvate autode juhtidel on elektroentsefalogramm-seadmetega ühendatud müts, mis teevad kindlaks ajulaineid, kirjeldas ideed Kevin Dixon Sandia laborite tehnilisest osakonnast.

"Paneme kokku füüsika ja füsioloogia," selgitas Dixon. Juhi ajust tehakse sõidu ajal pidevalt elektroentsefalogramme ning samal ajal kogub tark auto andmeid kõigist teistest autosse paigutatud arvutitest. Andmete põhjal kirjeldavad insenerid autole ette, millal on aeg autol otsustada, kas juht on ülekoormatud.

Kui juht on parajasti keerulises liiklusolukorras, võib arvuti välja lülitada mobiilihelina või lülitada auto GPSi juhised ümber häälega antavateks juhisteks, et roolisolija tähelepanu liiklusel hoida.

Äärmuslikes situatsioonides tuleks appi USA lennuväes kasutatav tehnoloogia, kus naishääl hoiatab piloote või annab vibratsiooniga märku, et piloodi reaktsioonid jäävad hiljaks.

Piiri tõmbamine, millal ülesanded kipuvad juhil käest minema, on tegelikult keerukas. Dixon on valmis järgmised paar aastat kulutama sellele, et määrata targa auto jaoks ära tunnused, mis viitavad sellele, et juht on ohtlikult ülekoormatud.

"Uuringud näitavad, et 90 protsendil roolisoldud ajast on juhtide tähelepanu häiritud ning nad ei keskendu piisavalt liiklusele," ütles Dixon. Targa auto tegijate eesmärk ei ole mitte hakata juhile häiretega märku andma kõigist tähelepanuhäiretest, sest sellise seadme laseks juhid lihtsalt välja lülitada. Pigem on eesmärk üles leida need situatsioonid, mil häiritud juht on sattumas ohtlikku olukorda.

Tülpinud ja väsinud juhid on Pentagoni eriliseks huviobjektiks. "Konvoides sõidad sa teise auto tolmupilves ning näed ainult eesolevat autot. Kui sa pole piisavalt tähelepanelik, võid sõita eesolijale otsa või teelt välja," rääkis Dixon

Kui tsiviilautojuhid ilmselt ei ole väga huvitatud mütsist, mis võimaldab teha 45 minutiga elektroentsefalogramme ning nende abil juhi eripärasid autole tutvustada, siis tulevikuautol saab olema teisigi võimalusi juhi seisundi jälgimiseks. Näiteks rooli sisse peidetud pulsimõõtja. Siiski ei maksa selliste oskustega autosid veel lähema viie aasta jooksul salongidest küsima minna, rõhutas Dixon.

Autor: ituudised.ee - Äripäeva IKT uudiste teemaveeb

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755