Autor: Kadrin Karner • 26. mai 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

10 soovitust tarkvara tellijale

Tänapäevane ettevõte, olgu ta noor või vana, vajab oma eesmärkide saavutamiseks sageli tarkvara abi. Seetõttu on  EASi Tootearenduse Meistriklassi koolitaja Janek Metsallik kokku pannud mõned tarkvara tellimise nipid.

„Tellimuses tuleb kirjeldada oodatava lahenduse roll ettevõtte tegevuses ehk lahenduse funktsioonid, ettevõtte tehnilised võimalused lahenduse käivitamiseks ehk tehnoloogiline profiil ja valmistamise ehk projekti läbiviimise protsess,“ selgitas Janek Metsallik. 

Järgnevad tema poolt kokku pandud 10 soovitust tarkvara tellijale:

1. Tee omale äriprotsess selgeks

Äriprotsess on viis, kuidas ettevõte teeb millestki midagi. Tarkvara toetab äriprotsessi infovahetuse tõhustamise kaudu. Äriprotsess on liim, mis ühendab tarkvara muude organisatsiooni osadega. Tellijapoolne äriprotsessi mõistmise selgus ja äriprotsessi juurutamise vastutus on arenduse edukuse võtmeks. Telli tarkvara, mis toetab äriprotsessi ja teeb teiste protsessi osalistega koostööd.

2. Õpi esimesel võimalusel

Varem või hiljem tekib olukord, kus loodav tarkvara puutub kokku ümbritseva reaalsusega. Arenduse tulemusena soovib tellija sageli näha reaalsust muutumas. Näiteks võib kujutada ette, et kliendid leiavad e-poe kaubavalikust toote kataloogipuud lehitsedes, tegelikkuses võib aga olla nii, et kliendid satuvad e-poodi pigem otsingu kaudu ja poe kataloogipuud kasutavad nad vähe. Kõiki mõjureid ei ole aga võimalik ette näha, veelgi vähem kirjeldada. Selleks, et arendusse mitte valedel eeldustel palju aega ja raha panna, loo olukord, kus loodava süsteemi või selle osade kokkupuude reaalsusega toimuks võimalikult varakult.

3. Investeeri tõhususse

Tarkvara ei toimi ilma tehnilise platvormi ja hoolduseta. Tarkvara loomisel pööra tähelepanu selle elus hoidmise kuludele. Kulud tekivad seoses rutiinsete hoolduste ja tõrgete kõrvaldamise vajadusega. Arenduskulud on ühekordsed, aga hoolduskuludega tuleb puutuda kokku kogu kasutusperioodi vältel. Küsi arendajalt lahenduse kirjelduse ühe osana ka halduse kirjeldust.

4. Esita vaid mõõdetavad nõuded

Kvaliteetsete nõuete esitamisega tarkvara arendajale laod vundamendi kvaliteetse tarkvara loomiseks. Üheselt mõistetavad, korrataval viisil esitatud ja mõõdetavad nõuded on aluseks tootlikule koostööle arendajaga. Hoidu seadmast arendusele nõudeid, mille saavutamist ei oska või ei plaani kontrollida. Nõuete üleskirjutamiseks kaasa vajadusel vastava ettevalmistusega spetsialist - infosüsteemi analüütik.

5. Keskendu strateegilistele tegevustele

Tarkvara tellimisel ja süsteemi hilisemal haldusel on palju erinevaid oskusi ning vahendeid nõudvaid tegevusi. Suurt osa nendest tegevustest saab turult sisse osta. Näiteks võib rentida tarkvara platvormi ja/või taristu koos hooldusega. Samuti võib allhankida ööpäevaringse kasutajatoe teenuse. Allhankimisel jälgi äriliselt olulise teabe valitsemist, teenuse kvaliteeti ja kulu-efektiivsust.

6. Toeta meeskonna keskendumist ühele muutusele

Tarkvara arenduse käigus tuleb mõelda läbi hulgaliselt otsuseid ja arvestada paljude üksikasjadega. Arendaja töö on tõhusam, kui tema vaateväljas olevate küsimuste ring ei ületa inimvõimete piire. Tööde tükeldamisel arvesta arendajate oskusteabe valdkondadega ja hanke- ning tarnekavadega. Keerukamate arenduste ettevalmistamiseks telli tarkvara arhitektilt lahenduse järk-järgulist valmistamist või mitme tiimi koostööd toetava arhitektuuri kirjeldus.

7. Hoia taaskasutamist ja taasloomist tasakaalus

Taaskasutuse suurendamine on iga tellija loomulik soov. Taaskasutus võimaldab hoida kokku ressursse ja vähendada uuendustega kaasnevaid riske. Tarkvara loomisel võib liigne keskendumine taaskasutusele anda ka tagasilööke. “Saatan on detailides,” nagu öeldakse. Uuenduste töökindlus ja tulemuslikkus võib olla suurem, kui arenduse käigus tarkvara hoopis taasluuakse. Vähemalt kaalu taasloomist arenduse plaanimisel!

8. Osta ennast vabaks

Tarkvara ehitamise kiirendamiseks pakutakse turul palju valmis komponente. Tehnilised platvormid võivad tõhustada arendajate tööd märkimisväärselt. Komponendid ja platvormid tulevad lahendusse koos “kaasavaraga”. Mõne jaoks on vaja spetsiifilist oskusteavet, mis muudab arenduse ning hilisema toe kallimaks; mõne jaoks on vaja maksta kogu kasutamisperioodi jooksul litsensitasu. Lahenduse põhimõtteid kokku leppides võta arvesse ka pikaajaline rahavaade.

9. Valitse teadmiste levikut

Tellija annab lahendusele nö hinge, oma teadmise äriprotsessist. Arendaja loob selle teadmise baasilt tarkvara. Arendaja õpib arenduse käigus looma lahendusi analoogsetele probleemidele. Lisaks tekib konkreetne valmistarkvara, mida on võimalik rakendada sarnaste äriprotsesside toetuseks. Arvesta võimalusega, et sama teadmist võib olla vaja enda järgnevate arenduste läbiviimiseks. Arvesta võimalusega, et sama teadmist võib olla vaja ka võistlevatel ettevõtetel. Arenduse tellimisel pööra tähelepanu oma teadmiste levikule ning vajadusel lepi osapooltega kokku teadmiste kasutamise õigustes.

10. Ole arendaja jaoks olemas

Kõik arenduse käigus tehtud otsused mõjutavad tellijale loodavat lahendust. Tellija osalemine nende otsuste tegemisel suurendab tarkvara vastavust tellija nägemusele. tellija osaluse kaudu suureneb arendaja töö tulemuslikkus. Suhtlemine tellijaga toob arenduse käigus tekkinud ideed tarkvara seest tellija organisatsiooni. Tellija saab jooksvalt suunata äriprotsessi uuendamise tegevusi.

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755