Autor: Mait Kraun • 15. detsember 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Microsoft läbib suuri muutusi

Microsoft on oma ärimudelit uuendamas ning hiljuti jõuti tähtsa verstapostini – ettevõtte on saanud suurimaks niinimetatud pilveteenuse müüjaks äriklientidele, minnes mööda suurtest nagu IBM ja Oracle, kirjutab Financial Times.

Kuigi pilveteenused moodustavad ettevõtte käibest alla 5 protsendi, on turuosa haaramine märk sellest, et Microsoft proovib oma äri vastavalt turusituatsioonile kohandada. Seni toetuti personaalarvutite tarkvara loomisele, mis on nüüd oma jõupositsiooni kaotamas.

Riskid on aga suured. Microsoft on oma Windowsi operatsioonisüsteemiga juba aastaid turul domineerinud. Windowsile üles ehitatud ärimudelit on nüüd aga hakatud lõhkuma – ja inimene, kes seda teeb, on hiljuti palgatud uus tegevjuht Satya Nadella.

„Ei ole lihtne oma juurtest loobuda,“ ütles Nomura Securities tarkvara analüütik Rick Sherlund. „Me ei tea, palju see ettevõttele kahju teeb. Aga ta [Nadella] peab seda tegema.“

Wall Street on otsustanud olukorda aga positiivselt suhtuda. Enam kui kümme aastat oli Microsofti aktsia kauplemas kitsas koridoris ning praktiliselt ei tõusnud. Alates sellest, mil Steve Ballmer tegevjuhi ametikohalt tagasi astus, on ettevõtte aktsia tõusnud 16 kuuga 50 protsenti.

Et loobuda Windowsil põhinevast ärimudelist ning ehitada üles uus Microsoft, on Nadella astunud mitmeid samme tehnoloogia avamiseks – strateegia, mida veel mõni aasta tagasi oleks peetud ketserlikuks. Näiteks võimaldas Microsoft Apple'i iPadi kasutajatele Office'it tasuta kasutada, et vältida kliendibaasi lahkumist konkurentide juurde.

Kuna jaemüügis omab Office'i äri väikest kaalu ning tarkvara on tahvelarvutite revolutsiooni suuresti maha maganud, siis on loogiline, et ettevõte proovib ennast kaitsta. Hea viis selleks ongi tarkvara tasuta jagamine. Eelnevalt teatas Nadella, et Windowsi operatsioonisüsteem saab nutitelefonidele olema tasuta – see on teine turg, kus Microsofti tarkvara sisuliselt puudus.

Samuti on Nadella juhtimisel alustanud Microsoft koostööläbirääkimisi näiteks Salesforce'i ja Dropboxiga. Eesmärk on stimuleerida Microsofti onlain teenuste kasutamist, isegi siis, kui see vähendab nõudlust ettevõtte teiste teenuste vastu.

Nadella on nüüd sattunud surve alla ning peab tõestama, et taolised sammud on õigustatud. Nende sammudega kaasneb paratamatult Windowsiga kaasnenud suletud tehnoloogiamaailma lõpp ning vaja on reaalset innovatsiooni. PC monopolil põhinevast ärimudelist loobumine tähendab sügavamat kultuurilist muutust.

Microsofti suurim saavutus pilveteenuste turul on aga tulnud Office 365-ga, mis on pilvele kohandatud Office'i versioon.

„Ma olen üllatunud, kui kiiresti nad on suutnud oma ärimudelit Satya tulekust alates muuta,“ ütles endine Facebooki tehnoloogiajuht Brett Taylor, kes praegu on ettevõtte Quip juht, mis tegelebki just pilveteenuste arendamisega. Taylor aga nentis, et Office'i tasuta pakkumine ei aitas Microsoftil kaotsi läinud aega tasa teha.

Massachusettsi tehnoloogiainstituudi professori Michael Cusumano sõnul pole Microsofti aidanud ka Skype'i internetikõnede teenuse ja Yammeri sotsiaalmeedia omandamine.

Samuti proovib Microsoft uute toodetega eksperimenteerida. Näiteks võib tuua „Office'i sotsiaalse graafiku“ või „tuvasta asjakohane teave ja edasta see“ tooteid. Teabe tuvastamise ja edastamise teenus saadab enne koosolekut märkmeid, kes seal osalevad ja mis on teemadeks.

Kuigi personaalarvutite tähtsus on langemas, ei ole Microsofti olukord siiski nii hull, sest arvutid ära ei kao ning PC-tehnoloogiale üles ehitatud serverid vajavad jätkuvalt kvaliteetset tarkvara. See tagab Microsofti pikaajalise eksistentsi, aga sellesse kinni jäädes peatab arengu.

Tegevjuht Nadella on andnud aga tugeva signaali, et ta tema meelest tagab kasvu ja konkurentsivõime tehnoloogiamaailmas pilveteenustele keskendumine

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755